Klacht: meer afschrijvingen leaseplan dan in contract

op 07 augustus 2016 over Iris Optiek in de categorie Opticïens en brillen

In december 2012 heb ik een bril met een leaseplan gekocht bij Iris optiek Voorburg.
Volgens het contract is na 24 maanden de bril afbetaald.
Inmiddels heb ik 40 keer betaald en heb daarom de afschrijvingen laten stoppen.
Onmiddellijk hierna ontving ik een mail met een Ideal-link . Of ik de ‘ achterstanden’ wil betalen.

Ik heb mijn ongenoegen laten blijken en aangegeven dat ik 16 keer teveel heb betaald , dus niet inzie waarom ik ‘ achterstanden’ zou moeten betalen.
Zij beroepen zich op de kleine lettertjes, namelijk 1) of de bril kopen met bijbetaling van een klein bedrag of 2) de bril inleveren en een nieuwe ‘ krijgen’.

Ze geven aan dat ze mij na 24 maanden een brief hebben gestuurd. Naar het verkeerde adres, blijkt achteraf. Maar ook indien het een juist adres zou zijn geweest, is dit geen manier om met je klanten om te gaan.
Ze verschuilen zich achter de juridische termen om gelijk te krijgen.
Sorry dat ik het zo zeg, maar het is schandalig hoe zij zich gedragen.

Eergisteren heb ik opnieuw een mail ontvangen, wederom met Ideal-link..

Wanneer ze mij als klant behandelen en netjes samen met mij naar een oplossing zoeken. Bijvoorbeeld de teveel overgemaakte afschrijvingen omzetten.

9 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Iris Optiek over deze klacht.

Bericht van Iris Optiek

9 maanden geleden - Iris Optiek biedt haar klanten de mogelijkheid aan om een bril te leasen. Een erg mooi en handig systeem om een topkwaliteit bril om de 24 maanden te vervangen, dus altijd up-to-date. Een betaalbaar systeem dat nog veel meer voordelen met zich meebrengt dan het alleen het financiële gewin. Hoe werkt de Iris Brillease? Als klant kan men elk montuur uit de meest nieuwe, exclusieve collectie kiezen. Na een uitgebreide meting door een van onze specialisten wordt er een passend type glas gekozen van de fabrikant die de klant wenst; uiteraard na volledige uitleg over de werking van het gekozen glastype. De prijs van het gekozen montuur en de glazen worden bij elkaar opgeteld en daar wordt 10% korting over gegeven. Het restbedrag wordt vervolgens gedeeld door 24 (maanden) en de uitkomst hiervan betaalt de klant rentevrij per maand. Na de 24 maanden heeft u als klant 3 opties: 1: U gaat een nieuw leasecontract aan en u mag de 'oude' leasebril houden. 2: U geeft de Iris Leasebril na 24 maanden terug en de automatische incasso stopt. 3: U schaft de leasebril aan voor een van tevoren vastgesteld 'afkoopbedrag’; deze bestaat uit 20% van het brutobedrag. Met andere woorden: u betaalt de 10% korting terug plus nog 10% voor de brilverzekering die de bril geniet gedurende het gehele leasetermijn. Gedurende de leaseperiode geniet de Iris Leasebril een GRATIS brilverzekering! Mocht u tijdens de looptijd van uw brillease nieuwe glazen nodig hebben (bijv. door een verandering van uw sterkte dan ontvangt u 50% korting op nieuwe glazen in uw montuur! Tevens worden alle onderdelen van uw montuur, indien nodig, discussievrij, GRATIS gerepareerd of vervangen. Kijk voor voorwaarden en uitgebreide uitleg op: www.irisoptiek.nl Belangrijk is om altijd wijzigingen van adres of e-mail door te geven aan Iris Optiek, zodat wij U altijd op tijd kunnen laten weten dat de minimale contractduur van de lease op het punt staat te verstrijken. Gezien het feit dat het om een lease gaat van de bril en niet om een afkoopsysteem of koop of afbetaling kan het voorkomen dat er meer termijnen dan de minimale 24 maanden afgeschreven worden. Iris Optiek probeert dit altijd te voorkomen, verder dan en naast de eigen verantwoordelijk die een klant draagt. Het is niet of nooit de insteek sinds de invoering van het leasesysteem geweest om een klant met een ontevreden gevoel achter te laten, op welke manier dan ook. De inmiddels duizenden tevreden leasers zullen dit ongetwijfeld kunnen bevestigen. In dit specifieke geval zal een medewerker van Iris Optiek spoedig contact opnemen met u om tot een oplossing van dit specifieke en vervelende geval proberen te komen die tot wederzijdse tevredenheid kan leiden. UIteraard zijn er legio mogelijkheden die tot tegemoetkoming kunnen leiden, deze zullen met u overlegd worden.

Alle klachten die gemeld zijn door JEW