Klacht: opzeggen daluren kaart

op 18 december 2017 over NS in de categorie Openbaar Vervoer

Het blijkt enorm lastig wanneer je als ouder (de contractant) de Dal urenkaart van je inmiddels meerderjarig kind(dat niet bij mij woont) wil stopzetten. Zij heeft nu een ov studentenkaart heeft. Maar de Dal urenkaart bleef gewoon doorlopen. Wanneer je geen actie onderneemt blijft die gewoon doorlopen.
De klantenservice NS stelt steeds dat de kaarthouder de kaart zelf moet afmelden op een kaartlees apparaat. Een duidelijke mail legt inderdaad uit hoe dit moet. Maar wat als de kaarthouder (mijn dochter) niet meewerkt? Ergens anders woont of op reis is. Of het simpelweg toch niet snapt? Ik ben toch de contractant, dan heb ik toch het recht het abonnement te kunnen stopzetten? Zie ik dat verkeerd?
Gelukkig is het opgelost, maar het blijft onduidelijk. Mijn dochter stond voor de kaart automaat, je moet dan eerst \”bestelling ophalen\” terwijl je gewoon op button \”stopzetten dal urenkaart \” zou moeten drukken. Het lukte eerst gewoon niet en sommige jongeren leggen zich daarbij neer…Ik wil wel helpen, maar wanneer ze niet geholpen wil worden, zit ik als contractant met de problemen. Er zijn zoveel kinderen die hun ouders amper zien, zie artikel:https://nu.nl/binnenland/5053607/steeds-meer-kinderen-wonen-niet-bij-beide-eigen-ouders.html
Afmelden zou makkelijker moeten kunnen!

Oplossing:
Geef jongeren van 12 tot 18 een jongeren OV kaart.
Een maand voordat ze 18 worden kan NS in een mailtje zeggen. Uw jongenrenkaart loopt af en nu omdat u 18 bent, maar kunt u een dal uren kaart op eigen naam aanvragen. Zodat ouders niet automatisch de contractant worden met alle incasso gevolgen en eventuele laksheid van hun kids.
Nota bene de meeste jongeren gaan studeren, en met een studentenkaart heb je dus helemaal geen dal urenkaart nodig. Dit weet NS ook wel (dubbele abbo), zij erkennen dat dit veel voorkomt!
Los het dan op!

6 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over NS

6 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over NS nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door awrosdorff