Klacht: Beleggingshypotheek: overstap van beleggingen van ASR naar …(?)

op 12 maart 2020 over Florius Hypotheken en verzekeringen in de categorie Hypotheken

De situatie uitgelegd:
– Wij hebben bij Florius een hypotheek lopen
– Voorts is er sprake van een beleggingsrekening bij ASR, deze is verpand aan de hypotheek
– ASR stopt met het faciliteren van deze beleggingsrekening en biedt drie mogelijkheden aan:
o Overstap naar Evi van Lanschot, door ASR voorbereid en zonder kosten mogelijk
o Overstap naar een andere partij, zelf regelen
o Doet men niets, dan komt het geld op een spaarrekening
– Voor 15 april 2020 moeten wij een keuze aangeven bij ASR
– Ik krijg nergens duidelijkheid over de geaccepteerde keuzemogelijkheden.
– Florius claimt in eerdere contacten eerst dat de opbrengst van een nieuwe beleggingskeuze een bedrag zou moeten opleveren dat gelijk staat aan het nu nog openstaande bedrag. Dit is een onmogelijke opgave, en was ook nooit het uitgangspunt van de huidige beleggingen.
– Florius kwam vervolgens met de claim dat de opbrengst van een nieuwe beleggingskeuze een bedrag zou moeten opleveren dat gelijk staat aan het doelrendement van de huidige beleggingen.
– Echter, zowel Florius als ASR kunnen of willen geen uitsluitsel geven over het doelrendement van onze huidige beleggingen, niet over het rendement dat op dit moment verwacht word en ook niet over het rendement dat bij afsluiting van de beleggingen verwacht werd.
– Voorts geeft Florius aan dat een overstap van beleggingen naar Brand New Day of NNEK wordt geaccepteerd, maar zwijgt in alle talen als ik vraag naar welke beleggingsfondsen dat dan precies behelst. Het kan toch niet zo zijn dat ik daar een keuze maak en dan achteraf te horen krijg dat men het daar niet mee eens is?
– Over de gevolgen van de laatste mogelijkheid bij ASR, namelijk dat het geld op een bankrekening wordt gestort, hebben we het zelfs nog helemaal niet gehad. Wat zijn dan de gevolgen bij Florius?

Dat Florius en ASR in deze zaak duidelijkheid scheppen, en wel zodanig op tijd dat wij nog een keuze kunnen maken voordat de termijn van 15 april 2020 is verstreken. In plaats van afzonderlijk te wijzen naar elkaar en steeds zonder steekhoudende antwoorden te komen lijkt het me beter dat beide partijen overleg plegen over deze situatie en met duidelijke keuzemogelijkheden en gevolgen van die keuzes komen. Ook voor andere mensen die in deze situatie beland zijn.

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Florius Hypotheken en verzekeringen over deze klacht.

Alle klachten die gemeld zijn door Graaf Willem