Klacht: Misleiding om prijsstijging te verbloemen voor de consument

op 30 mei 2016 over Marlboro in de categorie Sigaretten

In de bus “volume tobacco” van €15,00 zat voorheen 87,5 gram tabak. Daarbij stond de indicatie “up to 175 cigs”. Daarbij gaat Marlboro dus uit van 0,5 gram tabak per sigaret. Omdat ze gebruik maken van de term “up to” is dit natuurlijk slechts een aanduiding of schatting die nooit exact is. Kortom, ze beloven dat aantal niet. Prima.

In de nieuwe verpakking van €15,50 zit slechts 80 gram tabak terwijl de indicatie nu tot mijn verbazing aangeeft “up to 174 cigs”. Dit is erg misleidend te noemen. Ineens door de prijsstijging doet Marlboro ruim 8,5% minder tabak in de bus terwijl de consument er slechts 1 sigaret minder mee zou kunnen maken?! Dat is toch absurd?! In feite komt het erop neer dat iemand bijna 9% minder tabak in 1 sigaret moet doen om op hetzelfde aantal sigaretten te komen. Hieronder nog even een aantal rekensommetjes:

oude verpakking:
87,5 gram voor €15,00 -> tot 175 sigaretten
= 1 gram voor € 0,1714285714285714 -> 0,5 gram per sigaret

nieuwe verpakking:
80 gram voor €15,50 -> tot 174 sigaretten (8,571428571428571 gram minder tabak)
= 1 gram voor 0,19375 -> 0,4597701149425287 gram per sigaret

De tabak is dus 13,02083333333333% gestegen in prijs en men verwacht dat je 8,75% minder tabak in een sigaret stopt.

Ik begrijp best dat een bedrijf ‘slimme’ marketingstrategieën verzint, om de verkopen niet terug te laten lopen, maar wat mij betreft gaat Marlboro te ver als ze zo misleidend zijn. Het is nog tot daaraan toe dat de inhoud van verpakkingen omlaag gebracht wordt om de prijs iets te drukken (al vind ik dat in feite ook een milde vorm van bedriegerij), maar dat men in grote letters aangeeft dat er maar 1 sigaretje minder mee kan worden gemaakt, is een leugen en dat is in strijd met de wet.

Wanneer Marlboro ervoor kiest om vooral niet te willen misleiden.

9 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Marlboro

9 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Marlboro nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door ikstephan