Klacht: Online ticket NS niet geldig

op 06 augustus 2017 over NS in de categorie Openbaar Vervoer

Op 31 juli boekten wij een ticket online voor onze zoon van 15 jaar die geen geld bij zich had en in Steenwijk stond. Een enkele reis Steenwijk-Amsterdam van 22 Euro. Je krijgt dan een e-ticket met een QR -code. Deze hebben we aan onze zoon geemailed. Bij controle van de conducteur werd dit niet geaccepteerd. Hij had het ticket moeten printen (hoe?). Hij kreeg een boete van 22 Euro voor het ticket + 50 Euro!!! Terwijl hij kan aantonen, dat het het ticket betaald is. Ik heb er over gebeld met de NS. Zij hebben de 50 Euro kwijtgescholden, maar we moeten nogmaals het ticket betalen. Ik snap echt niet waarom. En in dit tijdperk moet je toch een ticket online kunnen boeken en de conducteur moet dat toch kunnen scannen?

Als ik 22 euro terugkrijgt (die ik nu wel per acceptgiro heb betaald, omdat ik geen verhoging van 15 euro wil krijgen).

Dat tickets vanaf mobile apparaten kunnen worden gescant door de conducteur!!

4 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over NS

4 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door NS in behandeling genomen

4 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat NS een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

NS

Heeft op 06 augustus 2017 om 19:27 geantwoord

Geachte mevrouw Omes,
Hartelijk dank voor uw reactie welke wij vandaag via Klacht.nl hebben ontvangen. U ontvangt dit antwoord zowel via Klacht.nl als ook van de Klantenservice van NS. Wilt u reageren of vragen wij u om iets naar NS op te sturen? Dan kan dat door de e-mail welke u van NS zelf krijgt, te beantwoorden.

Het spijt mij te lezen dat uw zoon een boete heeft gekregen in de trein vanwege een niet-geprint e-ticket. Graag geef ik u de volgende informatie.

Volgens de voorwaarden is een e-ticket geldig als deze is uitgeprint óf via de reisplanner X-tra app is besteld en mobiel wordt getoond aan de conducteur. Ik kan mij voorstellen dat het verwarrend is als een betaald e-ticket en gestuurd via e-mail aan u zoon niet geaccepteerd wordt. Toch heeft de conducteur in dit geval volgens de voorwaarden gehandeld.
Omdat het hier duidelijk gaat om een vergissing, wil ik in dit geval ook de extra kosten voor de rit kwijtschelden/ terugbetalen. Omdat er nog geen betaling binnen is kan ik nu niet anders dan de ritprijs kwijtschelden. Mocht binnen een week dit bedrag alsnog bij ons binnenkomen zal ik dit aan u terugbetalen.

Ik vertrouw erop u hiermee een passende oplossing geboden te hebben.

NS Klantenservice

Alle klachten die gemeld zijn door simone89