Klacht: KPN Compleet niet installerbaar zonder hoge extra kosten

op 25 juli 2017 over KPN in de categorie Alles-in-1

Half juni heb ik mij in de KPN winkel bij het verlengen van mijn mobiele telefoon abonnement ook KPN Compleet (Internet en TV) aan laten praten, omdat dit een stuk goedkoper zou zijn dan mijn huidige Ziggo abonnement. In eerste instantie was is nogal huiverig omdat ik niet zat te wachten op ingewikkelde installatie. Maar de verkoper wist mij ervan te verzekeren dat de installatiemonteur ook \’s avonds en ik het weekend langs zou komen. Toen ik een maand later mijn installatiepakket ontving en een afspraak wilde maken, bleek de monteur alleen ma t/m vr tijdens kantoortijden beschikbaar te zijn, en waren er bovendien nog maar een paar tijdslots beschikbaar. Ik heb toen een afspraak gemaakt voor afgelopen vrijdag 21 juli. Uiteindelijk ben ik op de dag zelf gebeld dat de monteur uitgelopen was en niet meer langs kon komen die dag. Uiteraard was ik behoorlijk boos omdat ik voor niks een vrije dag had opgenomen. Na een hoop gebakkelei aan de telefoon heb ik voor elkaar gekomen dat er maandagavond 24 juli opnieuw een monteur langs zou komen. Ik heb toen een klacht ingediend via de facebook chat, en er is mij een compensatie belooft voor de kosten die ik heb gemaakt voor de vrije dag.
Echter toen gisteravond de monteur langs kwam, bleek het KPN systeem niet aangesloten te kunnen worden. In tegenstelling tot Ziggo die wel aangesloten kan worden, maakt KPN gebruik van een andere kabel. Dit had ik uiteraard niet kunnen weten. Deze telefoon/coax kabel zit bij mij in de meterkast in het gemeenschappelijke trappenhuis, en doortrekken van de kabels in geen mogelijkheid. Volgens de monteur komt dit overigens vaker voor in Amsterdam. Een alternatief zou zijn een draadloos modem. Maar los van het feit dat dit volgens de monteur storing kan veroorzaken, zijn hier kosten van maar liefst 80 euro aan verbonden. Aangezien ik er al klaar mee was en onnodig extra kosten heb gemaakt voor die vrije dag, heb ik geweigerd dit te betalen. De monteur was overigens erg begripvol en samen hebben we de klantenservice gebeld in de hoop het modem kosteloos te kunnen plaatsen. De klantenservice ging hier niet mee akkoord. Waarop ik aangaf dat ik dan wil afzien van het abonnement, aangezien de reden waarom ik ben overgestapt, namelijk een goedkoper abonnement, nu niet meer van kracht is. KPN gaf aan dat dit niet mogelijk is, aangezien ik een contract heb getekend. Ik probeer nu in contact te komen met KPN, maar dit is zowat onmogelijk. Op mijn telefonische klacht krijg ik te horen dat ik op 31 juli (dat is over een week!) wordt teruggebeld. Een email sturen is niet mogelijk, dit kan alleen via de post, wat ik erg ouderwets vind voor notabene een telecommunicatie bedrijf. En via facebook kreeg ik te horen dat het mijn verantwoordelijkheid is dat het systeem aangesloten kan worden. Toen ik vroeg of het modem dan niet de beloofde compensatie kon zijn kreeg ik ook een negatief antwoord. Kortom KPN dwingt mij om deze hoge kosten te betalen. Dit terwijl er in hun voorwaarden staat dat de overeenkomst kan worden beëindigd indien zij niet aan hun verplichtingen voldoen of zij de dienst niet kunnen leveren, iets wat hier volgens mij van toepassing is. Ik vind het zeer klantonvriendelijk dat er wordt gezegd dat het mijn verantwoordelijkheid is om ervoor te zorgen dat het systeem aangesloten kan worden. Hoe had ik als leek moeten weten wat voor kabels hiervoor nodig zijn? Daar had de verkoper mij dan op moeten wijzen. Bovendien is een bedenktijd van slechts 2 weken natuurlijk niet toereikend als je het installatiepakket vervolgens pas na ruim 4 weken ontvangt en het daarna nog bijna 2 weken duurt voordat er een monteur langs komt.

Inmiddels heeft KPN mijn abonnment per vandaag 25 juli laten ingaan en tevens beindigd bij Ziggo. Dit is niet volgens de afspraak, want de overstap zou pas plaats vinden nadat alles succesvol was geinstalleerd. Ik zit nu zonder TV en internet maar maak dus wel kosten.

a. als kpn kosteloos en in de avonduren het systeem installeert en geen extra kosten rekent voor een draadloos modem, of
b. als KPN de overeenkomst beindigd zonder afkoopsom

2 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over KPN

2 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over KPN nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door CW13