Klacht: Omgang met klant ver beneden peil

op 08 juli 2016 over Western Union in de categorie Wisselkantoren

Op zaterdag 2 juli voor het eerst geprobeerd geld over te maken naar familie in Wit-Rusland. Vanwege naamsbekendheid gekozen voor Western Union (kende überhaupt geen andere bedrijven voor money transfer met cash pick-up).
Aanvankelijk leek alles goed te gaan… tot het moment waarop ik met Ideal het geld overmaakte. Nadat het geld was gestort, kreeg ik de mededeling dat mijn sessie bij Western Union was verlopen. Ik vond dat vrij raar omdat de hele Ideal procedure nog geen minuut had geduurd. Echter, daarna kreeg ik geen MTCN code per email opgestuurd, zodat ik na een uurtje maar eens de klantenservice belde. De dame vroeg mij of ik een bewijs van mijn overboeking wilde scannen en opsturen, zodat ze het konden uitzoeken. Ik stuurde het bewijs op en hoorde vervolgens niets, dus nog maar eens gebeld. Dezelfde dame aan de lijn, die het ging nakijken en vervolgens terugkwam met de mededeling dat ze mijn dossier naar de bankafdeling had gestuurd. Zij zouden contact met mij opnemen.
Omdat het intussen zaterdagavond was geworden, verwachtte ik daar verder niets meer van. Echter, toen ik op maandagochtend nog steeds geen reactie had gekregen, belde ik rond 11:40 uur maar weer eens met de helpdesk. Een andere dame vertelde me dat ze een mailtje naar de bankafdeling zou sturen met het dringende verzoek om mij – in ieder geval nog dezelfde dag – te informeren wat er aan de hand was. Rond 17:00 nog maar weer eens gebeld, maar dat bleek toch te voorbarig: de dag was toch nog lang niet om?
Dinsdagmorgen een mailtje van de bankafdeling, nou ja mailtje, in de titel stond dat mijn aanvraag in de wacht stond. In het mailtje zelf stond verder niets. Opnieuw contact opnemen met de helpdesk leek mij zinloos, maar intussen kreeg ik wel het verzoek van WU om een korte vragenlijst in te vullen over hun dienstverlening. Ik vertelde dat ik aardig behandeld was maar niets was opgeschoten. Als reactie daarop kreeg ik een volgend mailtje met de vraag of ze mij konden bellen om te horen waarom mijn probleem niet was opgelost. Ik gaf mijn telefoonnummer en de tijden waarop zij mij konden bereiken.
Op woensdagochtend kreeg ik een laatste mailtje van WU: het door mij overgeboekte bedrag zou worden gerestitueerd, want ze waren er niet in geslaagd het geld naar Wit-Rusland te transporteren. Ik ben verder ook nooit meer gebeld en heb geen enkele verdere uitleg gekregen.
Nog diezelfde dag heb ik een andere firma gevonden voor internationaal geld overmaken (azimo.com) en het geld was binnen drie uur bij een bank in Wit-Rusland. De fee bedroeg officieel € 6,00 maar omdat het mijn eerste transactie was, deden ze het gratis (bij WU kostte dat € 17,90). Ook was er geen valutaverlies: de euro’s bleven gewoon euro’s (bij WU werd dat ongevraagd in dollars omgezet, zonder vermelding van de omrekenkoers). Voor mij een duidelijke les – nooit meer geld overmaken via Western Union; azimo.com doet het veel goedkoper, veel sneller en veel betrouwbaarder!

Zal bij WU niet meer gebeuren. Ik ben tevreden over azimo.com en denk niet dat de WU dienstverlening daar ooit aan zal kunnen tippen.

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Western Union

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Western Union nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Henk de Bruyne