Klacht: Afleveren bij buren

op 23 mei 2020 over DHL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Voor de zoveelste keer wordt er afgeleverd bij mijn buren, waar ik in onmin mee ben. Let wel ik heb aan de ene kant een pension met Polen en aan de andere kant iemand die verslaafd is en een strafblad heeft die in boekvorm kan worden uitgegeven. Doodleuk levert DHL het af aan de buren en beroept zich op hun algemene voorwaarden waarin staat dat bij afwezigheid men het bij de buren mag afleveren.
Ten eerste heb ik nooit de algemene voorwaarden gezien, laat staan goedgekeurd.
Ten tweede is dit tegen de wet, de wet op postbezorging is heel duidelijk, artikel 4 Een postvervoerbedrijf zorgt ervoor dat bij de uitvoering van postvervoerdiensten het grondwettelijk briefgeheim niet wordt geschonden.
Kortom uw algemene voorwaarden zijn strijdig met de Nederlandse wetgeving. En u bepaald niet wat wel en wat niet brief geheim is. Ook een laptop bijvoorbeeld valt onder briefgeheim. Want als mijn buren brood zien in mijn laptop dan kan die ook achteraf gejat worden, Of wat dacht je van een leuk pakketje van de Pabo of Christine le Duc. Niet iets wat je wilt delen met je buren.

Stoppen met het afleveren bij de buren en zoals de wet het voorschrijft, pas afleveren aan derden wanneer dit expliciet staat vermeld. Bijna alle webwinkels hebben de mogelijkheid om dit te doen.

1 week geleden - Ik heb een email gestuurd naar DHL over deze klacht.

1 week geleden - Deze klacht is zojuist door DHL in behandeling genomen

DHL

Heeft op 23 mei 2020 om 12:52 geantwoord

Goedemiddag,

Ik kan me goed voorstellen dat in uw situatie levering bij buren verre van ideaal is. Nu zal ik niet beweren een expert te zijn in de Nederlandse wetgeving, maar levering bij buren is hierin niet tegenstrijdig met wat de Nederlandse wet voorschrijft.

De verzender (onze directe klant), gaat bij het verzenden van een pakket akkoord met onze algemene voorwaarden. Daarin hebben zij de keus of ze levering bij buren toestaan of niet, of er voor een pakket getekend moet worden enz. Het is dus de verzender die deze keuze maakt. Wij zijn hierin alleen maar de uitvoerende partij, wij voeren uit wat de verzender ons opgeeft.

Mocht u nu niet willen dat een pakket bij de buren wordt geleverd dan kunt u bijvoorbeeld via de track en trace aangeven dat het bij een servicepunt geleverd wordt.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Marlijn
Webcare DHL Parcel