Klacht: CAK houd mij aan het lijntje, wil mijn geld niet terugstorten

op 20 mei 2016 over CAK in de categorie

Zowel vorig jaar als dit jaar heb ik meerdere keren contact opgenomen met het CAK in verband met het kwijtschelden van mijn eigen bijdrage ivm te laag inkomen.
Iedere keer dat ik bel word mij gezegd dat ze mijn documenten waar ze om gevraagd hadden binnen hebben, maar dat dit niet genoeg is en ik nog een aantal documenten moet sturen. Uiteindelijk werd ik vorig jaar door een medewerker zo hard gepusht om een betalingsregeling te nemen, anders zou er de volgende dag nog een deurwaarder op de stoep staan.

2 maanden geleden heb ik weer contact gehad en werd mij verteld dat er nog 2 documenten misten, die ik meteen heb opgestuurd. Hiervan heb ik nu net een brief gehad waarin staat dat die documenten niks uitmaken en ik maar het IB60 formulier over 2015 moet opsturen.

Op de eigen website van het CAK staat overal dat de eigen bijdrage van 2015 berekend word over het inkomen van 2013, net als de eigen bijdrage van 2016 berekend word over 2014.

Aangezien mijn inkomen niet veranderd is, heb ik over 2016 te horen gekregen dat mijn eigen bijdrage komt te vervallen, alleen wil men nog steeds het al betaalde bedrag over 2015 niet terugstorten zonder de documenten waaraan ze niks hebben.

Ik ben tevreden als ik het al betaalde bedrag teruggestort krijg, en mijn eigen bijdrage 2015 (net als over dit jaar) kwijtgescholden word zonder dat ik allerlei documenten moet opsturen die het CAK helemaal niet nodig heeft.

8 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar CAK over deze klacht.

8 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door CAK in behandeling genomen

7 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat CAK een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

CAK

Heeft op 31 mei 2016 om 08:47 geantwoord

Wij hebben deze klant een e-mail gestuurd. In deze e-mail hebben wij uitgelegd waarom wij een IB60 nodig hebben om de eigen bijdrage van januari t/m april eventueel kwijt te kunnen schelden. Wij berekenen de eigen bijdrage aan de hand van het inkomen van 2 jaar terug. Heeft een klant een lage eigen bijdrage soort? Een lage eigen bijdrage soort heeft een minimum bedrag. Om te bepalen of een klant deze wel ofniet kan betalen hebben wij een IB60 formulier nodig van het zorgjaar Wij hebben deze klant nogmaals verzocht om een IB60 formulier. Deze klacht is hiermee afgesloten.

Alle klachten die gemeld zijn door Edwin Dierssen