Klacht: Huawei Nexus 6P kromgebogen in broekzak (linksvoor) wordt niet vergoed

user-1352603 op 12 mei 2017 over Huawei Technologies Netherlands B.V. in de categorie Electronica - GSM

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

NIET OPGELOST!

Mijn telefoon is kromgebogen in mijn broekzak en als gevolg hiervan is het moederboard beschadigd geraakt waardoor de telefoon geen enkel sein van leven vertoont.
Ik heb de telefoon ter reparatie aangeboden aan Coolblue en op hun beurt hebben ze de telefoon overgedragen aan Dynafix die reparaties voor Huawei behandeld.
Dynafix weigert mijn telefoon te repareren onder de garantie. Hun experts beweren dat een gebogen telefoon niet binnen de garantie valt. Op het internet zijn diverse forumtopics te lezen over mensen met gebogen Nexus 6P\\\\\\\’s en een degelijk aantal krijgen deze ook vergoed van Google (zij kochten de telefoon via de Google Store).

Een telefoon met premium prijskaartje dient te voldoen aan een aantal eisen. Weerstaanbaar zijn tegen \\\\\\\’normaal gebruik\\\\\\\’ valt daar onder.

Het is algemeen bekend dat een telefoon in de broekzak wordt gedragen.
Daarom is de fabrikant verplicht om deze schade te vergoeden.

De consumentenjurist over gebogen telefoons uit broekzakken (https://consumentenjurist.nl/varia/nieuws/uw-iphone-is-gebogen:-dit-zijn-uw-rechten)
\\\\\\\”In de wet is voor consumenten dwingend bepaald dat een afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat je mag verwachten dat een iPhone de eigenschappen bezit die nodig zijn voor normaal gebruik. Het is algemeen bekend dat een smartphone in de broekzak wordt gedragen; dit valt onder normaal gebruik. U mag dus verwachten dat uw iPhone niet gebogen uit uw broekzak tevoorschijn komt.\\\\\\\”

De complete garantieaanvraag vervalt vanwege een barst in het glas onder de speaker (deze telefoon heeft 2 frontale speakers boven en onder het scherm), aldus Dynafix.
Dit vind ik onacceptabel. Een moederboard begeeft het niet door een barst van 1-1.5 cm. Het buigen van een telefoon kan WEL voor problemen zorgen, maar dit geven ze niet toe.

Gewenste Oplossing:

Ik ben tevreden wanneer de telefoon kosteloos vergoed wordt en in werkende staat terugkeert of volledig vervangen wordt.
Het barstje in het glas ben ik bereid te betalen.

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Bericht van Robin van Klacht.nl

7 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Huawei Technologies Netherlands B.V. in behandeling genomen

Reactie van de melder van de klacht

7 jaren geleden - Geachte Huawei, De telefoon ligt momenteel bij Dynafix en wordt deze week vernietigd wanneer ik hem niet ongerepareerd thuis wil krijgen (onderzoekskosten van 40 euro). Gelieve te reageren en duidelijkheid aan mij te geven wat jullie aan het doen zijn betreft de gewijzigde status 'in behandeling'. Bvd Gunnar

