Klacht: eigen bijdrage

op 21 juni 2016 over CAK in de categorie

Voordat ik huishoudelijk hulp via de WMO wilde, heb ik gevraagd bij het CAK hoe hoog mijn eigen bijdrage zou zijn èn dat mijn inkomen van 2016 minstens 1000 euro bruto lager is dan in 2014. Ze konden me geen antwoord geven want ik was nog niet aangemeld door de zorgaanbieder. Ik heb gezegd er vanuit te gaan dat de eigen bijdrage niet te hoog zou zijn met een WIA-uitkering en dat ik zeer beperkt ben in mijn “kunnen”.
Helaas kreeg ik pas bericht toen ik al 5 keer hulp had gehad. Ik heb meteen de brief verstuurd met de mededeling dat mijn inkomen zoveel lager was maar toch kreeg ik een aantal dagen later per brief te horen dat ik een eigen bijdrage van 238,04 euro per 4 weken heb. Dat is dus toch nog gebaseerd op het inkomen van 2014!! En moet ik nu weer gaan reclameren!
Verder, als ik dit bekijk , dan zal ik zelfs met mijn lage inkomen van 2016 waarschijnlijk nog de minimale eigen bijdrage van 159,80 euro moeten gaan betalen. Dat is nota bene 31,96 euro per uur!! Dat kan ik nooit betalen.
Het hele gedoe en onduidelijkheid kan ik niet bij mijn klachten hebben! Ik heb de energie niet om er continu achter aan te gaan en dan waarschijnlijk het nog niet kunnen betalen.Ik was op tijd met vragen en had anders waarschijnlijk meteen geweten dat ik geen hulp wilde (te duur). De 5 keren dat de hulp er wel al is geweest, wil en kan ik ook niet betalen als dat zeker 31 euro per uur is!!!
Ik word er helemaal wanhopig van!

Ik zou tevreden zijn als ik huishoudelijke hulp via de WMO krijg die door mij te betalen is.....

11 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar CAK over deze klacht.

11 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door CAK in behandeling genomen

Reactie van de melder van de klacht Franca57

11 maanden geleden - Hallo, Misschien een wat warrig verhaal hierboven. Waar het uiteindelijk om gaat is dat wanneer mensen b.v. huishoudelijke hulp toegezegd krijgen, noch de WMO noch het CAK van te vóren kunnen vertellen wat de eigen bijdrage zal zijn. Dus de hulp begint en maanden later blijkt dat de hulpontvanger het niet kan betalen. In mijn geval: ik kan niet meer werken vanwege lichamelijke klachten, heb een WIA-uitkering en moest helaas hulp bij het poetsen vragen. Ze konden mij niet vertellen wat mij dat zou kosten maar wie verwacht dat mij dat uiteindelijk (na veel gebel) nog steeds bijna 15 euro per uur kost!! Als ze dat van te voren verteld hadden, had ik geweten dat ik geen hulp moest nemen. Hoezo Wet Maatschappelijke ONDERSTEUNING?? Ik kan dan beter iemand zwart laten werken.... Dat kan toch niet de bedoeling zijn in Nederland (ik ben beslist niet de enige). Mijn vraag aan jullie: wat zijn jullie voor instantie en hoezo kunnen jullie hier iets mee/aan doen???

11 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat CAK een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

CAK

Heeft op 21 juni 2016 om 09:59 geantwoord

Wij hebben deze klant een e-mail gestuurd. In deze e-mail hebben wij uitgelegd hoe wij de maximale periodebijdrage voor de Wmo berekenen en innen. Wij hebben ook uitgelegd wanneer je een herziening van de maximale periodebijdrage kunt aanvragen. Deze klant heeft al een herziening aangevraagd. Dit heeft zij op 14 juni gedaan. Wij hebben deze klant gevraagd om nog even geduld zodat wij deze aanvraag in behandeling kunnen nemen. Hiermee sluiten wij deze klacht.

Alle klachten die gemeld zijn door Franca57