Klacht: Valse lokkertjes (lageloonbanen met nulurengarantie ipv fulltime 40 uur per week) – Mensonwaardige behandeling en discriminatie

Dignity73 op 13 december 2019 over Manpower in de categorie Uitzendbureaus

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Op 4 december 2019 reageerde ik op een online vacature via Manpower als warehouse operator bij CEVA Logistics Venray (Limburg). Op de eigen website van Manpower. Een intercedente (tegenwoordig recruiter genoemd, zij noemt zichzelf blijkbaar ook talentmatcher) van Manpower Amsterdam Oud-Zuid en Rivierenbuurt reageert (met adres van Salesforce, waarmee ik bekend ben waardoor het dus opviel) die net 3 maanden op deze job zit (voorheen alleen 2jr en 4 maanden cabin attendant bij TUI geweest, haar enige werkervaring) dat ze de contactpersoon bij deze vacature is. Zij heeft als ‘matcher’ maar liefst 99 LinkedIn connecties.

Vervolgens blijkt een moslima die amper Nederlands en Engels spreekt het vervolg te doen (bereikbaar op een 088-nummer). Dit alles op 4 december 2019. De 1e afspraak die gemaakt kon worden voor dit ongeschoold werk was op zijn vroegst op 12 december 2019, om 9u30. Zij heeft verder alleen een Instagram account in de social media. Wat ridicuul weinig is voor een ‘intercedent’.

Warrig en Chaotisch
Op 12 december 2019 om 8u45 word ik gebeld dat ik op een andere locatie moest zijn (blijkbaar hadden ze in de mail 2 verschillende locaties staan, waarbij ik per toeval de goede locatie had gekozen). Ik krijg nog een ‘gelukwens-SMS’ van Manpower net voordat ik het terrein oploop. Ik was er om 9u20 (als 2e van blijkbaar een groep). Met een groep van 6 allochtonen (waarvan 1, misschien 2, Nederlands spraken) en ik hebben we tot 9u45 moeten wachten voordat iemand van Manpower kwam.

Klachten:
• Voorgelogen vacature: wat gepresenteerd werd als een ’40-urige werkweek’-baan bleek slechts een oproepbaan te zijn (dus nul uren garantie), waarbij je op de vooravond van de werkdag een SMS krijgt waarin je wordt medegedeeld óf er werk is daags erna. Dus absoluut niks zeker.
• Schijninteresse en privacyschending: na een test met cijferreeksen vergelijken en melden of ze gelijk waren en met een paar rekensommetjes, zouden we allemaal nog apart een individueel gesprek krijgen met de intercedente (recruiter, account specialist of hoe ze zichzelf dit keer noemen). Maar eerst ging die ‘intercedente’ een kopie maken van onze paspoorten en bankpassen, pas daarna volgde de individuele gesprekken.
• Mensonwaardig: ik was als laatste aan de beurt en moest in een kamer (waar we in het begin allemaal zaten) wachten op mijn beurt. Vervolgens komt een Poolse dame (andere ‘dame’) mij ophalen en naar buiten begeleiden. Ik werd dus overgeslagen bij de toegezegde persoonlijke, aparte gesprekken, maar ze lieten me wel wachten totdat iedereen geweest was. Die hoogzwangere Poolse (zichzelf ‘account specialist’ noemend) belde mij diezelfde dag (16u50) nog op om me te vertellen dat ik het niet geworden was. Zij was zo ‘empathisch’.
• Valse feedback: ze hadden mijn test met de anderen vergeleken (dit leg ik negatief uit, ik heb namelijk HBO, post HBO en universiteit) en hetzelfde hadden ze gedaan met mijn werkervaring hierin op mijn CV. Ik had 2 jaar werkervaring hierin. Als dit niet genoeg was, hadden ze me dit vooraf kunnen vertellen. Juist hierdoor voel ik dat zij mijn privacy geschonden hebben: door het kopiëren van mijn paspoort en bankpas (terwijl vooraf al bekend was dat die baan niet voor mij was weggelegd).
• Discriminatie (op leeftijd en etnische achtergrond): het ging dus om ongeschoold werk voor allochtonen (vooral Polen, gezien welke andere vacatures aan hun namen zijn gekoppeld, alles in het Pools). zonder verplichting van de werkgever (Manpower en CEVA Logistics) naar de ‘werknemer’ (als je zo een oproepkracht op nulurenbasis kunt noemen). Mensonwaardig en pure discriminatie (op leeftijd en etnische achtergrond), totaal geen empathie. Als ze zelf maar een menswaardig bestaan kunnen opbouwen.

