Klacht: Onterechte blokkade op mijn VanDijk account

op 19 september 2016 over Van Dijk Educatie in de categorie Boekhandel

Beste lezer,

Scroll naar beneden voor een korte samenvatting.
Mijn naam is Mohammed, ik ben 18 jaar en ga naar het Zadkine college.

Een paar weken geleden ben ik alweer begonnen op school. Ik was al een beetje laat met inschrijven en moest mijn boeken nog bestellen. Dit heb ik zo snel mogelijk geprobeerd, maar ik kreeg bij elke poging een error aan het einde van de bestelling waardoor de bestelling werd geannuleerd.

Later, nadat ik heb gebeld naar Van Dijk ben ik erachter gekomen dat er opeens een blokkade op mijn account is. Wanneer er een blokkade op je account staat, kan je blijkbaar geen boeken bestellen tot dat de blokkade is opgeheven.

Het was al erg schokerend om de reden van de blokkade op mijn account te horen. Vooral omdat ik ALLE boeken voor 1 oktober in handen moet hebben, ten minste als ik niet van school gegooid wil worden..

De reden van de blokkade op mijn account is een incasso dat helemaal terug gaat naar 2011.

2011? Ja 2011. Ik hoefde niet eens na te denken en ik wist gelijk al dat het wel heel raar was.
Het aller eeste wat ik dacht toen ik 2011 las en hoorde was: “WTF”.
We leven nu al bijna in 2017. Ik zat in 2011 nog maar net in de brugklas, volgens mij was ik pas 13 des tijds?

Wat dit allemaal nog raarder maakte waren deze 2 feiten:
1. In deze afgelopen 6 jaren heb ik nog nooit iets over een incasso in 2011 heb gehoord.
2. Vorig jaar en de jaren daarvoor kon ik gewoon op een normale manier mijn boeken bestellen zonder een error of wat dan ook.. Was een boek weer kwijt of wat dan ook? Zou ik deze zo snel mogelijk netjes betalen zoals ik eerder heb betaald voor een boete van €80,00

Ik ben heel snel hulp gaan zoeken bij VanDijk over de incasso.
De mevrouw aan de andere kant van de telefoon zei dat de ze mij niet kon helpen met mijn probleem. Ik stelde vragen die zij volgens mij niet kon beantwoorden.

Wel werd ik doorverwezen naar Focum (handelsinformatiebureau)
Ook werd mij aan de telefoon verteld dat de blokkade op mijn account alleen weggehaald kan worden met toestemming van Focum.

Ik heb contact opgezocht met Focum en ik kwam kort daarna achter dat de incasso gaat over een muziekschriftje en een rekenmachine van ongeveer 14 euro samen die we in 2011 hadden besteld bij Van Dijk. Ik had het nodig voor school. Er is blijkbaar nooit betaald voor de rekenmachine en muziekschriftje.

Heel erg plotseling een incasso van 5-6 jaar lang op je naam hebben? Je hebt geen idee hoe erg ik in shock was.
Je moet je eens voorstellen hoe het was om te horen dat ik in de schulde zit, wetend dat ik altijd alles netjes heb afbetaald. Juist omdat ik zulke problemen wou vermijden. Maar alsnog sta ik door volgens mij een fout van het bedrijf (Van Dijk)
in de shit.
Ik zat daar maar met de gedachtes over de invloed van dit op mijn toekomst
Toch doe ik nog steeds mijn aller best.

Ik had een inzageverzoek gedaan plus een email naar Focum gestuurd en de de incasso is €360,84
Het bedrag is niet wat ik had verwacht van een incasso van 6 jaar maar het was alsnog pijnlijk. Mijn boeken kosten al meer als 300 euro, ik heb al mijn vaste lasten, ben sinds kort werkzoekende en steun van mijn ouders kan ik niet echt vragen.

Ik gelijk weer bellen naar focum. Als ik me niet vergis was het enigste wat ik te horen kreeg dit:” De blokkade wordt alleen van jouw account gehaald als dit bedrag is betaald aan ons.”

Weer zat ik met de gedachte “wtf”..
Het is best wel logisch dat ik niet zomaar 360 euro ga betalen als een onschuldige. Eigenlijk ben ik dan de eerste maand op het MBO meer dan €700,00 kwijt om naar school te kunnen. Wat ik er ook echt voor over heb, maar niet op deze manier..

Ik heb een tijdje research gedaan op het net, zoekend naar antwoorden. Het viel me gelijk op dat ik geen gevallen zoals die van mij kon vinden.

Ik zou mijn moeder zeker niet te vragen om de 400 euro te betalen, ze is zelf niet echt bepaald rijk en het klopt allemaal gewoon niet. Maar naar antwoorden over de incasso heb ik zeker wel gevraagd.

Het blijkt dus dat er een rechtzaak is geweest over deze incasso en volgens mij was er zelfs al een uitspraak gedaan. wat de uitspraak was weet ik zelf ook niet.

Ik ben vorige week langs de juridische loket in het groothandelsgebouw in rotterdam geweest en een klacht indienden is blijkbaar de enigste manier om dit probleem op te lossen. Ik doe dit zeker niet om Van Dijk zwart te maken of iets in die richting, ik wil gewoon mijn boeken bestellen zonder dat ik 400 euro extra moet betalen..( dus zo een beetje het dubbele)

Alvast bedankt voor het lezen, en sorry als het allemaal een beetje moeilijk te begrijpen is, ik heb alles zo goed mogelijk geprobeerd uit te leggen.
Ik hoop ten minste dat ik nog voor 1 oktober geholpen word en mijn boeken kan bestellen.

mvg,

Mohammed
Samenvatting:

Mijn naam is Mohammed en ik ben 18 jaar.
Ik zit sinds begin dit schooljaar op het MBO en heb nog geen boeken.
Ik moet mijn boeken die ik niet bij Van Dijk kan bestellen voor 1 oktober in orde hebben.

Ik heb sinds begin dit schooljaar een blokkade op mijn Van Dijk account zitten waardoor ik mijn boeken niet kan bestellen.
Deze blokkade gaat over een incasso in 2011, wat gaat over een muziekschriftje en een rekenmachine. Volgens mij is er al een rechtzaak over deze incasso geweest 2013.

Het bedrag dat ik moet betalen is nu: €360,84
Volgens Van Dijk wordt de blokkade op mijn account pas weggehaald als ik dit heb betaald.

Dat ik opeens na 6jaar een boete van bijna 400 euro moet betalen is onterecht, dus ik zal dit zeker niet betalen. Wel wil ik graag betalen voor mijn schoolboeken zoals al mijn andere klasgenoten als Van Dijk dit toelaat.

mvg

Ik zal zeer tevreden zijn als ik deze incasso van bijna 400 euro niet hoef te betalen en daarna alsnog mijn boeken kan bestellen, hopelijk voor 1 oktober.

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Van Dijk Educatie over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Van Dijk Educatie in behandeling genomen

Bericht van Van Dijk Educatie

2 maanden geleden - Beste Mohammed, We zijn nog steeds met de situatie aan het overleggen. Je hoort van ons zodra er een oplossing/antwoord is. Met vriendelijke groet, VanDijk.nl

2 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Van Dijk Educatie een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Van Dijk Educatie

Heeft op 29 september 2016 om 14:23 geantwoord