Klacht: Onterechte aanmaning

op 13 juli 2021 over HelloFresh in de categorie Vervoersbedrijven

De situatie was als volgt. Ik wilde gebruik maken van een kortingscode. Ik toets de kortingscode in en zodra ik mij realiseer dat de code niet voor mij gaat werken verlaat ik de site. Op geen enkel moment had ik akkoord gegeven met een levering. Geen eetkeuzes waren gemaakt. Ik had niet eens mijn oude gegevens gecontroleerd, laat staan aangepast. Ooit was ik ‘lid’ toen ik in Amsterdam woonde en nog bankierde via de Rabo. Inmiddels woon ik niet meer in Amsterdam en bankier ik ergens anders. Vervolgens kreeg ik tot mijn verbazing een bericht dat er een box geleverd zou worden (op mijn oude adres). Dat was voor mij aanleiding om HelloFresh te bellen. Ik heb het gesprek vriendschappelijk gehouden en dat wordt nu tegen mij gebruikt.

De klantcontact medewerker deelde mij, tijdens het gesprek van mei, mede dat dat de kosten van de niet geleverde box (mind you) toch betaald zouden moeten worden, maar dat dat pas zou hoeven OP HET MOMENT DAT IK MIJN ACCOUNT WEER ZOU ACTIVEREN. Ik heb totaal geen verplichting hiertoe. Of en wanneer ik mijn account weer wil heractiveren is mijn keuze en dat bepaalt HelloFresh niet. Derhalve had ik mijn account tot op heden niet geheractiveerd en nu krijg ik een incasso bureau op mijn dak. Dit is een smerige manier van zaken doen en ik zal me niet laten dwingen om iets te betalen, terwijl ik de box niet besteld had en nooit ontvangen heb (want zou geleverd worden op een verkeerd adres en mijn bankgegevens in het syteem van HelloFresh klopen niet).

Nu wordt het opgenomen gesprek (ik kan me niet herinneren dat ik hiertoe akkoord heb gegeven) tegen mij gebruikt. Er wordt gesteld dat ik akkoord heb gegeven voor de betaling van de niet geleverde box. Dat is pertinent onjuist. Ik heb de mededeling ter kennisgeving aangenomen.

Het invoeren van een kortingscode op een site kan niet gezien worden als een akkoord voor een levering. Ik heb geen box besteld en nergens voor akkoord gegeven. Hier heeft HF ook geen bewijs van. Op geen enkel moment tijdens het door HF gestelde ‘bestelmoment’ is er op de pagina van het online bestelproces melding gemaakt van het feit dat ik een betalingsverplichting aanging. Op geen enkel moment heb ik ergens op geklikt zoals een bestelknop en akkoord gegeven met de bestelling van een box. Dit was nergens uitdrukkelijk gemeld. Derhalve is er geen overeenkomst tot stand gekomen en ben ik nergens aan gebonden. De gestelde kosten zullen niet betaald worden.

Dat deze onterechte incasso poging gestaakt wordt.

1 week geleden - Ik heb een email gestuurd naar HelloFresh over deze klacht.

5 dagen geleden - Deze klacht is zojuist door HelloFresh in behandeling genomen

4 dagen geleden - We hebben bericht ontvangen dat HelloFresh een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

HelloFresh

Heeft op 20 juli 2021 om 13:53 geantwoord

Hello,

Dankjewel voor je bericht. Jeetje, wat vervelend dat deze situatie is ontstaan.Wanneer je bij ons een eerste box bestelt in een nieuw account, of het oude account dat je gebruikte in Amsterdam destijds, ga je akkoord met de voorwaarden van betaling. Deze kun je hier terugvinden: https://www.hellofresh.nl/about/algemene-voorwaarden. Uiteraard kan ik me goed voorstellen dat deze situatie heel vervelend is. We helpen je dan ook graag zo goed mogelijk verder wanneer je contact met ons opneemt.

Groeten,

Caroline van HelloFresh

Heeft op 20 juli 2021 om 18:13 geantwoord

Er is geen oplossing geboden, van Caroline mag ik weer bellen...natuurlijk.
Had ik maar nooit de voucher uitgeprobeerd, dan zat ik niet in deze ellende. Schandalig hoe jullie met mensen omgaan.

Alle klachten die gemeld zijn door Marielle21