Klacht: Met opzet onvoldoende Intercity-direct/Fyra rijtuigen

op 23 januari 2014 over NS in de categorie Openbaar Vervoer

Sinds ik in Amsterdam studeer en in Breda woon (en wil blijven wonen) is het voor mij een prijzige, maar handige oplossing om met de Intercity direct (voormalig: Fyra) te reizen. Nu betaal ik per keer € 2,30 (terwijl ik met mijn studenten OV gratis reis) om met deze hogesnelheidstrein te reizen.

Wat mij al sinds het begin opvalt aan de deze trein is dat het er altijd druk is, wat ik kan begrijpen omdat het en hogesnelheidstrein is en mensen nou eenmaal sneller op hun bestemming willen zijn. Wat ik echter niet begrijp is dat de NS weigert voldoende materieel in te zetten, vooral in de spitsuur. Het is veel te vaak voorgekomen dat niet alleen ik, maar genoeg andere reizigers extra betalen, om vervolgens bijna een half uur te staan in een overvolle Intercity-direct trein. Toen ik een keer opmerkte dat ik wel extra betaal maar bijna nooit in het spitsuur kan zitten, kreeg ik te horen dat het eenmaal zo is.

Bovenstaande is erg onprofessioneel van de Nederlandse Spoorwegen. Ik dacht dat wij, als ontwikkeld land, tegen zo’n probleem zeker niet aan zouden lopen. Het is in de eerste plaats uitermate triest dat de NS geen uitzondering maakt voor studenten (ik probeer mijzelf namelijk te onderhouden, en ben dus nog steeds op zoek naar een bijbaantje) met betrekking tot de Intercity-direct toeslag (men kan namelijk controleren of iemand met een studenten-OV reist). Wat dus nog triester is, is dat ik (en ik niet alleen) 9 van de 10 keer in de ochtendspits niet kan zitten in de Intercity-direct rijtuigen, omdat de NS het niet erg vindt mensen die extra betalen, toch maar te laten staan.

Dat de NS haar verantwoordelijkheden neemt en reizigers een degelijk reiscomfort aanbiedt, gezien het feit ze wel geld willen zien!

3 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door NS in behandeling genomen

3 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat NS een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

NS

Heeft op 24 januari 2014 om 11:39 geantwoord

NS houdt de zitplaatscapaciteit nauwlettend in de gaten. NS koppelt de signalen over de treinbezetting en de genomen maatregelen terug via de website www.ns.nlreizigers/reisinformatie/informatie/actualiteiten/treinbezetting.

Alle klachten die gemeld zijn door Charlotte_