Mijn Klacht:
Op 4 december 2019 reageerde ik op een online vacature via Manpower als warehouse operator bij CEVA Logistics Venray (Limburg). Op de eigen website van Manpower. Een intercedente (tegenwoordig recruiter genoemd, zij noemt zichzelf blijkbaar ook talentmatcher) van Manpower Amsterdam Oud-Zuid en Rivierenbuurt reageert (met adres van Salesforce, waarmee ik bekend ben waardoor het dus opviel) die net 3 maanden op deze job zit (voorheen alleen 2jr en 4 maanden cabin attendant bij TUI geweest, haar enige werkervaring) dat ze de contactpersoon bij deze vacature is. Zij heeft als ‘matcher’ maar liefst 99 LinkedIn connecties.
Vervolgens blijkt een moslima die amper Nederlands en Engels spreekt het vervolg te doen (bereikbaar op een 088-nummer). Dit alles op 4 december 2019. De 1e afspraak die gemaakt kon worden voor dit ongeschoold werk was op zijn vroegst op 12 december 2019, om 9u30. Zij heeft verder alleen een Instagram account in de social media. Wat ridicuul weinig is voor een ‘intercedent’.
Warrig en Chaotisch
Op 12 december 2019 om 8u45 word ik gebeld dat ik op een andere locatie moest zijn (blijkbaar hadden ze in de mail 2 verschillende locaties staan, waarbij ik per toeval de goede locatie had gekozen). Ik krijg nog een ‘gelukwens-SMS’ van Manpower net voordat ik het terrein oploop. Ik was er om 9u20 (als 2e van blijkbaar een groep). Met een groep van 6 allochtonen (waarvan 1, misschien 2, Nederlands spraken) en ik hebben we tot 9u45 moeten wachten voordat iemand van Manpower kwam.
Klachten:
• Voorgelogen vacature: wat gepresenteerd werd als een ’40-urige werkweek’-baan bleek slechts een oproepbaan te zijn (dus nul uren garantie), waarbij je op de vooravond van de werkdag een SMS krijgt waarin je wordt medegedeeld óf er werk is daags erna. Dus absoluut niks zeker.
• Schijninteresse en privacyschending: na een test met cijferreeksen vergelijken en melden of ze gelijk waren en met een paar rekensommetjes, zouden we allemaal nog apart een individueel gesprek krijgen met de intercedente (recruiter, account specialist of hoe ze zichzelf dit keer noemen). Maar eerst ging die ‘intercedente’ een kopie maken van onze paspoorten en bankpassen, pas daarna volgde de individuele gesprekken.
• Mensonwaardig: ik was als laatste aan de beurt en moest in een kamer (waar we in het begin allemaal zaten) wachten op mijn beurt. Vervolgens komt een Poolse dame (andere ‘dame’) mij ophalen en naar buiten begeleiden. Ik werd dus overgeslagen bij de toegezegde persoonlijke, aparte gesprekken, maar ze lieten me wel wachten totdat iedereen geweest was. Die hoogzwangere Poolse (zichzelf ‘account specialist’ noemend) belde mij diezelfde dag (16u50) nog op om me te vertellen dat ik het niet geworden was. Zij was zo ‘empathisch’.
• Valse feedback: ze hadden mijn test met de anderen vergeleken (dit leg ik negatief uit, ik heb namelijk HBO, post HBO en universiteit) en hetzelfde hadden ze gedaan met mijn werkervaring hierin op mijn CV. Ik had 2 jaar werkervaring hierin. Als dit niet genoeg was, hadden ze me dit vooraf kunnen vertellen. Juist hierdoor voel ik dat zij mijn privacy geschonden hebben: door het kopiëren van mijn paspoort en bankpas (terwijl vooraf al bekend was dat die baan niet voor mij was weggelegd).
• Discriminatie (op leeftijd en etnische achtergrond): het ging dus om ongeschoold werk voor allochtonen (vooral Polen, gezien welke andere vacatures aan hun namen zijn gekoppeld, alles in het Pools). zonder verplichting van de werkgever (Manpower en CEVA Logistics) naar de ‘werknemer’ (als je zo een oproepkracht op nulurenbasis kunt noemen). Mensonwaardig en pure discriminatie (op leeftijd en etnische achtergrond), totaal geen empathie. Als ze zelf maar een menswaardig bestaan kunnen opbouwen.
Gewenste Oplossing:
Dat zal niet gebeuren. Ik voel me gediscrimineerd, mensonwaardig behandeld en mijn privacy werd geschonden. En voorgelogen over de baan en mijn kansen op die baan. Ik zal zelf nooit meer solliciteren bij CEVA Logistics (jaagt op goedkoopste arbeidskrachten en willen blijkbaar vooral Polen en TurkenMarokkanen in hun magazijn, vandaar dat kennis van Engels voor ongeschoold werk gevraagd werd) en ik zal al helemaal nooit meer gebruik gaan maken van deze zogenaamde 'diensten' van Manpower: ze liegen in hun vacaturebeschrijvingen (geen fulltime maar grote, continue onzekerheid over uren van morgen). Manpower en CEVA Logistics discrimineren en behandelen de gelokte mensen mensonwaardig. Excuses zou op zijn plaats zijn, ik schiet er helaas niets mee op. Ik voel me belazerd.