Klacht: Onterechte boete na vervangend busvervoer

op 12 februari 2018 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Op vrijdag 17 november 2017 is mij een “Voorlopig Proces-verbaal” opgegeven, omdat ik niet had ingecheckt.
Dit vind ik onterecht, omdat de trein, welke ik gebruik voor woon/werk, niet kon rijden vanwege oponthoud. Hierbij werd omgeroepen dat er een vervangende bus werd geregeld. Tevergeefs ben ik in een bus gestapt welke in normale dienst rijd, in plaatst van “de vervangende bus”.
Dit is de reden waarop de Voorlopige Proces-verbaal is opgelegd.

Tijdens de controle is opgemerkt dat ik niet was ingecheckt, dit heeft de “controleur” ook aangegeven. Hierna heb ik gevraagd of het goed is als ik nu incheck, hierop werd gereageerd dat het niet meer mogelijk is, “het is te laat”.
Het is frappant, omdat de bus nagenoeg bij elke halte is gestopt en andere personen wel gingen inchecken. De “controleur” kon aangeven dat ik bij de eerstvolgende halte kon inchecken, zodat het door de vingers kon worden gezien en dit voorval niet had gehoeven.

Tenslotte heb ik een abonnement voor de trein. In mijn optiek is het volstrekt onnodig om voor een rit van € 3,69 een Voorlopig Proces-verbaal van € 50,00 + € 3,69 op te leggen.

Eenmaal aangekomen bij de eindbestemming Gorinchem, werd er met mijn zoon de situatie besproken.
Het opmerkelijke is dat de buschauffeuse verteld: U bent vergeten in te checken, doordat ik u aan de aan het telefoneren was wanneer u de bus binnen kwam. Ik heb aangegeven dat dit onjuist is, echter de chauffeuse bleef bij haar standpunt.

Als de (boete € 50,00 + rit tarief € 3,69 =) Voorlopig Proces-verbaal wordt teruggestort op de rekening waarbij de boete reeds is betaald.

6 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

6 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

Arriva

Heeft op 12 februari 2018 om 21:57 geantwoord

Beste S. Ster,

Wat balen dat je een boete hebt gekregen! Ik zie dat je al een bezwaar hebt ingediend. Helaas kan ik het antwoord op je bezwaar niet veranderen. Als gebruiker van de OV-chipkaart ben je inderdaad zelf verantwoordelijk voor het correct in- en uitchecken. Ik kan en mag geen beslissingen over het kwijtschelden van een boete nemen. Wanneer je het niet eens bent met het gegeven antwoord, wil ik je adviseren om opnieuw via het contactformulier contact op te nemen onder vermelding van referentienummer 235242.

^Manon
Webcareteam Arriva

Heeft op 12 februari 2018 om 22:10 geantwoord

Beste Manon,

Ik heb heb 4 weken geleden een reactie verzonden naar klantenservice van Arriva, omdat ik geen \"Reply\" kon doen op de mail van Arriva die antwoord gaf op mijn bezwaar, tot heden heb ik hierop geen ene reactie op gekregen...
Hieronder mijn reactie op de antwoord welke ik op mijn bezwaar heb ontvangen:

Dat de gebruiker van de OV-chipkaart verantwoordelijk is voor het correct in- en uitchecken is vanzelfsprekend.
Het is ook vanzelfsprekend dat, ik als klant/reiziger, kan vertrouwen op de vervoerder voor een correct en volgens planning functionerende traject.
Dit is wel de reden dat dit begonnen is.
Helaas gebeurd het maar regelmatig dat er vertragingen of storingen ontstaan, waardoor ik geregeld niet op tijd op mij werk, dan wel thuis aankom.

Hoogstwaarschijnlijk komt het één keer in jaar voor dat ik een boete krijg. Dit is te verwaarlozen met vijf dagen werken in een week.
Echter de storingen/vertraging, tijdens gunstige weersomstandigheden, komen veelvuldig voor.
Het lijkt mij enigszins redelijk om één keer een menselijke fout te maken.

Groet Ster.

Bericht van Arriva

6 maanden geleden - Beste S. Ster, Ik begrijp de frustratie maar zoals aangegeven mag ik helaas geen beslissing over het kwijtschelden van de boete nemen. Begrijp ik goed dat je opnieuw het contactformulier hebt ingevuld? Zo ja, heb je daar ook een referentienummer van? Met vriendelijke groet, ^Manon Webcareteam Arriva

Reactie van de melder van de klacht S. Ster

6 maanden geleden - Beste Manon, Dat u niet over de kwijtschelding van de boete geloof ik graag, dit is meer voor iemand voor de (manager) klantenservice. İk heb niet opnieuw de contactenformulier ingevuld, hierdoor ook geen nieuwe referentienummer. Dit volgt morgen. Tot zover bedankt voor het tonen van empathie en het reageren om een poging te doen tot vinden van een oplossing. İk zal een andere keer de contactformulier invullen met mijn huidige referentienummer, zoals u heeft voorgesteld. Nog een peettig avond, Groet, Ster

Alle klachten die gemeld zijn door S. Ster