Klacht: Chauffeur sluit passagier op in tram

op 05 juli 2012 over GVB in de categorie Openbaar Vervoer

Van Hallstraat eind/begin halte van tram 10. Ik kom aangelopen en zie één tram dicht en zonder personeel / inzittenden, een andere tram 10 komt net aangereden. Passagiers stappen uit, ik stap en check in en ga zitten.
De chauffeur staat op (ziet mij) praat met iemand buiten en ik vermoed dat hij overgenomen gaat worden door een collega.
Chauffeur stapt uit de tram en ik wacht rustig af. Totdat ik zie dat de eerder lege en gesloten tram naast mij plots voorzien is van conducteur en passagiers. Ik besef me dat ze die tram gaan gebruiken om verder te gaan en wil daar snel naar toe. Maar de tram waar ik als enige nog in zit blijkt op slot en ik kan er niet uit.
Het is warm, alles is gesloten en ik raak lichtelijk in paniek en begin op de ramen te kloppen in de hoop dat de conducteur van de andere tram me ziet.
Dat gebeurd maar hij gebaard dat hij me niet kan helpen. In paniek blijf ik heel hard kloppen en gebaren dat ik er onmiddellijk uit wil, maar weer gebaard hij dat hij niets kan doen. En dan gebaard hij met 4 vingers naar mij: 4 minuten totdat een volgende tram komt.
Ik geef aan dat ik daar niet op wil/kan wachten: het is bloedheet in de tram en gaat het personeel van die volgende tram niet hetzelfde doen (mij er gewoon in laten zitten?) Wat als ik door de warmte onwel wordt? Wat als ze me niet zien?
Ondanks mijn duidelijke wens dat ik er onmiddellijk uit wil rijdt tram 10 weg. Niet alleen heb ik mijn tram gemist, ik zit nu helemaal alleen in een gesloten, bloedhete tram niet wetende wanneer en of ik ‘gered’ ga worden.

Na minuten wachten komt inderdaad de volgende tram, maar in eerste instantie zien/horen ze me niet. Het is dankzij een andere passagier die de conducteurs attendeert op mijn kloppen en roepen en aanspoort mij er uit te halen. Ik heb in het totaal een kwartier opgesloten gezeten.
Als ik dit personeel wil uitleggen wat er gebeurd is en wil vragen om het telefoonnummer van de klantenservice lopen ze gewoon weg. Ze willen het niet horen.

Als ze terugkomen om verder te gaan en ik toch mijn beklacht doe (rustig) krijg ik als antwoord: “Tja, U bent in de verkeerde tram gestapt”.
Dus:
a) hoewel de chauffeur die uitstapte terwijl hij mij heeft zien zitten en de tram op slot maakte zonder mij te informeren dat ik in een verkeerde tram zat, en
b) de conducteur van de andere tram mij overduidelijk heeft zien zitten en ik hem duidelijk aangaf er uit te willen, en
c) er nergens aan stond gegeven welke van de tramstellen er gebruikt zou gaan worden
is het MIJN eigen schuld? Heeft het personeel van de GVB dan geen enkele verantwoordelijkheid voor haar passagiers?

Ik ben in goede gezondheid maar dat wist het personeel niet. Wat als ik bijvoorbeeld hartklachten had of claustrofobisch was? Het is simpelweg heel gevaarlijk om iemand in een gesloten tram in de warme zon te laten zitten.
Ik heb de klacht ingediend bij de GVB en mij is verzekerd dat ze de klacht zouden behandelen bij tram 10. Maar ze hebben niet mijn gegevens genomen en dus zal ik nooit weten of deze klacht in een prullenbak terecht komt of dat het personeel daadwerkelijk goed te horen krijgt dat ze verantwoordelijk zijn voor hun passagiers.
Dat zou ik dus graag willen weten: hebben ze de personeelsleden opgespoord en zijn zij daar inderdaad op aangesproken?

Alle klachten die gemeld zijn door inTOWN