Reactie van de melder van de klacht

7 jaren geleden - Onderstaand is een bericht dat ik heb gestuurd aan Dynafix. Hun antwoord hierop was: "Geachte Gunnar, Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt waarom u een prijsopgave van ons ontvangen heeft. Wij zijn een geautoriseerd en gecertificeerd reparatiebedrijf voor vrijwel alle bekende merken. Wij begrijpen dat het vervelend is als uw smartphone niet kostenloos gerepareerd kan worden. Maar wij moeten ons strikt houden aan de garantieregels. Tijdens de diagnose is gebleken dat er sprake is van val-stoot- of drukschade, er is oa. breukschade aan het display geconstateerd. Dergelijke schades vallen buiten de garantie. Exacter gezegd door dergelijke schades vervalt de garantie aanspraak op het gehele toestel. Indien u het niet eens bent met onze conclusie verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de fabrikant, bij deze het telefoonnummer: 0800-9188. Indien de fabrikant ons toestemming geeft, om uw toestel alsnog onder coulance te repareren, vernemen wij dit graag. De fabrikant kan dan contact met ons opnemen. Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Miriam" Dit vind ik totaal niet rechtvaardig. Mijn bericht: Beste Dynafix, Ik heb van jullie een prijsopgave ontvangen betreft mijn telefoon. RMA: 14590418 Betreffende een Nexus 6P Nu vraag ik mij af waarom de problemen (afgezien van glasbreuk onder de onderste speaker) op mij worden afgerekend. Mensen die de telefoon via de Google Store hebben gekocht krijgen zonder pardon kosteloos een vervanging (een vervanging, geen reparatie). Google ziet het namelijk als een productiefout https://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=63691860&postcount=116 https://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=63691993&postcount=118 https://www.reddit.com/r/Nexus6P/comments/44q1bv/so_it_looks_like_google_is_acknowledging_the/ Ik heb de telefoon altijd op een van de twee plekken gedragen en deze zijn mijn linker broekzak (voor) en mijn borstzak. Gezien de telefoon van aluminium is gemaakt en de grootte heb ik deze vanaf dag 1 behandeld als een baby. Nu is de telefoon gebogen doordat ik een enkele keer hurkte (ik weet exact het moment en welke broek ik aanhad). Dit met de gevolgen van contactproblemen welke de telefoon niet meer doen opstarten. Ik heb eenmaal eerder met jullie gebeld om dit te bespreken. Ik ben namelijk van mening dat een Premium telefoon (de P in 'Nexus 6P' staat notabene voor Premium) niet zo makkelijk hoort te buigen. Na wat onderzoek blijkt ook de complete stevigheid van het apparaat volledig te berusten op de behuizing en daarmee zorgen de randen voor de meeste stevigheid. Helaas zitten er natuurlijk knoppen op de zijkant van de telefoon, dit komt de stevigheid van de telefoon natuurlijk niet ten goede. Ik vind het daarom onacceptabel dat ik een fortuin uit geef aan een telefoon (lees: iPhone-prijscategorie) en ik er een telefoon voor krijg die totaal niet aan de kwaliteitsnorm kan voldoen (of heb ik een fabrieksfout?). Omdat ik deze prijsopgave heb gehad, ben ik nog maar eens wat huiswerk gaan doen. Zo kwam ik bij het youtubekanaal van JerryRigEverything terecht. Hij staat erom bekend smartphones extensief te testen op duurzaamheid en in zijn eigen woorden noemt hij de Nexus 6P "a JOKE". En hier komt het gekke; Van minstens 60 telefoons zijn er 6 niet door de bendtest gekomen (10%). Huawei beweert dat de Nexus 6P en zijn andere telefoons niet buigen en dit kan ik bijna geheel ambieren. Namelijk alle telefoons, op de Nexus 6P na, slagen bij de bendtest. Hieronder een lijstje met alle telefoons van dezelfde fabrikant (Huawei) die hij getest heeft. GESLAAGD: Mate8: https://youtu.be/xH6EoF8asPs Mate9 ('premium' telefoon): https://youtu.be/2j1AivjSlIA Ascend P9: https://youtu.be/v8btJtTWZzU Honor 8: https://youtu.be/htaULhRYKpE Honor 5x: https://youtu.be/OJ9-sTXPoek NIET GESLAAGD: Honor 6x (budget telefoon): https://youtu.be/iXhw0hLmqG0 Nexus 6P (Premium telefoon met een premium prijskaartje): https://youtu.be/r3cWVdLqXCg Opvallend hierbij is dat in het lijstje het merendeel gaat om budget-telefoons. Daar valt de Nexus 6P dus niet onder. De budget-telefoons zijn dus van veel betere bouwkwaliteit dan de Nexus 6P, een kwaliteitstelefoon! Het prijsverschil tussen de Nexus 6P en deze telefoons ligt al gauw tussen de 300 en 400 euro! Zack Jerry (de persoon achter