Klacht: Geen gebruik kunnen maken van schadeverzekering en aanmaningskosten over factuur in vakantie

op 19 augustus 2016 over Van Dijk Educatie in de categorie Boekhandel

Bij het inleveren van de boeken is 1 boek door Van Dijk afgekeurd wegens onbruikbaar door waterschade. Dit boek heeft echter geen noemenswaardige schade. de afgesloten verzekering is niet van toepassing omdat niet vooraf schade is gemeld. Aangezien wij het boek niet als beschadigd beoordelen, was er geen reden voor melding vooraf. Daarna is de factuur verstuurd in onze vakantie, per mail, maar hebben wij deze en de aanmaning 2 weken later gemist doordat we geen mail ontvangen in de vakantie. De eerste mail welke we terug in het land zagen bevatte een verhoging van €40 voor incassokosten.
Dit alles is niet klantvriendelijk en wijst sterk op gebruik maken van de (monopolie-)positie van Van Dijk

Ik vind dat eigenlijk het boek opnieuw beoordeeld zou moeten worden om het geheel terug te draaien. Een factuur voor verkorte inzetbaarheid van het boek zijn acceptabel, volledige vergoeding van het boek niet aangezien het boek zeker inzetbaar is.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Van Dijk Educatie over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Van Dijk Educatie in behandeling genomen

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat Van Dijk Educatie een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Van Dijk Educatie

Heeft op 19 augustus 2016 om 09:39 geantwoord

Beste heer/mevrouw Groenestege,

Wanneer u het niet eens bent met de beoordeling van een boek tijdens een inlevermoment, kunt u het boek naar ons opsturen voor een tweede beoordeling. Het doen van een beroep op de regeling vervanging bij schade of diefstal is mogelijk tot de inleverdag en niet meer op de dag zelf, maar de tweede beoordeling is mogelijk tot de uiterste inleverdag van 1 augustus.

We willen bij wijze van uitzondering u alsnog een tweede beoordeling aanbieden. Zodra wij het boek hebben ontvangen, gaan we deze nogmaals beoordelen. Als de desbetreffende afdeling besluit dat er inderdaad sprake is van een beschadiging, blijft de schadefactuur van kracht. Onze beoordeling hierin is bindend. Als het boek is afgekeurd, sturen wij het niet meer naar u terug.

Als wij het boek na de beoordeling hebben goedgekeurd, ontvangt u een creditfactuur. Wij houden het boek dan in ons bezit.

Stuur het boek onder vermelding van de naam, adres en klantnummer (Z25597) en een kort begeleidend schrijven naar:

VanDijk.nl
Afdeling backoffice
Postbus 23
8260 AA KAMPEN

Het is verstandig een verzendbewijs te vragen bij het postkantoor en deze goed te bewaren. U heeft dan altijd bewijs van verzenden.

VanDijk.nl

Heeft op 19 augustus 2016 om 11:16 geantwoord

Geachte mevrouw, mijnheer,

We zullen het boek opsturen, maar u geeft al aan dat indien er een beschadiging is de schadefactuur van kracht blijft. Nu is er vast een beschadiging, al is deze minimaal, dus is de kans klein dat de factuur gecrediteerd wordt. Het boel wordt wel gehouden. Een aanpassing van de factuur naar verkorte inzetbaarheid van het boek zou ook mogelijk moeten zijn.
Bart Tiel Groenestege

Bericht van Van Dijk Educatie

1 jaar geleden - Beste meneer Tiel Groenestege, Het artikel '8738536 Buitenland 3v' is aan het begin van het schooljaar in nieuwstaat aan Tim geleverd. Indien u van mening bent dat dit artikel geen waterschade heeft geleden en u het boek met deze zekerheid opstuurt, zal er door de afdeling dan ook geen waterschade worden aangetroffen. Het boek zal gecontroleerd worden op beschadigingen die ernstiger zijn dan éénjarige gebruikssporen. Wanneer het boek echter wel waterschade bevat wordt het afgekeurd; boeken met waterschade worden in verband met het risico op schimmelvorming altijd afgekeurd. Wanneer een boek niet of beschadigd wordt ingeleverd, wordt hiervoor altijd de nieuwprijs in rekening gebracht; dit is de vervangingswaarde van het boek. Het artikel wordt door VanDijk.nl opnieuw aangeschaft bij de uitgever om onze voorraad op peil te houden; over deze vervangingswaarde is derhalve niet te onderhandelen. Het schadebedrag kan derhalve niet worden gewijzigd. Met vriendelijke groet, VanDijk.nl

Alle klachten die gemeld zijn door B. Tiel Groenestege