Klacht: miscommunicaties en extra kosten

op 03 mei 2017 over fit for free in de categorie Sportclub/-school

Ik heb mij een aantal maanden geleden aangemeld bij Fit For Free. Om uit te proberen of dit mij beviel koos ik voor de 1 maand optie. Daarnaast betaalde ik ook voor een privé les van 10,- Aangezien ik uiteindelijk maar 1 keer daadwerkelijk gesport heb en nooit de priveles had afgenomen, besloot ik het maand abonnement op te zeggen. Ik was ervan overtuigd dat ik een maandabonnement op kon zeggen wanneer ik wilde dus was daardoor iets te laat met de laatste betaling.

Daarna bleef ik emails krijgen dat ik nog niet betaald had. Er werd direct met vrij heftige taal gesproken over ‘schuld’ ‘in gebreke stelling’ en boetes van maar liefst 40,-. Ik schrok ervan maar dacht dat betalingen de brieven gekruist hadden dus ik keek mijn rekeningen na en toen ik zag dat alles was afgeschreven, legde ik het verder naast mij neer.

Er stond op de brieven ook niets aangegeven van over welke periode het ging. Ik was mij van geen kwaad bewust en was er stellig van overtuigd dat ik alles netjes betaald had.

Toen ik opnieuw een brief kreeg heb ik besloten om maar even na te bellen. De jongen aan de telefoon behandelde mij alsof ik gewoon een wanbetaler was en hij bleef volhouden dat dit mijn eigen verantwoordelijkheid was. Ik gaf aan dat ik op de brieven geen periode kon zien en dus echt niet wist dat het om een andere maand ging. Ik weet nog steeds niet precies waar deze maand vandaan komt, want op mijn rekeningen zie ik gewoon steeds het maandbedrag afgeschreven worden, maar goed ik heb hem maar betaald omdat ik gewoon dit wil afronden.

Ik klaag omdat ik een nette betaler ben die door een miscommunicatie (die mij nog steeds niet helder is) nu opeens een extreem hoge boete moet betalen. Ik weet dat Fit For Free vast zal handelen volgens de wet, want jullie zijn echt zo’n bedrijf dat alles tot op de regel opvolgt en alles eruit haalt dat erin zit. Maar er bestaat ook nog zoiets als menselijkheid en klantvriendelijkheid. Daarbij ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat ik een betaling gemist heb, want op mijn rekening is alles altijd netjes afgeschreven.

Ik heb vandaag de betaling gedaan (zonder de 40,- boete). Ik ben tevreden als ik de boete niet hoef te betalen en als ik zeker weet dat er niet opeens weer ergens kosten vandaan komen die ik niet wist. Ik wil graag van Fit For Free een email die mij 100% verzekerd dat de opzegging en alle kosten nu zijn afgerond.

6 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar fit for free over deze klacht.

6 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door fit for free in behandeling genomen

Bericht van fit for free

6 maanden geleden - Bedankt voor je uitgebreide verhaal, Eline. We gaan jouw klacht voorleggen aan onze klantenservice. We verwachten zo snel mogelijk en uiterlijk binnen drie werkdagen bij je terug te komen met een antwoord. Heb je in de tussentijd nog vragen voor ons? Stel ze gerust.

6 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat fit for free een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

fit for free

Heeft op 03 mei 2017 om 10:47 geantwoord

Daar zijn we dan eindelijk, Eline. We hebben jouw klacht voorgelegd aan de klantenservice. Allereerst is het niet de bedoeling geweest om je telefonisch een naar gevoel te geven. We begrijpen dat het aan de telefoon niet duidelijk is geworden waar het openstaande geldbedrag uit bestaat. Het zit zo: Na de eerste betalingsherinnering heb je inderdaad het bedrag betaald, maar buiten de aangegeven termijn van 14 dagen. Hierdoor zijn er automatisch herinneringskosten in rekening gebracht. Bij de tweede betalingsherinnering was je in de veronderstelling dat jouw betaling de brieven hadden gekruist, terwijl dit voortkwam uit de openstaande herinneringskosten. Omdat we jouw situatie en verwarring begrijpen, willen we je hierin tegemoetkomen: We kunnen €15.00 uit coulance corrigeren. Dan staat er nog een geldbedrag open van 19, 01 euro in plaats van 34,01 euro. Laat ons weten wat je hiervan vindt? :) We horen graag van je.

Heeft op 06 mei 2017 om 10:57 geantwoord

Ik heb naar aanleiding van het (niet zo prettige) telefoongesprek met uw klantenservice direct weer een maandbetaling gedaan. Omdat ik begreep dat ik dus nog een maand achterstand had.

Betekend uw oplossing nu dat ik nu nog 19,01 moet betalen? Of betekend het dat ik door mijn laatste betaling het bedrag voldaan heb?

Gisteren kreeg ik namelijk weer een email waarin stond dat ik binnen 5 werkdagen 34,01 moet betalen en dat er anders een incassobureau ingeschakeld wordt (met natuurlijk weer nieuwe kosten)

Het is natuurlijk van de zotte als ik wéér een boete over de boete moet betalen. Zo kom ik natuurlijk nooit van die kosten af! En dat terwijl ik maar 1x bij jullie heb gesport én betaald heb voor een privéles die ik nooit heb afgenomen. Je snapt dat ik dit dus allemaal buitenproportioneel vind en daarnaast vind ik het bizar dat ik opnieuw brieven en emails krijg met daarin dreigende incassokosten terwijl ik toch duidelijk met jullie naar een oplossing aan het zoeken ben.

Ik heb zojuist de 19,01 overgemaakt zoals afgesproken met in de omschrijving de betaalcode en een verwijzing naar klacht.nl.

Maar ik weet dus niet of de betaling die ik laatst gedaan heb al afdoende was geweest. Ik ben door de hoeveelheid brieven zonder duidelijke vermelding waar de betaling voor is, totaal het overzicht kwijt.

Misschien kunnen jullie voortaan in dit soort brieven even kunnen vermelden over welke maand het gaat of over welke bijkomende kosten zodat ik beter overzicht kan houden.

Graag zou ik nu een email van jullie willen hebben zodat ik op zeker weet dat ik nu écht alles betaald heb.

Alle klachten die gemeld zijn door e_liner@hotmail.com