Klacht: Inkomende betaling via creditcard – kosten ontvanger

jonathander op 18 december 2021 over Bunq in de categorie Banken

Het blijkt dat Bunq kosten berekend, 2.5% per transactie, als de betaling door de betalende partij (in NL) wordt gedaan middels een creditcard, via een standaard IBANN betaalverzoek aangemaakt in de bunq app.

Aangezien ik geen controle heb over hoe iemand geld overmaakt vind ik het absurd dat er kosten aan mij worden doorberekend als de ander via zijn/haar credit card een overboeking maakt aan mijn IBANN. Er is ook geen mogelijkheid aan mijn kant om dit soort betalingen te blokkeren.

Bunq geeft aan dat deze kosten in hun voorwaarden staan en dat het daarom normaal is dat deze worden gerekend. Ik ben het daar niet mee eens. Het zou net zoiets zijn als dat iemand mij belt uit het buitenland en ik daarvoor in Nederland kosten betaal. Daarbij heb ik dan ook nog de mogelijkheid om niet op te nemen.

Wil hierbij desondanks ook de goede aspecten van Bunq vermelden:
– automatische afschrijvingen kunnen per keer worden toegestaan of geannuleerd worden, ipv van een reeds afgeschreven bedrag te moeten terughalen.
– creditcard betalingen worden direct afgeschreven en worden ook in de meeste gevallen ook direct gevalideerd via de app, zodat ze ook geannuleerd kunnen worden.
– Credit card CSV codes kunnen worden aangepast
– PIN codes kunnen in de app worden aangepast
– Extra IBANN rekeningen kunnen worden aangemaakt.
– En nog veel meer zaken. Deze zouden standaard moeten zijn, maar het lijkt er niet op dat traditionele banken dit gat gaan dichten.

Ik verwacht dat bunq mij de 2.5% transactie kosten terugbetaald voor factuur 6907439 en deze een volgende keer niet meer rekent, of een mogelijkheid geeft om dit soort betalingen te blokkeren. Ik moet de controle hebben over de kosten die aan mij kunnen worden berekend.

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Bunq

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Bunq nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door jonathander