Klacht: Inbraakschade aangeduid als vandalisme en onterechte afwijzing nieuwe verzekering

op 04 mei 2017 over Allsecur in de categorie Verzekering

Op 10/04/2015 heb ik bij Allsecur een allrisk verzekering afgesloten voor mijn Vw polo 2011. Ik had hiervoor een oudere type polo en ook deze was verzekerd bij Allsecur net als mijn andere auto,s de afgelopen 6 jaar.

Op 11 december 2015 is bij mijn in de privé gedeelte van mijn (openbare) parkeergarage in mijn flat ingebroken in mijn auto en die van 6 andere VW eigenaars. Dit is gebeurt in een tijds bestek van minder dan 5 minuten midden in de nacht.

Uiteraard hebben wij vanwege de grootschaligheid de politie ingeschakeld en daarna heb ik mijn verzekeringsmaatschappij ingelicht over de gebeurtenis.

Waarbij in eerste instantie Allsecur de schade als inbraakschade duidde en dat ik mij hiervoor ook daadwerkelijk heb verzekerd.

De schade die ik heb geleden was fors want de inbrekers hebben bij de inbraak gebruik gemaakt van mijn dak als opstap. En daarnaast hebben ze uiteraard niet hun tijd genomen om eventuele bijkomende schade te voorkomen. Ook mijn buren hadden extra schade dus dit was allemaal in lijn met mijn persoonlijk geleden schade.

Op 24/03/2016 komt er een schade expertise rapport van Allianz waarbij wordt geclaimd dat de schade afkomstig is van vandalisme en niks te maken heeft met mijn inbraakschade. Verder dat de geziene schade niet strookt met diefstalschade en verder nog dat de schadehersteller dit bevestigd(Care Amsterdam).

Nu heeft deze schade-expert mij eerst opgebeld nadat hij mijn auto heeft gezien.Nu moet ik hierbij zeggen dat mijn auto een zeer mooie/opvallende show auto was die in vlekkeloze staat was met zeer veel extra aangebrachte opties.

De expert en ik kom in conflict aan de telefoon omdat hij mijn vragen stelt die ik alleen kan beantwoorden als ik erbij zou zijn. Zoals hoe komt de schade op het dak! Voor de goede orde er waren duidelijk voetafdrukken op het dak dus zo duidelijk is de zaak die ik hier voorleg.

Uiteindelijk neemt Allsecur de stelling in dat de schade aan mijn auto vandalisme is en dat ik dus mijn schadevrije jaren kwijtraak!!

Voor de duidelijkheid is mijn simpele stelling vandalisme tijdens een diefstal bestaat niet, toch? Dat heet gewoon inbraakschade? Dat is toch de hele rede dat iemand zich allrisk verzekerd?! Ik had de auto al bijna een jaar en heb geen aangifte gedaan of claim ingediend over enige andere schade aan mijn auto in deze periode.

Ik heb meerdere malen contact gehad in deze periode met Allsecur en zij bleven bij hun standpunt en onderbouwde totaal niet met bewijzen of feiten.

Eigenlijk zeggen ze gewoon dat ik lieg en dat de schade ten tijde van de diefstal al op de auto moest hebben gezeten en ik heb gewacht tot dat er in mijn 3 deur beveiligde garage mijn RNS 510 zou worden gestolen om dan mijn dakschade te claimen?! Idioterie inderdaad!

Ondanks dit debacle ben ik bij Allsecur gebleven tot dat ik de auto heb verkocht in oktober 2016.

16/02/2017 heb ik een golf gekocht en probeerde deze te verzekeren bij Allsecur waarbij zij mijn verzekering hebben afgewezen wegens onduidelijke redenen(gesprek is opgenomen).

Hier klopt echter niks van, ik ben totaal niet met justitie in aanraking gekomen in mijn leven. Hier en daar een snelheidsboete maar niks meer dan dat. Puur vanwege wat erin het systeem staat over het feit dat ik mijn terugval in schadevrije jaren nog zou aanvechten na bijna een jaar in het buitenland is voor hun de rede geweest om mijn verzoek af te wijzen.

Nu moest ik dus mijn auto op mijn moeders naam verzekeren, sta in het publieke systeem op een zwartelijst en bouw ik geen schadevrije jaren op. Naast het feit dat ik mijn auto niet allrisk kan verzekeren bouwjaar 2012 vanwege de prijs.

