Klacht: Limietverhoging creditcard afgewezen, kaart geblokkeerd

op 17 juli 2017 over International Card Services in de categorie Creditcards

Ondertussen ben ik al jaar of 4 in bezit een Mastercard, ICS Cards via de bijenkorf. Tot op heden ben ik erg tevreden geweest over de diensten van de bijenkorf en zijn creditcard diensten.
Mijn tevredenheid is in een klap te niet gedaan door de financiele instelling ICS. De reden van onvreden is de mededeling die ik per email kreeg medegedeeld.
In de email staat dat dat mijn verhoging is afgewezen, en dat mijn creditcard is geblokkeerd omdat de draagkrachtberekening dit niet toestaat. De bijenkorfcreditkaart is dus niet meer bruikbaar.
Bij het afsluiten kreeg ik in het verleden een bestedingslimiet van € 2500,-. Omdat ik het verstandig achtte om het limiet te verlagen naar € 1000,- voor eventuele skimming in het buitenland heb ik uit veiligheid mijn limiet laten verlagen.
Op het ogenblik heb ik wel een bedrag openstaan, maar de intentie is er om dit bedrag maandelijks volledig te voldoen. De huidige rente die ik betaal is weliswaar 0.0%.
Wat is er gebeurd:
Vorige maand heb ik een aanvraag gedaan voor een limietverhoging tot € 1.500,- De reden is voor eventuele extra uitgaven in het buitenland. Achteraf gezien is de aanvraag niet eens nodig geweest. Voor mijn vakantie heb ik samen met een medewerker van de klantenservice besloten de verhoging door te zetten en heb ik mijn persoonlijke stukken aangeleverd. Afgelopen Vrijdag zijn deze stukken beoordeeld en kreeg ik niets vermoedend een negatieve uitkomst. De mededeling was per direct en zonder overleg ingegaan.
In de email die ik heb ontvangen staat dat Ik opnieuw ben getoetst en dat mijn huidige limiet van 1.000 EUR niet meer haalbaar is op basis van mijn inkomen en mijn vaste lasten. Hierdoor is de verhoging niet geaccepteerd, en ook maar gelijk de hele rekening geblokkeerd.
Maandagochtend heb ik meteen gebeld omdat de gang van zaken mij erg bevreemde. De uitkomst van de email is toegelicht en er is aangegeven dat dit nu emaal het beleid is van de maatschapij en dat dit in samenwerking is met de richtlijnen van de AFM. De geblokkeerde rekening was volledig toe te wijzen naar de zogenamede zorgplicht die de AFM heeft afgedrongen. De medewerker verwees mijn vervolgens naar artikel 2 van het ICS beleid. Na mijn telefoongesprek met het AFM is er duidelij aangegeven dat dit niet de bedoeling is van de huidige wet en regelgeving en dat ook zij het bevreemde over de gang van zaken, en dat ik goed moest uitzoeken wat er in de algemene voorwaardes staan van ICS. De medewerker van het AFM zei letterlijk over het gezegde “slapende honden wakker maken”
Dat de verhoging is afgewezen op basis van mijn inkomen accepteer ik meteen en heb ik alle begrip voor. Om het feit dat ze mij als klant royeren op de manieer waarop dit is gegaan heb ik meer moeite mee.

Mijn vraag; mag ICS dit zomaar doen? In hun voorwaarden kan ik hier niets over vinden. Ja, alleen als de financiële situatie echt dermate verslechterd is door bijv. werkloosheid o.i.d. maar dat is niet het geval.
Ik heb verder nergens anders leningen lopen, zelf heb ik geen mogelijkheid om rood te staan.

Dat de blokkade van mijn bijenkorf creditkaart Ongedaan wordt gemaakt met terugkerende kracht.

5 dagen geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over International Card Services

2 dagen geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over International Card Services nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door reitse@hotmail.com