Klacht: Onbeschadigd schoolboek wordt geweigerd bij inleveren

op 28 juli 2017 over Van Dijk Educatie in de categorie Boekhandel

Onze jongste dochter heeft vorige week geprobeerd haar schoolboeken in te leveren op school. Zij deed dit al voor het derde jaar op rij en haar oudere zus heeft het ook al 5 jaar lang probleemloos kunnen doen. Dit jaar stond er echter een dame die bij werkelijk iedereen minstens 1 boek afkeurde en weigerde in te nemen. Onze dochter kreeg zelfs de keuze of het haar boek voor Engels of voor Natuurkunde werd. Zij zei dat ze dan het Engelse boek maar terug moest geven, maar mevrouw had inmiddels gezien dat het natuurkundeboek duurder was en weigerde dat dus in te nemen. Onze dochter kreeg een boeteformulier mee waarin niet eens is vermeld waarom het boek is geweigerd, maar we moeten wel even 70 euro betalen! Nogmaals: het boek is niet beschadigd, zelfs de hoekjes van de bladzijden zijn nog helemaal netjes. Het is alleen open en dicht gegaan, dus dat is te zien aan de kaft. Dat is niet ongebruikelijk bij een gebruiksvoorwerp en bovendien heeft zij dat boek zelf ook niet nieuw gekregen, het was al eerder gebruikt. Wij hebben reeds een klacht ingediend bij Van Dijk, maar kregen een heel vreemd antwoord. We mogen het boek opsturen ter verdere beoordeling, maar als ook daar wordt gevonden dat de boete betaald moet worden, moeten we dat alsnog doen, maar dan zijn we ook dat boek kwijt. Dan hebben we dus geen boek dat we misschien nog wel zouden kunnen verkopen via Marktplaats, we hebben verzendkosten betaald en we moeten nog steeds een boete betalen. Uiteraard keurt de slager zijn eigen vlees niet af, dus we weten allemaal hoe zo’n tweede beoordeling gaat aflopen. Bovendien is het erg opvallend dat Van Dijk sinds de laatste bestelling voor het komende schooljaar ineens een verzekering aan wil smeren omdat beschadigde schoolboeken erg duur kunnen worden. Op deze manier gaat iedereen dat natuurlijk doen, dat kan een kleuter bedenken!

Als wij dat schoolboek gewoon bij Van Dijk kunnen krijgen zonder deze boete. In mijn ogen is dit namelijk diefstal.

3 weken geleden - Ik heb een email gestuurd naar Van Dijk Educatie over deze klacht.

3 weken geleden - Deze klacht is zojuist door Van Dijk Educatie in behandeling genomen

3 weken geleden - We hebben bericht ontvangen dat Van Dijk Educatie een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Van Dijk Educatie

Heeft op 28 juli 2017 om 15:38 geantwoord

Beste meneer Ferdinandus,

De werkwijze zoals deze naar uw bericht is voorgevallen op de inleverdag sluit niet aan bij de inlevering zoals wij deze graag uitgevoerd zien en op instrueren; hiervoor bieden wij onze excuses aan.

Het artikel '8749749 Nova natuurkunde 3v/gymnasium leeropdrachtenboek' is in nieuwstaat aan u geleverd; deze is verzonden uit ons Magazijn Nieuw en heeft zodoende de bijbehorende code hiervoor meegekregen in ons systeem. Normale gebruikssporen van 1 schooljaar horen een leerling niet aangerekend te worden wanneer een boek wordt ingeleverd.

We willen u vragen te voldoen aan de instructie van onze collega en het boek met een begeleidend schrijven en onder vermelding van de klantgegevens op te sturen aan onderstaand adres. Hierbij willen we u er op attenderen dat wij voornemens zijn uw situatie met coulance te behandelen.

VanDijk
Afdeling BackOffice
Antwoordnummer 600
8260 WN Kampen

We adviseren u het verzendbewijs van het PostNL punt goed te bewaren tot u van ons nader bericht over de tweede beoordeling heeft ontvangen.

Vriendelijke groet,
^Gerda
Afdeling Klantenservice

Alle klachten die gemeld zijn door RFerdinandusc