Klacht: Incassokosten door sneaky wijziging rekeningnummer Famed

op 06 februari 2018 over Credios Incasso in de categorie Incassobureaus

Famed stuurt nota\’s welke ik – sinds jaren – op tijd betaal.
Het rekeningnummer staat in mijn adresboek van online bankieren.

In december ontvang ik een aanmaning van een nota (241,34) die ik al een maand eerder betaalde.
Bij een check in mijn bankoverschrijvingen blijkt het rekeningnummer van Famed niet meer te bestaan.
De betaling is teruggestort.

Ik zie opeens een ander rekeningnummer.
Daar heb ik geen notificatie van gehad en evenmin dat het oude nummer ophield te bestaan.
Er staat ook niets over op de rekening.

Ik betaal opnieuw, nu naar het nieuwe nummer op de acceptgiro.
Enkele dagen na die tweede betaling ontvang ik de nota van Credios, verhoogd met 40 euro incasso kosten.

Ik belde met Famed maar mevr. de Smet stelt niets voor mij te kunnen doen.
Ondanks dat Famed zelf het rekeningnummer verandert is het mijn plicht om bij elke betaling te controleren of ik wel een betaling doe naar het juiste nummer, zo wordt gesteld.

Ik vertel dat er geen notificatie van wijziging is geweest en dat de incassobrief in ontvangen na mijn tweede betaling. Mevr. de Smet herhaalt dat ze niets voor mij kan doen en dat ik de rekening maar goed had moeten lezen en controleren met het adresboek. Er zijn volgens mevr. de Smet, op mijn vraag, geen mogelijkheden om hierin verder met Famed in gesprek over te gaan. Reclameer bij Credios raadt zij mij aan. Hierna verbreekt zij tegen mijn wil het gesprek.

Mijn intenties waren goed, ik betaalde op tijd naar een vervallen nummer. (Famed geeft ook toe dat dit het oude nummer was)

Ik voel me onheus behandeld.
In hoeverre staan Famed/Credios hiermee in hun recht?

Als de kosten van incasso worden geschrapt.

2 weken geleden - Ik heb een email gestuurd naar Credios Incasso over deze klacht.

2 weken geleden - Deze klacht is zojuist door Credios Incasso in behandeling genomen

2 weken geleden - We hebben bericht ontvangen dat Credios Incasso een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Credios Incasso

Heeft op 07 februari 2018 om 11:22 geantwoord

Heeft op 07 februari 2018 om 14:09 geantwoord

p 27 november is de betaling gedaan. Naar hetzelfde nummer dat mijn tandarts hanteert sinds zijn contract met Famed en waarop ik tot aan deze specifieke rekening altijd betaalde, tot in 2018. Hierdoor dus 7 jaar na de aangekondigde wijziging waarnaar u refereert.

Het leest zeer bijzonder, eigenlijk heel raar, dat Famed wijziging van een rekening aankondigt, dit nummer vervolgens 7 jaar laat bestaan en dan opeens, het nummer zonder nieuw bericht blokkeert.

Ik ontving een herinnering van Famed voor de kerst maar was dus in de veronderstelling al betaald te hebben. Dit heeft vast te maken met seizoensdrukte bij de post.

Hierna is de betaling gecheckt en is op 23 december de betaling van de nota correct gedaan, dit is vast te stellen op het bankafschrift.

Ik ben hierin volledig te goeder trouw geweest.

Over uw reactie:
Referentie naar een aankondiging van 7 jaar geleden voelt als een gotspe.
Ik voel me \"gehackt\" door de rigide gang van zaken en denk, met dit verdienmodel en de referentie naar iets van 7 jaar terug, dat we gezond verstand en de menselijke maat aan het verliezen zijn.

Ik heb de klacht geuit bij mijn tandarts sinds 40 jaar en maakte hem hierdoor attent op de werkwijze van het bedrijf Famed. Ik begrijp zijn wens om administratieve werkzaamheden uit te besteden maar het is ook aan hem of hij zich aansluit bij de manier van werken van Famed cs. We gaan nog in gesprek, maar Ik kan mij niet voorstellen dat hij achter uw manier van werken staat.

ps. De klacht is niet opgelost.

Bericht van Credios Incasso

2 weken geleden - Geachte heer, mevrouw, Wij hebben zojuist getracht telefonisch contact met u te krijgen, echter is dit niet gelukt. Uit coulance bieden wij u aan de helft van de kosten te voldoen, zijnde een bedrag van € 20,10. U dient dit bedrag uiterlijk 17 februari 2018 te hebben betaald. Het restant van de kosten zal u dan worden kwijtgescholden. U dient er zorg voor te dragen dat genoemd bedrag tijdig op ons bankrekeningnummer NL75 ABNA 0627 0631 79 t.n.v. Credios Incasso en onder vermelding van het notanummer. Indien wij voornoemde betaling niet tijdig hebben ontvangen, komt dit voorstel te vervallen. Wij zullen dan overgaan tot het nemen van verdere rechtsmaatregelen om het totaal openstaande bedrag van € 40,19 te incasseren. Alle kosten die daaruit voortvloeien, komen geheel voor uw rekening. Wij gaan ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Reactie van de melder van de klacht Jack1292

7 dagen geleden - Inmiddels maakte ik € 20,10 over op rekening Credios. Vriendelijk dank voor het compromis, ik aanvaard dit en beschouw de kwestie als opgelost.

Alle klachten die gemeld zijn door Jack1292