Dat Allsecur hun ten eerste erkent dat ze fout zitten wat betreft mijn schade aan te duiden als vandalisme. Hun publieke excuses aanbieden! Dat zij mij vergoeden voor mijn extra gemaakte kosten voor mijn auto verzekering(en). En duidelijk aangeven waarvoor zij mijn autoverzekering hebben afgewezen openbaar!

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Allsecur over deze klacht.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Allsecur in behandeling genomen

3 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Allsecur een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Allsecur

Heeft op 08 mei 2017 om 13:35 geantwoord

Beste timothy020,

Dankjewel voor je bericht. Allereerst vind ik het heel vervelend om te lezen dat je ontevreden bent over de afhandeling van je schade. Dit is uiteraard niet onze bedoeling. Service en klantvriendelijkheid staan bij ons hoog in het vaandel. Juist bij schade hoef je ook niets minder van je verzekeraar te verwachten. Dat wij niet aan deze verwachting hebben voldaan, daar bied ik je mijn excuses voor aan.

Naar aanleiding van je bericht heb ik contact opgenomen met de schadeafdeling. Met dit bericht wil ik je informeren over mijn bevindingen.

Inbraakschade

Tijdens de inbraak is het portier van de auto beschadigd geraakt en navigatieapparatuur gestolen. Deze schade is door ons geregistreerd als inbraakschade. Inbraakschade is verzekerd onder het Beperkt casco gedeelte van je verzekering. Evenementen die zijn verzekerd onder Beperkt casco hebben geen invloed op je schadevrije jaren of je premie.

Vandalismeschade

Behalve de schade aan het portier werd er ook schade op het dak van de auto aangetroffen. Het is goed mogelijk dat deze schade op hetzelfde moment en door dezelfde persoon is veroorzaakt als de overige schade. Het staat echter wel los van de inbraakpoging. De schade op het dak is niet veroorzaakt met als doel in te breken in de auto. We hebben dit gedeelte van de schade daarom geregistreerd als een vandalismeschade. Vandalismeschade is van invloed op je premie en schadevrije jaren.

Afwijzing verzekeringsaanvraag

In februari van dit jaar heb je gebeld om een nieuwe auto te verzekeren. Na het doornemen van de gegevens heeft de medewerker telefonisch aangegeven dat we de verzekeringsaanvraag afwijzen in verband met je schadeverleden. Ter acceptatie kijken wij tot vijf jaar terug naar het schadeverleden.
Ik kan je geen inhoudelijke informatie geven over de geregistreerde schades omdat deze mogelijk door andere verzekeraars zijn gemeld. Je kunt wel navraag doen bij de Stichting Centraal Informatie Systeem (Stichting CIS). Bij Stichting CIS kun je opvragen door wie, welke gegevens zijn geregistreerd. Volledigheidshalve meld ik wel dat Stichting CIS slechts verzekeringsgegevens registreert die door verzekeraars worden aangeleverd. Stichting CIS is dus niet verantwoordelijk voor de geplaatste registraties of de afwijzing van de aanvraag. Voor meer informatie over het inzien van de registraties op jouw naam verwijs ik je naar de volgende internetpagina: https://www.stichtingcis.nl/nl-nl/consumenten/inzageeigenregistraties.aspx.

Gezien de schaderegistraties is de afwijzing van je aanvraag terecht en staat bovendien los van het verloop van de eerdergenoemde schademelding. Ik begrijp dat de afwijzing nu vervelende gevolgen voor je heeft. Ik wil nog bevestigen dat Allsecur géén externe melding van de afwijzing heeft gemaakt. Een nieuwe verzekeraar kan wel vragen naar het verzekeringsverleden. Je dient deze vragen dan naar waarheid te beantwoorden.

Ik hoop dat ik je hiermee meer duidelijkheid heb kunnen geven over de afhandeling van je schade en de afwijzing van je verzekeringsaanvraag. Als je je niet kunt vinden in bovenstaande uitleg, heb je de mogelijkheid om je bezwaar voor te leggen aan de directie van Allsecur. Je kunt een directieklacht indienen via klacht@allsecur.nl ter attentie van de directie.

Sjoukje namens het Allsecur klachtenteam

Alle klachten die gemeld zijn door timothy020