Klacht: onterechte aanhouding en onacceptabel gdrag politie-agenten in Tilburg

op 27 december 2017 over Politie in de categorie Overheid

Hierbij dien ik een klacht in tegen de manier waarop mijn vrouw en ik donderdag 22 december 2017 door twee politieagenten in Tilburg zijn behandeld. Rond 16.00 uur reden wij op de Ringbaan Zuid, richting Ringbaan Oost, rijdend op de linkerbaan omdat we links af gingen slaan. We reden de voorgeschreven snelheid van 70 km per uur, toen er ineens een politiewagen, zonder zwaailicht of sirene, met een hoge snelheid rechts passeerde en daarna vlak voor onze auto weer op de linker rijbaan schoot. Wij schrokken hier beiden hevig van en ik knipperde een maal met mijn lichten om aan te geven dat hier sprake was van gevaarlijk rijgedrag. Daarop werden wij gemaand om de politie-auto te volgen, en werden we bij een nabijgelegen parkeerterrein staande gehouden. De 2 agenten, man en vrouw, kwamen naar ons toe en vertelden ons dat we een proces verbaal kregen voor het geven van een signalering aan de politie. Wij op onze beurt vroegen hen of ze zich wel realiseerden hoe gevaarlijk hun rijgedrag was en hoezeer wij daarvan geschrokken waren. Zij meldden ons dat de politie, indien haast geboden is voor de goede uitvoering van hun functie, zich niet hoeft te houden aan de normale verkeersregels. Op onze reactie dat daar hier blijkbaar geen sprake van was, omdat ze tijd genoeg bleken te hebben om ons aan te houden, werd er behoorlijk agressief gereageerd en wilden zij niet verder met ons praten. Wij hebben duidelijk aangegeven zeer verontwaardigd te zijn over de manier waarop zij ons bejegenden. Zij veroorzaken een gevaarlijke verkeerssituatie en geven ons een proces verbaal omdat we daarop reageren, zonder enige verkeersoverlast dan wel een gevaarlijke situatie te veroorzaken. Wat ons betreft is hier duidelijk spraken van machtsmisbruik. Wij zijn inmiddels 65 en 69 jaar oud, maar hebben ons nog nooit op een dergelijke manier geschoffeerd gevoeld door de politie. Wij hebben hen drie maal gevraagd ons hun naam te geven, en dat hebben zij ook 3 maal geweigerd. Daarop hebben wij hun kentekennummer genoteerd, JB-029-K. Wij nemen dit allebei zeer hoog op. Als dit de manier is waarop de politie zich wil profileren ten opzichte van de gewone goed willende en de wet respecterende burger, dan is er echt iets mis. Wij accepteren dit gedrag dan ook niet. Ik ben van harte bereid onze klacht nader toe te lichten en hoop dan ook snel van u te horen.
Toine van Gorp en Marga van Dieten

Intrekken proces verbaal en excuses politie-agenten

6 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Politie

6 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Politie nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Toine van Gorp