Klacht: Optie blijkt vaststaand feit?

op 27 december 2012 over Europcar in de categorie Autoverhuur

Van 28 juli 2012 tot en met 18-08-2012 heb ik een auto gehuurd in Nice, bij Europcar via Car Del Mar.

Ik heb vervolgens de nota van Europcar ontvangen en op deze nota wordt de post “Optie volle tank” in rekening gebracht voor €.70,23 excl. 19,60% BTW (Totaal €.84,00). Dit is niet terecht. De auto is door mij met een volle tank ontvangen en ook weer met een volle tank afgeleverd. Zoals u kunt zien op de huurovereenkomst is dat ook de aanbeveling! Bij inname van de auto heeft de betreffende medewerker ook geconstateerd en genoteerd dat de auto een volle tank had.
Verder heb ik als bewijs het creditcard bonnetje van het tanken bij tankstation Aire Brequieres Sud, waarbij u tevens kunt zien dat tussen het tanken en het inleveren van de auto 23 minuten zit (afstand van tankstation tot inleverpunt Europcar is ongeveer 20 kilometer).

Ik heb deze klacht via Car Del Mar aangemeld omdat Europcar alleen via die weg wilde reageren. Ik heb vandaag, eindelijk, het definitieve antwoorde van Europcar gekregen (via Car del Mar): “Daaruit blijkt dat u de tankoptie onderschreven heeft, zodat u een tankvulling gekocht heeft en de wagen met lege tank kon terugbrengen.” Car Del Mar heeft na dit antwoord mijn klacht gesloten.

Maar: het antwoord van Europcar is in ieder geval niet wat de betreffende dame mij heeft verteld bij het ophalen van de auto. Zij heeft mij expliciet gewezen op de aanbeveling (zie het Contract Europcar refuelling) om juist deze kosten te voorkomen. Ook heeft zij mij gewezen op artikel 5.2. uit de huurovereenkomst waarin in de laatste alinea heel duidelijk wordt gesteld dat ik de auto met een volle tank terug moet brengen (zie Huurovereenkomst EuropCar France).

Zij heeft WEL aangegeven dat, als ik daar niet aan zou voldoen, ik hiervoor zou moeten betalen, te weten €. 2,01 per liter (wat voor een volle tank neer zou komen op de genoemde €. 70,23 excl. BTW) en een refuelling service fee van €. 12,– ook excl. BTW. Het was, volgens haar, immers alleen een “optie”.

En aangezien je voor alle zaken m.b.t. de auto met één handtekening moet tekenen, teken je dus ook voor de optie die later, kennelijk, geen optie meer blijkt te zijn.

Het meest vervelende is nog wel dat Europcar vast blijft houden aan: U heeft getekend! En daarmee uit!

Terugstorting van de volle tank optie van in totaal (incl. BTW) €. 84,--.

6 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Europcar in behandeling genomen

Europcar

Heeft op 27 december 2012 om 13:04 geantwoord

Geachte heer Uijl,

Zoals eerder aangegeven betreuren wij uw ervaring. Helaas hebben wij geen mandaat als Europcar Nederland in deze kwestie. De huur is gereserveerd via Cal Del Mar/ Auto Europe en heeft in Frankrijk plaatsgevonden. Wij weten uit ervaring dat er vaak een verplichting is tot een afnemen van een Full Tank Option bij het huren via een touroperator. In uw geval is de huur ondergebracht bij Car Del Mar/ Auto Europe. Wij adviseren u contact op te nemen met Car Del Mar/ Auto Europe. Zij hebben het mandaat om Europcar in Frankrijk te benaderen.

Wij vertrouwen u voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,

Yvonne Gielisse
Europcar Nederland

Reactie van de melder van de klacht theo123

6 jaren geleden - Helaas is deze klacht voor mij niet opgelost. Ik heb twee reacties van Europcar gekregen waar ik echter niets aan heb en niets mee kan. De klacht was namelijk al ingediend via Car Del Mar (wat geen resultaat heeft opgeleverd) en door de lange looptijd (4 maanden) kan ik ook geen actie via de Credit Card Maatschappij meer ondernemen. Daarna niets meer gehoord. Status quo, alleen op het scherm staat de status "opgelost", wat dus niet waar is. ==================================================================================== Geachte heer Uijl, Wij danken u voor uw reactie. Wij hebben nog een laatste mogelijkheid/ advies voor u. wellicht kunt u de kosten betwisteen via de credit card maatschappij? Met vriendelijke groeten, ==================================================================================== Geachte heer Uijl, Wij betreuren uw ervaring. Wij hebben uw verhuring bekeken, deze kwam tot stand via Cal Del Mar en vond plaats in Frankrijk. Wij hebben helaas geen mandaat in de kwestie. Echter, wij weten uit ervaring dat er vaak een verplichting is tot een afnemen van een Full Tank Option bij het huren via een touroperator. In uw geval is de huur ondergebracht bij Auto Europe. Wij adviseren u contact op te nemen met Car Del Mar/ Auto Europe. Wij vertrouwen u voldoende ge nformeerd te hebben. Met vriendelijke groeten, Europcar Nederland

6 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Europcar een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Alle klachten die gemeld zijn door theo123