Klacht: Misleidende werving

op 28 mei 2021 over HelloFresh in de categorie Vervoersbedrijven

Zoals zo velen op deze pagina met klachten over HelloFresh overkwam het mij dat ik via mijn schoondochter een ‘gratis’ kennismakingsbox bleek vast te zitten aan een ‘lidmaatschap’ dat mij opzadelde met een afnameverplichting. Klagen bij HelloFresh leverde niets op. Wat wél succes opleverde was een klacht deponeren bij de Reclame Code Commissie. Op 5 mei 2021 deed de RCC uitspraak in het dossier en die was helder: de RCC acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en zij beveelt de adverteerder aan om niet meer op deze wijze reclame te maken. Ik denk dat gedupeerden op basis van dit vonnis (dossier 2021/00031) HelloFresh kunnen sommeren te veel betaald ‘lidmaatschapsgeld’ terug te storten.

Ik ben tevreden met de uitspraak van de Reclame Code Commissie, ik ben ontstemd als ik op deze pagina lees dat HelloFresh na de datum waarop het vonnis is uitgesproken nog geen wijziging in de wervingsactiviteiten heeft aangebracht. Als een adverteerder een aanbeveling niet nakomt dan neemt de afdeling compliance van de RCC contact op met het bedrijf. Blijft het bij een weigering dan wordt de adverteerder geplaatst op een non-compliantlijst en volgt een melding bij de AMC. Die kan wel een boete opleggen. Ik overweeg de Reclame Code Commissie deze weg te bewandelen.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar HelloFresh over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door HelloFresh in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat HelloFresh een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

HelloFresh

Heeft op 03 juni 2021 om 16:29 geantwoord

Beste Jos,

We betreuren het ten zeerste dat de ervaring met ons bedrijf niet positief is geweest. HelloFresh informeert op verschillende manieren dat haar maaltijdboxen worden aangeboden in de vorm van een flexibel lidmaatschap. Wij nemen de uitspraak van de RCC zeer serieus en hebben de betreffende e-mail aangepast. Op de pagina van de RCC is terug te vinden dat HelloFresh compliant is: https://www.reclamecode.nl/uitspraken/hellofresh/?ddfrommmfromyyyyfromddtillmmtillyyyytilldossierjaardossiernrbeslissing

Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn dan kun je elke dag terecht bij onze klachtenservice of natuurlijk de FAQ op onze website. We helpen je graag verder!

Groeten,
Kelly