Klacht: herroepingsrecht bod

op 10 oktober 2016 over Vakantieveilingen.nl in de categorie Vakantie Veilingen

Zojuist een bod gedaan voor tickets voor Walibi en gewonnen. Echter kwam ik er te laat achter dat ik niet de datum kon reserveren die ik wilde.

Direct de klantenservice gebeld en die gaf aan niks te kunnen doen, het is intern beleid dat ze niet ontbinden. Dit terwijl de kaartjes om de 1 min worden geveild.

Echter heb ik opgezocht of het herroepingsrecht ook geldig is op online veilingen, en wat een verrassing, dat is het ook.

vakantieveilingen is namelijk niet een “openbare veiling” volgens de wet:

Artikel 6:230g lid 1 sub j BW: “openbare veiling: een verkoopmethode waarbij zaken of diensten door middel van een transparante competitieve biedprocedure onder leiding van een veilingmeester door de handelaar worden aangeboden aan consumenten, die persoonlijk aanwezig zijn op de veiling of daartoe de mogelijkheid hebben, en waarbij de winnende bieder zich verbindt de zaken of diensten af te nemen;”

artikel 6:230p lid 1 sub c BW:
De consument heeft geen recht van ontbinding bij:
c. een overeenkomst die is gesloten tijdens een openbare veiling;

Kortom, de veilingen op vakantieveilingen zijn geen openbare veilingen, waardoor de consument WEL recht heeft op herroeping.

Zie voor verdere uitleg:

Dit in tegenstelling wat vakantieveilingen en de klantenservice medewerkster beweerde. Zij gaf tevens aan dat er veel mensen hebben gebeld met hetzelfde probleem, en dat bij al die mensen ook de veiling niet ontbonden werd. Er zijn dus nog veel meer gedupeerden die waarschijnlijk niet weten dat zij wel recht hebben op ontbinding en teruggave van geld.

Als vakantieveilingen zijn excuses maakt, de veiling wordt ontbonden, mijn telefoonkosten vergoed (16 belmin).

Tevens vind ik dat vakantieveilingen niet meer mag beweren dat het herroepingsrecht niet van toepassing is en dat deze tekst op de site weggehaald dan wel genuanceerd moet worden: "Als je wint, ben je verplicht te betalen".

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Vakantieveilingen.nl over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Vakantieveilingen.nl in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Vakantieveilingen.nl een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Vakantieveilingen.nl

Heeft op 12 oktober 2016 om 17:54 geantwoord

Beste meneer/mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Wij vinden het heel vervelend om te horen dat je geen gebruik kan maken van jouw arrangement. Wij zijn het echter niet eens met jouw bericht.

Wanneer je het winnende bod hebt uitgebracht en dat bod op de veilingsite wordt aanvaard, kan de in dat kader totstandgekomen overeenkomst (transactie) NIET geannuleerd of herroepen worden. Dat geldt ook voor aanbod met een vaste prijs. De bedenktermijn van 14 dagen voor een consument om af te zien van de ontstane overeenkomst is niet van toepassing:

Vrije tijd en accommodatie

a) Er geldt geen herroepingsrecht voor al het veilingaanbod onder de categorieën ‘Avondje uit’, ‘Dagje weg’, ‘Beauty’, ‘Hotels’, ‘Restaurants’, ‘Bungalowparken’ en ‘Vakanties’. Dit aanbod betreft diensten voor logies, catering en/of vrijetijdsbesteding die je alleen op een bepaalde datum of binnen een bepaalde periode kunt afnemen. De aanbieder heeft daarvoor capaciteit gereserveerd. In deze gevallen heb je dan ook geen recht van ontbinding (conform artikel 6:230p sub e BW).

Reizen

b) Voor veilingaanbod onder ‘Vakanties’ dat bestaat uit een pakketreis: een combinatie van vervoer, verblijf en/of excursie of andere toeristische dienst, geldt ook geen herroepingsrecht (conform artikel 6:230h lid 2 sub h BW). Je kunt tot zeven dagen voor vertrek een ander in de plaats stellen van jou en de reis overdragen aan iemand anders. De aanbieder kan voor die wijziging kosten rekenen, die komen dan voor jouw rekening. Ook bij het annuleren van de pakketreis is de totale reissom verschuldigd, de reissom geldt dan als schadevergoeding. De pakketreis kan alleen kosteloos worden geannuleerd als er iets gebeurt waar je niets aan kan doen, bijvoorbeeld als het te onveilig is op de vakantiebestemming en daarvoor een negatief reisadvies van de Nederlandse overheid geldt. Hierbij geldt als voorwaarde dat je dit nog niet kon weten toen je mee bood op de pakketreis op de veilingsite.

Het spijt ons dat wij je hiermee niet kunnen helpen.

Je kan de e-tickets nog wel overdragen aan iemand die er wel gebruik van kan maken.

Larissa- Webcare VV

Alle klachten die gemeld zijn door Em12345678