Klacht: misleidende foto

op 29 april 2016 over NBD-AUCTIONS in de categorie Online Veiling

ik heb een kavel gewonnen op de NBD auction. He betrog hier een sinaasappelpers.Bij de advertentie van het kavel stonden drie foto’s van de sinaasappelpers. De foto’s toonden een nieuwe sinaasappelpers. Toen ik het apparaat ging ophalen, bleek het echter om een gebruikt apparaat te gaan, in dito toestand. Toen ik vroeg waarom er geen foto’s waren geplaatst van het daadwerkelijke item ipv foto’s van een nieuw apparaat werd mij verteld “dat de foto’s spiegelden en dus niet bruikbaar waren”. In de advertentie stond niet vermeld dat het om een gebruikt apparaat ging, maar volgens de heer die ik aan de lijn kreeg via het aanwezige personeel “is dat toch logisch, want het gaat hier tenslotte om een faillissementsveiling”. Ik ben niet ingevoerd in de wereld van faillissementen, dus zaken zijn voor mij niet zo “logisch”. Ik verwacht dan simpelweg een betere beschrijving van het product en de vermelding dat de foto en het product niet overeenkomen. Ik begrijp niet waarom dit niet vermeld stond in de advertentie. Je zou zeggen dat je je producten op een eerlijke manier aan de man wilt brengen. Volgens de man aan de telefoon ben ik gebonden aan het product en de prijs die ik er voor geboden heb, maar zelf vind ik dat ik misleid ben, omdat de advertentie mij niet duidelijk maakte dat het om een gebruikt product ging. Sterker nog, de foto’s toonden een nieuw product.

Het wordt moeilijk nog tevreden te raken over deze aankoop, omdat ik een nieuw product verwachtte. Voor het product dat ik aantrof zou ik zeker niet het bod hebben gedaan dat ik heb gedaan. Ik vind dat ik misleid ben en dus niet verplicht kan worden deze aankoop te doen. Ik wil wel onderhandelen over een andere prijs, maar verwacht dat dit voor de executeur niet aanvaardbaar zal zijn.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door NBD-AUCTIONS in behandeling genomen

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat NBD-AUCTIONS een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

NBD-AUCTIONS

Heeft op 29 april 2016 om 15:27 geantwoord

Beste,

u heeft 480 euro geboden op een citruspers, welke zeer jong gebruikt is, met een nieuwwaarde van €1500,-. Het gaat om een faillissementsveiling van een restaurant, zoals duidelijk in de titel en de omschrijving vermeld staat. De foto welke bij het kavel vermeld stond, was een foto van het zelfde typenummer, merk en serie. Het kavel zoals deze ter veiling aangeboden werd, was nauwelijks gebruikt en bevond zich in uitstekende staat.

U kunt echter bij een faillissement van een restaurant verwachten, dat het om een gebruikte citruspers gaat. Dat alle goederen gebruikt zijn, tenzij anders vermeld, staat ook in de algemene voorwaarden onder artikel 9.3

\"Mede gelet op het feit dat ten aanzien van de gekochte Zaken sprake is van gebruikte en niet van nieuwe Zaken, geldt dat deze worden gekocht in de staat waarin ze zich bij de afname, zoals omschreven in artikel 11 van deze Voorwaarden bevinden.\"

Wij vinden het heel spijtig dat u ontevreden bent, echter schrijft de wet voor hoe artikelen uit een faillissement ten gelde gemaakt dienen te worden. Het is daarom helaas niet mogelijk om over de prijs te onderhandelen.

Desalniettemin heeft u met de aanschaf van dit kavel een uitstekend product aangeschaft, tegen een zeer acceptabele prijs.