Gewenste Oplossing:

Dat zal niet gebeuren. Ik voel me gediscrimineerd, mensonwaardig behandeld en mijn privacy werd geschonden. En voorgelogen over de baan en mijn kansen op die baan. Ik zal zelf nooit meer solliciteren bij CEVA Logistics (jaagt op goedkoopste arbeidskrachten en willen blijkbaar vooral Polen en TurkenMarokkanen in hun magazijn, vandaar dat kennis van Engels voor ongeschoold werk gevraagd werd) en ik zal al helemaal nooit meer gebruik gaan maken van deze zogenaamde 'diensten' van Manpower: ze liegen in hun vacaturebeschrijvingen (geen fulltime maar grote, continue onzekerheid over uren van morgen). Manpower en CEVA Logistics discrimineren en behandelen de gelokte mensen mensonwaardig. Excuses zou op zijn plaats zijn, ik schiet er helaas niets mee op. Ik voel me belazerd.

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Manpower over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Manpower in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Manpower een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Manpower

Heeft op 16 december 2019 om 12:49 geantwoord

Geboden Oplossing:

Oplossing is alleen zichtbaar voor melder van de klacht

Reactie van de melder van de klacht Dignity73

4 jaren geleden - (DIT IS NIET VAN MANPOWER, MAAR VAN DIGNITY73) NIET OPGELOST - Er is nog geen oplossing geboden, er is zelfs nog geen contact met mij geweest, dus hoe kunnen jullie dit als opgelost posten?

Reactie van de melder van de klacht Dignity73

4 jaren geleden - (DIT IS NIET VAN MANPOWER, MAAR VAN DIGNITY73) Ik heb net zelf een 06 nummer teruggebeld dat mij vanmorgen tijdens een ander gesprek had teruggebeld. Het bleek Manpower te zijn. Probleem nog niet opgelost. Intern was er nog geen contact geweest. Het 'serieus in behandeling nemen' was dus in feite gewoon 6 dagen later bellen, geen voicemail achterlaten als ik in gesprek zit. Bovendien sprak de Manpower 'vertegenwoordiger' over mijn 'beleving' en hij herkende Manpower niet in dit handelen. Verspilde moeite, het is gewoon een verrotte mentaliteit met hoe om te gaan met mensen en hun rechten. Gewoon lokken met fake fulltime jobs (oproepkracht zonder enige urengarantie) en dan onder valse voorwendselen iemand's paspoort (met burger service nummer, tja dit woord wordt nu ineens geweigerd in de post) en bankpas kopiëren zonder de intentie te hebben de gelokte daadwerkelijk een job aan te bieden. Dat het Manpower zoveel moeite kost om excuses aan te bieden voor wangedrag en het overtreden van de wet inzake privacy, daarvan sta ik nog het meest te kijken. Achtergelaten indruk is dat het een niet-integere organisatie is die mensen als een nummer behandelt en zelf nooit verantwoordelijk neemt bij eigen wangedrag. Het wordt gewoon gebagatelliseerd. Wel zijn ze zo 'fatsoenlijk' om je veel succes bij andere sollicitaties toe te wensen (in dat telefoongesprek). Voor mij blijven Manpower en CEVA Logistics een no-go-area, respectloos en onmenselijk (als het niet henzelf betreft).

Dignity73

Heeft op 08 maart 2024 om 11:50 geantwoord

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

'Oplossing'? Moet ik nou nog echt zelf gaan nabellen in hun 'oplossing'? Ze noemen hun ziekelijk gedrag slechts 'vervelend', waar excuses op zijn plaats zou zijn geweest. Ach ja, die houding zal toch nooit gewijzigd worden, zolang het hun bedrijfspolitiek is om zo te handelen. Ik hoop alleen dat het geen bedrijfspolitiek van Manpower Venray en CEVA Logistics (Venray) is om mijn onder valse voorwendselen verkregen BSN te misbruiken om buitenlandse werkkrachten hier te kunnen laten werken. Ze hebben dus onder valse voorwendselen een kopie van mijn paspoort (met dus BSN) en bankpas.

Alle klachten die gemeld zijn door Dignity73