Klacht: Geld afschrijven terwijl ik mijn abonnement had opgezegd

op 06 juli 2017 over NS in de categorie Openbaar Vervoer

Beste NS,

Er is een situatie ontstaan die enige opheldering en oplossing behoeft. Zo hier onder mijn toelichting en verklaring.

Toen ik een relatie kreeg met een soldaat uit den Bosch besloot ik na enige tijd heen en weren in het weekend om een weekend abonnement af te sluiten. In de tijd van deze relatie is de soldaat ook een kleine vier maanden uitgezonden geweest. Toen de relatie een paar maanden na zijn terugkomst uitging hoopte ik nog enige tijd dat wij weer bij elkaar zouden komen en hield ik het abonnement aan, maar toen op een gegeven moment duidelijk werd dat dit echt niet meer zou gebeuren belde ik uw NS klantenservice om het abonnement stop te zetten, tenslotte zou ik het niet meer gebruiken. Uw medewerker liet mij weten dat ik het abonnement ook kon laten omzetten in een kortingskaart, maar aangezien ik bezig was met het behalen van mijn rijbewijs en het ergens vinden van een betaalbaar autootje twijfelde ik over dit omzetten. Maar ik twijfelde absoluut niet over het stopzetten van mijn weekend vrij abonnement. Een kortingsabonnement hebben is altijd handig, ook al reis je niet vaak met de trein. Dus de medewerker in kwestie stelde voor dat zij mijn abonnement zou stopzetten en dat ik een aantal dagen tijd zou krijgen of ik het wilde laten omzetten, maar hoe dan ook liet ik duidelijk blijken dat ik het weekendabonnement niet meer wilde en dat ik dit stop wilde zetten waar ik haar dan ook nadrukkelijk om vroeg en een notitie achter te laten. Zij zou het abonnement stopzetten en een notitie achterlaten dat ik nog een aantal dagen kreeg om te bellen over een kortingsabonnement. De naam van de gesproken medewerker heb ik op een briefje genoteerd. Dit heb ik geleerd wanneer zaken besproken of toegezegd worden dat dit verstandig is. Bovendien heb ik last van ADHD waar ik tot twee jaar geleden nog begeleiding bij kreeg in het voeren van mijn administratie. Ik laat al jaren alles zo automatisch mogelijk lopen zoals de belastingdienst, wegenbelasting, huur e.d. zodat niets mis kan gaan. De begeleidende persoon in kwestie is getuige van het telefoongesprek wat ik heb gevoerd t.a.v. het annuleren van mijn abonnement. Omdat ik nog geen zaken alleen durfde te regelen was zij daarbij.
Nu ontstond vorige maand een situatie waarbij ik in moest loggen bij mijn online internet bankieren en zag ik tot mijn grote verbazing dat de NS weekendabonnement geld van mijn rekening schreef. Ik leefde al twee jaar in de vooronderstelling dat dit stopgezet was en ik had geen keuze gemaakt voor het kortingsabonement dus zou dit niet doorgaan, maar wel was mij toen toegezegd dat het weekend vrij abonnement stopgezet werd n.a.v. mijn telefoongesprek. Aangezien de relatie met de soldaat uit den Bosch inmiddels allang verleden tijd is en ik sinds vorig jaar 18 oktober een auto tot mijn beschikking heb, maak ik dan ook zoals te zien is op mijn NS traject registratie zeer sporadisch gebruik van de trein. Het is in de afgelopen twee jaar hooguit twee a drie keer geweest waarvan vorig en dit jaar in 2017 een klein stukje met de trein vanaf park en ride op koningsdag 27 april en met de trein richting Duitsland rond de kerstdagen ik meen 21 december 2016 en de 28e december 2016 weer terug.
Nu heb ik het papiertje met de naam van de toen der tijd gesproken collega niet meer en gaat het sinds september erg slecht met mijn gezondheid. Ik ben nadat meerdere antibioticakuren niet aansloegen met een zuurstoftekort in het ziekenhuis beland met een extubatie van de astma, vervolgens in februari aan mijn neus geopereerd en momenteel loop ik met een hernia in mijn rug en een kapotte knie. Dit is nog kort samengevat. In ieder geval heb ik qua ADHD mijn handen al vol aan mijzelf en nu komt tot mijn grote schrik dit aan het licht. Ik heb toen ik het afgeschreven bedrag zag, dit gestorneerd en een mail gestuurd met mijn abonnementsverhaal en de reden van storneren. Hier heb ik geen antwoord op ontvangen, wel een aanmaning via de mail en een betalingsherinnering via de post.
NU denk ik… ik heb toch een mail gestuurd? En in de 1e plaats had het bedrag de afgelopen twee jaar niet eens meer van mijn rekening geschreven moeten worden. En nu krijg ik ook nog incasso kosten?
Ik zou u vriendelijk willen vragen naar een passende oplossing. Ook heb ik gisteren op 6 juli uw medewerker Magda Holtz gesproken die mij adviseerde nogmaals een mail te sturen met mijn situatie. Zij liet mij weten dat door het storneren nu het abonnement is stopgezet en dat ik 40 euro incassokosten er bovenop heb staan, maar dat ik er goed aan zou doen om de kwestie aan u voor te leggen en dat in mijn reisgegevens te zien is dat ik al die tijd niet heb gereisd omdat ik zoals genoemd ook in de vooronderstelling was dat het telefonisch afmelden van het abonnement zou volstaan.
Ook ben ik uiterst verbaasd dat de collega die ik toen sprak mij toezei notitie te maken in de computer en dat dit niet in de notitie blijkt te staan. Ik ben hier dan ook erg over verontwaardigd en vraag mij af hoe u dit samen met mij kunt oplossen. In mijn ogen is het op zijn plaats om een deel van de onterecht gemaakte kosten terug te vorderen en de incassokosten ook te annuleren.
Aangezien uw medewerker mijn toestemming nodig had om in mijn reisgegevens te mogen kijken geef ik deze toestemming bij deze ook aan u.

Masja van der Hoeff

Wanneer geen geld meer wordt afgeschreven ik geen incasso kosten hoef te betalen en liefst ook met terugwerkende kracht van 2 jaar omdat ik twee jaar onrechtmatig heb betaald en geen gebruik heb gemaakt omdat ik na mijn abonnement af te zeggen er dan ook van uit ging dat ik niet meer het weekend vrij abonnement zou hebben.

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over NS

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over NS nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Dezenaamdan