het Youtube-kanaal) doet al deze tests eigenhandig dus er is een vorm van 'gelijke testomgeving' aanwezig. Erg vreemd dat de Nexus 6P, tot twee keer toe, het begeeft in zijn tests! Zack Jerry heeft veel commentaar gehad op de eerste video waarin hij een Nexus 6P buigt omdat hij de telefoon eerst door andere tests permanent verzwakt heeft. Veel artikelen op internet die beweren dat buigende nexus 6p's een 'non-issue' zijn gaan nog af op de eerste video van Zack Jerry. Als antwoord op de vele commotie op zijn video heeft hij een tweede video gemaakt waarin hij een gloednieuwe Nexus 6P uit z'n verpakking haalt en deze eveneens buigt alsof het niets is. Wanneer we kijken naar al zijn andere video's heeft hij elke telefoon dezelfde tests laten ondergaan en valt er dus wel degelijk een conclusie te onttrekken uit de duurzaamheid van de telefoon. Is het dan echt zo makkelijk om te zeggen dat het buigen van de telefoon mijn schuld is terwijl we hier dus klaarblijkelijk te maken hebben met een ontwerpfout? Ja mijn telefoon is gebogen in mijn broekzak. Is het niet eigenaardig als een kleine zoektocht op internet COMPLETE DISCUSSIES oplevert over de telefoon die wel/niet zou buigen? Mensen die eigenaar zijn van een gebogen Nexus 6P hebben het probleem op precies hetzelfde zwakke punt als ik. Is er dan echt nog te spreken van onzorgvuldigheid van mijn kant? Hier een link naar een XDA-forum topic van 100+ pagina's, enkel over gebogen Nexus 6P's: Misschien heb ik een productiefout. Dat zou ik kunnen begrijpen. Ik heb deze telefoon gepreorderd en heb vervolgens een maand langer moeten wachten dan gecommuniceerd werd. Er was een wereldwijd tekort aan Nexus 6P's. Dan zou je als bedrijf de productie moeten verhogen om je naam zo min mogelijk te beschadigen ed. Dit met als gevolg dat de kwaliteit die geleverd dient te worden eronder lijdt. Door het minder nauw te nemen met de kwaliteitscontrole is er dus een verhoogde kans op fouten. Iets waar een bedrijf rekening mee zou moeten houden. Een deel van de telefoons die door de kwaliteitscontrole geslipt zijn zullen ze nooit meer terugzien omdat deze in orde zijn, maar een ander deel (waar ik dus deel van uit zal maken) zou graag de klantenservice willen genieten die uberhaupt van een bedrijf verwacht wordt in een dergelijk probleem. Ongeacht of er nu sprake is van slechte/summiere kwaliteitscontrole. Productdefecten zijn er altijd. Ook bij de beste, duurste producten die verkocht worden. Garantie is hier dan om dit op te lossen. Een Nexus 6P die buigt in de broekzak voldoet niet aan de verwachtingen die je mag hebben van een premium smartphone met premium prijskaartje. Om de Consumentenjurist te quoten: "In de wet is voor consumenten dwingend bepaald dat een afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat je mag verwachten dat een iPhone de eigenschappen bezit die nodig zijn voor normaal gebruik. Het is algemeen bekend dat een smartphone in de broekzak wordt gedragen; dit valt onder normaal gebruik. U mag dus verwachten dat uw iPhone niet gebogen uit uw broekzak tevoorschijn komt. Deze conclusie wordt verder ondersteund door een aantal omstandigheden. Zo is de iPhone 6 Plus te koop voor een vanafprijs van maarliefst 799,- euro en worden Apple producten aangeprezen als hoogwaardig. Van een topsegment smartphone verwacht u terecht een topsegment kwaliteit." bron: https://consumentenjurist.nl/varia/nieuws/uw-iphone-is-gebogen:-dit-zijn-uw-rechten Lees gerust deze pagina door. Ik hoop dat u inziet dat het niet zomaar kan afgeschreven worden voor 'gebruikersfout'. De barst in het scherm onder de onderste speaker (hetgeen ik een foto van toegestuurd kreeg en mij dus doet vermoeden dat jullie het niet functioneren van mijn telefoon hieraan de schuld geven) is ronduit lachwekkend. Deze barst is niet ontstaan door valschade; kijkt u nog maar even goed naar het frame rond de barst. De twee butsjes die te vinden zijn op de rechter bovenhoek zijn zo minimaal dat die in geen geval de oorzaak kunnen zijn van een telefoon die niet meer inschakelt. De enige redelijke oorzaak van het niet functioneren van mijn telefoon is contactbreuken als gevolg door het buigen van het frame, welke weer het gevolg is van slechte bouwkwaliteit. De zin hierboven vat mooi samen waarom ik van mening ben dat dit binnen de garantie dient te vallen. Ik kijk naar uw antwoord. Met vriendelijke groeten, Gunnar

