Klacht: €831,30 voor te laat inleveren boeken

op 11 oktober 2017 over Van Dijk Educatie in de categorie Boekhandel

Vorig jaar ben ik als 17-jarige student naar de VAVO in Amersfoort gegaan. Mijn school heeft toen ik mij inschreef mijn studieboeken gelijktijdig besteld bij Van Dijk. Ik heb mijn HAVO-diploma helaas niet behaald en moest dit jaar opnieuw mijn opleiding volgen aan de VAVO met als doel mijn deelcertificaten voor Economie en Wiskunde te halen.

Na afloop van het schooljaar heb ik de inleverdag voor de boeken van Van Dijk op mijn school gemist. Inmiddels was ik ook achttien geworden en moest ik allemaal dingen zelf regelen zoals studiefinanciering, ziektekosten, etc. Daarbij heb ik moeite met alles wat ik moet doen goed georganiseerd te krijgen.

Ik ben dan ook enorm geschrokken toen mijn ouders mij vertelden over de aanmaning en de te betalen boete. De twee betalingsherinneringen hebben wij tijdens onze vakantie ontvangen, de laatste email lazen wij pas na terugkeer op 15 september.

Ik heb op vakantie meteen actie ondernomen en geprobeerd Van Dijk telefonisch te bereiken, maar werd steevast in de wacht gezet; wachttijden van ruim een half uur waren geen uitzondering, waardoor het te duur voor mij werd. Bij thuiskomst ben ik gelijk verder gegaan en steeds werd ik weer in de wacht gezet. Ook heb ik op de verschillende emails die ik via het contactformulier op hun website heb verzonden helaas geen antwoord of zelfs maar een ontvangstbevestiging gekregen.

Eindelijk heb ik hen op 22 september telefonisch te pakken gekregen maar Van Dijk hield vast aan het bedrag en de boete. Ook toen mijn moeder het gesprek overnam, was er geen enkele beweging of meegaandheid in een oplossing, betalen moest ik. Het gesprek is toen ook door Van Dijk abrupt afgekapt.

Als laatste actie heb ik een brief aan Van Dijk verzonden met dit hele verhaal, maar op de dag dat ik deze verstuurd heb lag een allerlaatste waarschuwing c.q. dreiging in de bus; volgende stap is incasso.

Ik ben bereid een tegemoetkoming te betalen voor mijn nalatigheid, ik snap dat zij mijn boeken niet hebben kunnen verhuren, maar de sanctie en geldboete is echt belachelijk hoog. Van Dijk heeft ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid als leverancier van schoolboeken, hun doelgroep is leerlingen, studenten en jong-adolescenten die nu eenmaal nog niet goed georganiseerd zijn. Daar mag in geval van dit soort incidenten best rekening mee gehouden worden. Voor een bibliotheekboek dat te laat binnenkomt hoef je tenslotte ook niet de hoofdprijs te betalen en daar kom je normaal gesproken ook onderling wel uit.

1 week geleden - Ik heb een email gestuurd naar Van Dijk Educatie over deze klacht.

7 dagen geleden - Deze klacht is zojuist door Van Dijk Educatie in behandeling genomen

7 dagen geleden - We hebben bericht ontvangen dat Van Dijk Educatie een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Van Dijk Educatie

Heeft op 12 oktober 2017 om 10:30 geantwoord

Alle klachten die gemeld zijn door RenzovdBerg