Klacht: OV-bedrijven bedriegen de reiziger

op 14 januari 2014 over Ov chipkaart in de categorie Openbaar Vervoer

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Sinds de invoering van de ov-chipkaart bedriegen sommige vervoerders (bewust of onbewust) hun reizigers door middel van onjuiste saldotransacties. Reizigers checken gewoon in bij hun vertrekhalte en uit bij hun uitstaphalte, maar er wordt teveel saldo afgeschreven.

Voorbeeld via 9292.nl zoek je uit dat een reis met lijn 28 van Utrecht CS naar halte Wittevrouwen € 1,13 kost, maar na uitchecken wordt er € 1,19 afgeschreven, terwijl de reis in je transactieoverzicht wel correct geadministreerd staat (Utrecht CS – Utrecht Wittevrouwen € 1,19).

In onderstaande documentenis te lezen dat ook de RET en HTM minstens één foutieve prijsstijging hebben doorgevoerd.

RET (pag. 3 van het document): http://rotterdam.groenlinks.nl/files/Schriftelijke%20vragen%20over%20afschrijvingen%20OV-chipkaart.pdf

HTM: http://marcoraaphorst.nl/31279/htm-verdient-kapitalen-verkeerde-ritprijs-ov-chipkaart/

Het is niet uitgesloten dat andere vervoerders hun reizigers ook (bewust of onbewust) hun reizigers besodemieteren.

Het gaat iedere keer slechts om enkele centen, maar dit gebeurt dus wel structureel bij alle reizigers op deze trajecten, waardoor het toch tot een behoorlijk bedrag oploopt.

Gewenste Oplossing:

Alle ov-bedrijven die (bewust of onbewust) hun reizigers hebben belazerd moeten in het openbaar hun excuses daarvoor aanbieden en de fouten in het systeem direct aanpakken. Daarnaast moeten de tarieven voor de reiziger transparant worden gemaakt, zodat de reiziger bij het plannen van een reis precies kan zien hoeveel een reis kost en waar deze kosten uit bestaan.

Voorbeeld:
Een reis van halte A naar halte D kost in totaal € 2,68
Starttarief € 0,87
A - B € 0,68
B - C € 0,93
C - D € 0,20
Totale prijs: € 0,87 + € 0,68 + € 0,93 + € 0,20 = € 2,68

Bericht van Robin van Klacht.nl

3 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Ov chipkaart

Bericht van Robin van Klacht.nl

3 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Ov chipkaart nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Tristan1981