Reactie van de melder van de klacht

7 jaren geleden - Ik ben om precies 16:30u gebeld door een Duits telefoonnummer (+49 170 0442983), komt dit toevallig van jullie? Mvg Gunnar

Reactie van de melder van de klacht

7 jaren geleden - Ik heb contact gehad met Coolblue betreft het vernietigen van de telefoon wanneer ik niet tijdig reageer. Zij hebben ervoor gezorgd dat de telefoon 4 juni pas wordt vernietigd, tenzij ik aangeef dit nog eens uit te stellen. Ik kijk uit naar uw antwoord. Mvg Gunnar

Bericht van

7 jaren geleden - Beste Gunnar, Wij hebben U niet gebeld met een Duits nummer . Ik heb al uw gegevens en uw klacht doorgestuurd naar het hoofdkantoor en ik hou U op de hoogte van enig antwoord. Mvg, Ginette

Bericht van

7 jaren geleden - Beste Gunnar, We gaan niet compenseren. Informeer de klant alsjeblieft dat deze zaak naar het hoogst mogelijke niveau is geescaleerd. Ook de "bend gate" van de iPhone 6 is een heel ander apparaat, u kunt niet vergelijken. Momenteel zijn er geen problemen bekend met betrekking tot buigen. Met de Nexus 6P. Met vriendelijke groet. Ginette. Huawei Benelux.