NBD Auctions B.V. | Insolventie Support

Heeft op 02 mei 2016 om 14:53 geantwoord

Hartelijk dank voor uw reactie, maar ik ben niet akkoord met de door u voorgestelde (non-) oplossing. En wel om de volgende redenen. Aangezien het hier een online veiling betreft (NBD auctions vermeld dit in de eerste regel van hun site: \"Veilingen van NBD Auctions | De online veiling marktplaats van Nederland\") heb ik recht op herroeping van de aankoop. Dit is volgens de wet altijd het geval. Zie het volgende citaat van Maarten Braun (juridisch adviseur bij ICTrecht):
\"Als consumenten daadwerkelijk in de veilingzaal aanwezig kunnen zijn, is er sprake van een openbare veiling. Als alles echter geautomatiseerd verloopt en de consument niet persoonlijk aanwezig kan zijn, dan geldt onder de nieuwe regelgeving gewoon het herroepingsrecht en mag hij de producten gewoon retourneren als ze niet bevallen.\"
Ik heb bovendien moverende en valide redenen om het niet eens te zijn met de staat van het aangeboden product. De informatie over het product was in de tekst bij het betreffende product summier en zeker niet volledig. Er werd niet gemeld dat het om een gebruikt product ging en de foto's (3 stuks in totaal) gaven de machine weer als volledig nieuw. Dat er in de algemene voorwaarden staat dat het op de veiling altijd om gebruikte artikelen gaat is niet ter zake doend. Dit zijn tenslotte niet voor niets \"algemene voorwaarden\". De tekst en foto bij het artikel zijn product-specifiek (althans: dienen dat te zijn) en dienen het product zo duidelijk en uitgebreid mogelijk te beschrijven. Dat was hier absoluut niet het geval (ten overvloede, want reeds gemeld in de klacht). De machine in kwestie is duidelijk gebruikt (er zitten bijvb veel krassen op RVS onderdelen en plastic kap, waarschijnlijk door het veelvuldig schoonmaken). Kortom: de informatie was non conform en misleidend. Vandaar dat ik een beroep doe op mijn herroepingsrecht.
Overigens en ter aanvulling op uw mail, waarmee duidelijk wordt gemaakt hoe sterk en compleet uw informatie is: de machine heeft een nieuwwaarde van 1099 euro en geen 1500, zoals u stelt. Hier de link naar de fabrikant: http://www.maximakitchenequipment.com/nl/barapparatuur/citruspers/
Ik zou het aldus waarderen wanneer u mij niet langer lastig valt en geforceerd aan de koop probeert te koppelen. Ik raad u aan de machine opnieuw te koop te zetten en dan vervolgens de juiste en volledige informatie erbij te plaatsen inclusief correcte foto's van het apparaat dat u in huis hebt.
Veel succes daarmee.
Met vriendelijke groet.

Bericht van NBD-AUCTIONS

1 jaar geleden - Geachte, nogmaals spijtig dat wij niet tot een oplossing met u kunnen kopen. U biedt bij NBD Auctions op een hybride veiling, hetgeen ook duidelijk staat uitgelegd voordat u zich registreert en waar u dan ook tevens akkoord mee bent gegaan. U heeft bij NBD Auctions de mogelijkheid om tevens in persoon uw bod uit te brengen op kantoor van NBD Auctions te Bergen op Zoom. Het ontbinden o.b.v. het herroepingsrecht is niet mogelijk daar de aangepaste wetgeving m.b.t. kopen via veilingen enkel is voor online veilingen en niet voor hybride veilingen en zeer zeker niet voor faillissementsveilingen van toepassing is. Zie onderdeel J van de memorie van toelichting op de begripsbepalingen van Art. 230g BW. Hierin wordt de hybride veiling gedefinieerd als een openbare veiling, welke vervolgens conform Art 7:46b geen bescherming m.b.t. de wet koop op afstand geniet. De foto's gaven een duidelijk beeld van het product, u heeft tevens de mogelijkheid gehad om dit kavel te bekijken. Achteraf reclameren is helaas niet mogelijk. U bent tevens per email geïnformeerd. Wij spreken uitdrukkelijk de wens uit om zoals overeengekomen uit te leveren. Ik hoop echter dat u begrijpt dat de boedel van de failliet ten gelde gemaakt dient te worden en dat er geen mogelijkheden tot ontbinding zijn. Mvg NBD Auctions

Alle klachten die gemeld zijn door johan ruysink