Klacht: Misinformatie, misleiding, wanprestatie en oplichterij.

op 25 mei 2016 over Azerty in de categorie Computerwinkels

Allereerst ben ik over een bestelling tweemaal incorrect geïnformeerd betreft de levertermijn van een product. Bij het eerste contact op de uiterlijke dag van de levertermijn is mij geïnformeerd dat ik op 2 á 3 werkdagen kon rekenen. Vervolgens heb ik zelf moeten aangeven dat ik deze termijn al heb afgewacht en vervolgens is er pas naar de besteldatum gekeken.

Er is door mij verzocht om bij de leverancier van deze webwinkel na te vragen wanneer het artikel verwacht wordt, zodat ik als klant ook weet waar ik wél rekening mee kan houden. Dit was akkoord en hierover zou ik per e-mail ingelicht worden.

Dit is twee dagen later helaas nog niet gebeurd, en nadat ik hier contact over opgenomen heb is mij nogmaals hetzelfde antwoord meegedeeld; 2 á 3 werkdagen. De medewerker probeerde een excuses te maken terwijl hij wederom niet eens de moeite heeft genomen om naar de besteldatum te kijken. Op werkdag 8 is de bestelling maar door mij geannuleerd na toch deze extra 2 á 3 dagen afgewacht te hebben. Dit is jl. 17 mei geweest. Ik zou het bedrag binnen 10 dagen teruggestort krijgen, we zitten huidig op dag 7 en ik heb helaas nog geen creditering mogen ontvangen. Ik betwijfel ook of ik dit nog binnen deze termijn mag verwachten.

Daarnaast heb ik van een andere bestelling een product geretourneerd voor een creditering, zoals mijn goed recht dit toelaat. Ik heb de retour een dag na ontvangst van het product gemeld. Nadat dit ontvangen is is mij meegedeeld dat er besloten is dat ik maar 80% van mijn aankoopbedrag zou ontvangen daar het product niet in nieuwstaat zou zijn en er verpakkingsmateriaal ontbrak. Het product is een keer uit de doos geweest en voor het originele plastic zakje dat ontbrak is zelfs een ander passend zakje uitgezocht.

Nu ben ik er goed van op de hoogte dat ik een onvoorwaardelijk retourrecht heb voor aankopen op afstand. Het product is netjes en compleet geretourneerd. Al was het product in 10.000 stukken defect terug gekomen had ik nog steeds recht op 100% van het aankoopbedrag. Ik had geen zin om de moeite te nemen om van deze 20% een punt te maken, dus ik heb dit bedrag willen gebruiken om samen met mijn kortingspunten een nieuwe bestelling te doen en dit als totaalbedrag te voldoen. Dit is per e-mail verzocht, en zonder enig antwoord met enkele toelichting hierover is er, zonder mij te informeren, een bestelling geplaatst met het verzoek om bijbetaling. Ook mijn kortingspunten waren opeens bijna allemaal verdwenen.

Dit verhaal telefonisch proberen uit te leggen en aangegeven dat het waarschijnlijk om een misverstand gaat, echter is er na overleg met een collega toch aangegeven dat ik inderdaad maar recht had op €2,50 korting, terwijl ik persoonlijk bij deze webshop de afgelopen 6 maanden in totaliteit meer dan €2,500,- heb uitgegeven die allemaal terug te vinden zijn onder hetzelfde klantennummer.

Mooie vorm van klantenbinding dit kortingsysteem, ik heb schijnbaar maar liefst een korting gekregen van >0,1% van de omzet die jullie door mij te boek hebben kunnen zetten in de afgelopen 6 maanden.

Nu heb ik mijn bovenstaande ongenoegen schriftelijk geuit als klacht gericht aan de klantenservice van azerty in een afzonderlijke e-mail. Hierin is in de vorm van de oplossing een welgemeende excuses verzocht en een degelijke korting.

Het volgende is mij als oplossing aangeboden;

Ik had inderdaad gelijk betreft het recht hebben op het volledige retourbedrag, het product was prima geretourneerd, er is door een collega een ‘fout’ gemaakt betreft de bepaling van de hoogte van de creditnota. Er is nogmaals een loopje met de wet genomen in de vorm het aanbieden van een oplossing. Allereerst is mijn onvoorwaardelijk retourrecht niet nageleefd, en nu is mij een luttele €10 korting aangeboden om op het totaalbedrag van 100% uit te komen voor het nog te crediteren artikel dat voor 80% zou worden terugbetaald.

Ik weet niet in welk universum dit wettelijk gezien als korting mag en kan worden aangeboden, laat staan dat dát een degelijke korting zou zijn, maar zeer zeker niet deze.

Tevens is er excuses gemaakt in de reactie op de klacht. Ik kan dit echter niet als excuses aanvaarden als de klacht niet eens fatsoenlijk wordt doorgenomen. Er is mij een keuze geboden tussen mijn eigen €10,- terugkrijgen bij het plaatsen van een bestelling, of een korting op een dienst, te weten het assembleren van een computer.

Nu heb ik in de aan azerty persoonlijk gerichte klacht nota bene ook duidelijk aangegeven dat ik zélf voor een computerfabrikant werk, als dit ook daadwerkelijk gelezen zou zijn geworden zou iemand met gezond verstand mij zeer zeker niet aanbieden tegen een ‘korting’ een computer in mekaar te laten zetten. Ik zou dus voor een dienst die ik duidelijk niet nodig heb kunnen gaan betalen en ook nog eens naar mijn €10,- kunnen fluiten?

Verontwaardigd, beledigd en absoluut ontevreden doe ik nu hier mijn beklag in de hoop dat ik andere mensen kan waarschuwen voor de wanpraktijken en wanprestatie van deze webwinkel.

Ik voel me alsof deze mensen expliciet hun best hebben gedaan om een zo min mogelijk passende oplossing aan te bieden voor mijn klacht, en dat ik als klant absolúút niet serieus wordt genomen. Ik ben gewoon enorm te kakken gezet. Een andere logische verklaring kan ik niet beredeneren.

Nu vind ik persoonlijk dat er voor deze klacht in welke vorm dan ook geen passende oplossing gevonden kan worden, hier is het ruim te laat voor.

Ik verwacht van deze webwinkel dat het volledige aankoopbedrag van het door mij geretourneerde artikel wordt teruggestort, zoals wettelijk bepaald binnen 14 dagen na het retour ontvangen hebben van het product, en binnen 3 dagen het bedrag van de geannuleerde bestelling zoals ik deze door hun aangegeven uiterlijk kon verwachten.

Hiermee kan ik mij nog zéér zeker niet tevreden noemen. Dit is waar ik als consument gewoon recht op heb.

Eventuele voorstellen om mij verder toch tevreden proberen te stellen, laat ik aan jullie over. Een tegoedbon van meer dan een of twee luttele tientjes die mij niet bindt aan een aankoop bij jullie webshop zou een goed begin zijn.

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Azerty over deze klacht.

Alle klachten die gemeld zijn door Lbr_91