Reactie van de melder van de klacht

7 jaren geleden - Hoezo kan ik de iPhone niet vergelijken met de Nexus? Beiden worden verkocht als premium apparaat en hebben een prijskaart die daar niet aan onder doet. Of wilt u beweren dat Huawei geen kwaliteit verkoopt? Technische specificaties: De dikte en dus de stevigheid zijn op vier tiende van een millimeter hetzelfde. dikte Nexus 6P: 7.3 mm dikte iPhone 6 Plus: 6.9 mm Apple heeft sinds de bendgate zijn iPhone 6s versterkt met sterker alluminium waarmee het probleem is opgelost. De dikte van de telefoon is hiermee onveranderd gebleven. Het buigen van de Nexus 6P omdat het een dunne telefoon is, is om die reden geen excuus. Tenzij jullie ernaar streven geen kwaliteit te leveren aan klanten, wat ik toch hoop van niet. Het feit dat de iPhone 6 een bendgate had, was vanwege het grote publiek dat de iPhone aanspreekt. De Nexus 6P is een telefoon die helemaal niet bedoeld is voor de grote markt. Vrijwel al mijn vrienden/kennissen hebben nog nooit gehoord van Nexus-telefoons. Hierdoor is nooit genoeg aandacht geweest voor de telefoon om een bedrijf als Huawei te doen laten reageren. Maar dit betekent niet dat er minder kwaliteit geleverd mag worden. Zeker niet wanneer jullie de telefoon adverteren als hoogwaardig en de telefoon zelfs de P van Premium in de naam draagt! Er zijn wel degelijk bekende voorvallen van buigende Nexus 6P's. Mensen die de telefoon in een hoesje bewaren (siliconen of hard plastic) hebben een uitstaand hoekje bij de knoppen. Hoe kunnen jullie dan nog beweren dat de Nexus 6P geen zwakke punten heeft? Zie mijn emailbericht in een reactie hierboven over ervaringen van mensen met buigende Nexus 6P's over diverse fora. Hoe verklaren jullie dat Zack Jerry van JerryRigEverything het tot 2 keer toe zonder moeite voor elkaar krijgt de Nexus 6P dwars door midden te buigen, terwijl andere telefoons van Huawei zijn tests met gemak doorstaan? Luister aub naar zijn commentaar. Zack Jerry repareert telefoons als baan en heeft sindsdien dit youtubekanaal opgericht. Ronde 1: https://www.youtube.com/watch?v=tTIaUH6PIvo Ronde 2: https://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_4278253507&feature=iv&src_vid=tTIaUH6PIvo&v=r3cWVdLqXCg Zack Jerry heeft ook een teardown video gemaakt waarin hij uitlegd dat de telefoon niet eens voldoet aan wat Huawei zelf beweert. False Advertising, de klant voorliegen/misleiden noemen we dat. https://www.youtube.com/watch?v=VVIGJCAx-I8 In een tijd dat de consument meer te zeggen heeft (dankzij het internet) dan ooit tevoren vind ik de behandeling van dit probleem onacceptabel. In de wet van consumentenrecht is vastgelegd dat een product moet voldoen aan eisen waarvoor hij bedoeld is en dus normaal gebruik moet kunnen doorstaan. De Nexus 6P voldoet hier niet aan. Schuilen achter het feit dat de telefoon geen wereldbekende bendgate heeft is niet de manier hoe gehandeld dient te worden. De redenen die mij worden voorgeschoven beschouw ik als nonsens. Om nog even terug te komen op de False Advertising; Zie de volgende link voor de Nederlandse wet waarin dit wordt aangeduid (klik vooral door naar de onderliggende artikelen, bijvoorbeeld artikel 17): http://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0020586&hoofdstuk=8&artikel=8.4&z=2017-03-10&g=2017-03-10 Artikel 17: 1 De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. 2 Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien. 3 Een andere zaak dan is overeengekomen, of een zaak van een andere soort, beantwoordt evenmin aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien het afgeleverde in getal, maat of gewicht van het overeengekomene afwijkt. 4 Is aan de koper een monster of model getoond of verstrekt, dan moet de zaak daarmede overeenstemmen, tenzij het slechts bij wijze van aanduiding werd verstrekt zonder dat de zaak daaraan behoefde te beantwoorden. 5 De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn. Ook kan de koper zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer dit te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van grondstoffen afkomstig van de koper, tenzij de verkoper hem voor deze gebreken of ongeschiktheid had moeten waarschuwen. 6 Bij koop van een onroerende zaak wordt vermelding van de oppervlakte vermoed slechts als aanduiding bedoeld te zijn, zonder dat de zaak daaraan behoeft te beantwoorden. De conclusie die ik hieruit onttrek is dat jullie niet voldoen aan de wet. Tot nu toe heb ik van jullie enkel gehoord wat jullie wel en vooral niet gaan doen. Graag ontvang ik ook een reden en een degelijke oplossing. Ik heb de telefoon altijd met zorg gedragen. Hoogachtend, Gunnar

Bericht van Robin van Klacht.nl

7 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Huawei Technologies Netherlands B.V. een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Reactie van de melder van de klacht

7 jaren geleden - Huawei, Wanneer kan ik een reactie van u verwachten? Gunnar

Huawei Technologies Netherlands B.V.

Heeft op 01 juni 2017 om 13:22 geantwoord

Geboden Oplossing:

Geachte Heer Gunnar,
Wij hebben U op 23 Mei het antwoord gegeven van het hoofdkantoor van Huawei .
Er is gescaleerd geweest naar het hoogste niveau en indien U uw toestel terug wil toegestuurd krijgen , dan zal U de onderzoekskosten moeten betalen.
U kan contact opnemen met Dynafix via : [email protected]
Mvg,
Huawei Benelux.

Reactie van de melder van de klacht

7 jaren geleden - Dan bent u bij deze een klant kwijt. Jullie hebben nog een lange weg te gaan met het leveren van kwaliteit in smartphones en ik was tot op vandaag vrijwel de enige die tegen mijn omgeving zei dat Huawei niet per definitie slecht is. Vanaf nu moet ik hen gelijk geven. Succes met jullie zaken.

user-1352603

Heeft op 01 juni 2017 om 13:56 geantwoord

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Er is geen oplossing geboden.
Het terug laten sturen van mijn defecte telefoon (op eigen kosten) is geen oplossing.

Alle klachten die gemeld zijn door