Klacht: Onderzoekskosten voor niets

op 12 mei 2017 over Dynafix in de categorie Reparatie- en onderhoud diensten

Ik heb enige tijd geleden mijn Sony smartphone opgestuurd voor reparatie onder de garantie van Sony bij Dynafix. De audiojack werkte niet meer naar behoren, duidelijk een hardwareprobleem.
Nadat de telefoon aangekomen was ontving ik ongeveer een week later bericht. De telefoon zou volgens Dynafix door derden zijn opengemaakt, en dus vervalt de garantie.
Ik ben de eerste eigenaar, en heb de telefoon nooit opengemaakt.
Nadat ik dit had duidelijk gemaakt werd het ineens een ander verhaal: er is software van derden op het toestel geinstalleerd aldus Dynafix.
Dit klopt, ik heb de softwareupdate naar Android 7.0 in eigen handen genomen, omdat dit te lang duurde.
Wat volgde was een ellenlange welles-nietes discussie over de mail. Het is overduidelijk dat het defect aan mijn telefoon hardwarematig is, en onmogelijk veroorzaakt kan zijn door software.

Dynafix bleef hetzelfde mailtje terugsturen: \\\”Er is software van derden op het toestel geinstalleerd en dus vervalt uw garantie en kunnen we het toestel niet repareren\\\”.

Ik was er gauw klaar mee, en eisde het toestel terug. Maar nee, dat ging zomaar niet: eerst moest ik 50 euro betalen. Zogenaamde onderzoekskosten. En dat terwijl ze openlijk toegeven niets aan het toestel onderzocht te hebben.
Ik heb tot de dag van vandaag uiteraard niet betaald, en inmiddels is er zoveel tijd verstreken dat Dynafix mijn toestel nu is gaan terugzenden. Maandag komt de koerier, inclusief nota van 50 euro, die ik onder geen enkele voorwaarde ga betalen.

Dit bedrijf heeft niets anders dan nodeloze winst op het oog, en doet er alles aan om met zo min mogelijk moeite geld binnen te harken.

UPDATE 15-05-2017: ik heb de telefoon tegen een onterechte betaling van 50 euro terugontvangen, en bij ontvangst blijkt dat een medewerker van Dynafix het IMEI-label van mijn telefoon heeft stukgetrokken, waardoor het klepje waarachter deze normaliter verborgen gaat niet goed meer dicht gaat!

Ik eis mijn telefoon, mijn eigendom, terug zonder extra kosten.
UPDATE 15-05-2017: mijn 50 euro terug, en een gepaste compensatie voor het beschadigen van mijn telefoon!

7 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Dynafix

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Dynafix in behandeling genomen

Bericht van Dynafix

7 maanden geleden - Geachte klant, Zou u ons wellicht kunnen voorzien van het iRMA-nummer of het IMEI-nummer van de betreffende reparatie danwel het toestel waar dit om gaat? Dan kijken wij graag mee naar uw case. Hopende van u te vernemen. Met vriendelijke groet, Dynafix WeCare Team.

Reactie van de melder van de klacht nielshak

7 maanden geleden - Het referentienummer is iRMADRSD14559200

Reactie van de melder van de klacht nielshak

6 maanden geleden - UPDATE: ik heb net de telefoon in otvangst genomen van de koerier. Dynafix heeft deze koerier op pad gestuurd ondanks dat ik heb aangegeven niet bereid ben het bedrag van 50 euro te betalen. Ik heb het net bij de koerier gepind, om verdere kosten (zoals extra koerierkosten) te vermeiden. Ik heb nu in elk geval mijn telefoon weer. MAAR: ik open net het pakket, en de "reperateurs" van Dynafix hebben het plastic imei-label kapotgetrokken achter het klepje rechtsonderaan de zijkant van de telefoon. Resultaat: dit klepje sluit nu niet fatsoenlijk meer. Dit is uiteraard onacceptabel, en zowel de 50 euro moeten nu worden kwijtgeschonden en daarnaast verwacht ik compensatie, aangezien ik de telefoon in slechtere staat heb terugontvangen dan ik deze opstuurde! Zie de bovenste post, die ik nu heb geupdate met een foto van het label dat ze hebben stukgetrokken.

Bericht van Dynafix

6 maanden geleden - Geachte klant, Bedankt voor uw bericht. Graag willen wij u vragen om de betreffende foto van de schade door te sturen naar wecare@dynafix.com onder vermelding van het iRMA nummer. Door een aanhoudende storing op klacht.nl kunnen wij deze bijgevoegde afbeelding helaas niet openen. In afwachting van uw reactie. Met vriendelijke groet, Dynafix Wecare-team.

6 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Dynafix een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Dynafix

Heeft op 19 mei 2017 om 10:46 geantwoord

Geachte heer Hak,

In navolging van een verder contact per e-mail willen wij u hierbij nog een bevestiging van het antwoord sturen:

Het door u aangegeven defect was al aanwezig toen uw toestel werd ontvangen op de reparatie afdeling. Hier is ook direct een foto van gemaakt welke werd bijgevoegd bij de reparatie (zie bijlage verstuurde mail). De Sony afdeling geeft aan dat dit ook geen schade is wat door een monteur kan zijn ontstaan.

Daar de schade al aanwezig was bij binnenkomst en hier ook direct een foto van is gemaakt is de schademelding afgewezen. Uw verzoek tot het crediteren van kosten kan dan ook niet gehonoreerd worden.

Ervan uitgaande u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Dynafix wecare-team.

Heeft op 27 mei 2017 om 08:41 geantwoord

Dit is absolute ontzin. Waarom zou de monteur niet een lipje stuk kunnen trekken van het IMEI-label, dat hij sowieso moet bezichtigen? Een foto van jullie kant van dit defecte label is geen enkel bewijs dat dit door jullie veroorzaakt is. Het eerste dat jullie moeten doen bij ontvangst is het IMEI-nummer controleren, en hiervoor moeten jullie dit label uit het toestel halen, op dat moment is dus het label beschadigd, en is hier achteraf een foto van gemaakt. Ik heb zelf dit label nog nooit uit het toestel gehaald, ik heb altijd het IMEI-nummer opgezocht door de dialer van het android-systeem te gebruiken.
Ik blijf bij mijn vorige standpunt; het minste dat ik verwacht is de 50 euro terug, en eigenlijk een gepaste compensatie voor het beschadigen van mijn toestel, maar inmiddels vind ik jullie service dusdanig sneu dat ik zo snel mogelijk met jullie klaar wil zijn. Ik ben bereid te settelen voor de 50 euro onderzoekskosten retour.

Alle klachten die gemeld zijn door nielshak