Klacht: misleidende commercial

op 10 april 2016 over Cillit Bang in de categorie Schoonmaakproducten

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij maak ik bezwaar tegen het feit dat de commercial slogan \\\’Cillit Bang, Bang en het vuil is weg\\\’ misleidend en frauduleus zijn. De slogan geeft namelijk aan dat het vuil op diverse oppervlakken verdwijnt wanneer men \\\’bang\\\’ zegt.
Daarenboven blijft het kalk en vet na één minuut zitten. Op basis van onder andere grootte van de vlekken is te bepalen hoeveel tijd het in beslag neemt om de vlekken, kalkaanslag en roest te verwijderen. Dit is alsook tegenstrijdig met de instructies van de verschillende producten van Cillit Bang.

Naar aanleiding van bovenstaande beschreven feiten, dien ik dit klacht brief in.

Verdere toelichting wordt gegeven.

Als werknemer in een pizzeria zijn schoonmaakmiddelen zeer toepasselijk om met name vetten en vlekken te verwijderen van bestekken, borden, pannen en kookplaten. In het middel Cillit Bang zouden zowel hoge concentraties van lactaten bevatten, dat bedoeld is om de vetten op te lossen. Daarnaast zou het heftige zuren moeten bevatten om kalk op te lossen. Voor zowel zuren als lactaten gelden bepaalde grenswaarden, waaraan een producent van schoonmaakmiddelen zich dient te houden.
De producent van Cillit Bang, Reckitt Benckiser, suggereert in zijn commercialspot een onaantoonbare actie. Hierbij leidt de commercial reclamepsychologisch tot bepaalde effecten.

Cillit Bang is niet de juiste schoonmaakmiddel om vetten, kalkaanslag en roest in één minuut met één veeg te verwijderen, dat op commercials wijs gemaakt wordt aan de consumenten. De slogan, die door onder andere Reckitt Benckiser is geformuleerd luidt: \\\’Cillit Bang, bang en het vuil is weg\\\’. De slogan komt zijn woorden niet na.
Hierom dien ik een aanklacht in en eis ik een schadevergoeding van €50.000 wegens het omkopen, misleiden en manipuleren van de Cillit Bang-consumenten omtrent de bovenstaande beschreven feiten.

Ik hoop u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben en verwacht dat mijn eis zo spoedig mogelijk in behandeling wordt genomen en zal daarenboven juridische maatregelen nemen om dit voor te leggen bij de rechter.

Op het moment dat de slogan niet wordt gebruikt om de consumenten te misleiden met als compensatie een schadevergoeding.

4 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Cillit Bang

4 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Cillit Bang over deze klacht.

4 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Cillit Bang nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Anoniem0607