Klacht: Ontwetende studenten geld aftroggelen

op 22 oktober 2014 over Budget Energie in de categorie Energieleveranciers

In mei kwam een colporteur aan de deur, met het verhaal dat ze met een wijkactie goedkoper energie aanboden. Vastrecht goedkoper, lagere tarieven. Ja ook voor ons, als studenten in een studio die maar 10 euro aan energie per maand kostte. Dat wist hij zeker, maar als we toch weer bij budgetenergie weg wilden dan kon dat gewoon.
Dus wij hebben ons aangemeld.
Maanden later, in september startte de levering. Prima. Niet dus. We wisten dat de helft van het vastrecht van te voren betaald moest worden, dus we gingen er vanuit dat het maandbedrag ruim onder die 10 euro zou komen, dat had de colporteur immers gezegd.

Toch kregen we op de 2e dag van levering een voorschotbedrag toegestuurd via de mail. Juist. 12 euro per maand.

Berekeningen klopte zo ongeveer met hoeveelheid KwH waarmee ze het berekend hadden, maar het bedrag was hoger, terwijl we ook al 35 euro aan vastrecht betaald hadden! Meteen gebeld, maar ze konden me niet veel verder helpen.

Dus per direct besloten om weer terug naar NLE te gaan, op de 2e dag van levering. Wat we toen hoorden, was dat we een 3 jarig contract hadden en dat we niet “zomaar” terug konden, nee wij studenten moesten voor “contractbreuk” een boete van 125 euro betalen aan budgetenergie.

Naar aanleiding hiervan hebben we BudgetEnergie gemaild. Een week later kreeg ik een telefoontje, budgetenergie. Inmiddels wisten we al dat we bij NLE nog goedkoper zouden uitzijn als daarvoor.
Budgetenergie vroeg een nadere toelichting van de mail. Daarna bood ze ons een aantal kortingen aan, maar niets bleek goedkoper als teruggaan naar NLE.
Dit was iets anders dan dat haar supervisor had gezegd, dus ze ging het even uitzoeken. De supervisor was er van overtuigd dat ik het verkeerd had. De mevrouw van de klantenservice en ik kwamen er gezamenlijk op uit dat het bij Budgetenergie niet goedkoper was en ze vond het jammer dat de colporteur dit verkeerd had gezegd en ze zou uitzoeken wat ze voor me kon doen en zou terug bellen.

Zo gezegd zo gedaan, even later belde ze weer. Ja je hebt helemaal gelijk, dit had niet mogen gebeuren, we gaan ervoor zorgen dat de colporteurs juiste informatie geven. Maar oja, voor jou kan ik niets doen, we willen de boete niet laten vervallen, ondanks dat je helemaal gelijk hebt. Je kunt wel beter naar NLE gaan, want ja, daar is het goedkoper.
Letterlijke woorden van mevrouw van budgetenergie “Ja ik raad je aan om weer terug te gaan naar NLE”.
Voor mij voelde het uiteraard als “Je hebt helemaal gelijk, je kunt beter naar NLE gaan want mijn supervisor wil graag geld aftroggelen van studenten, ook al heb je echt helemaal gelijk, had je maar beter moeten opletten”.

Ik ben tevreden zodra Budgetenergie deze zaak op een nette manier afhandelt en zoals ze bij de klantenservice al zei, de fout toekent en dus geen boete zullen rekenen voor het ontbinden van het contract.
Het was immers een contract die ik heb ondertekend na het horen van onjuiste informatie.

5 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Budget Energie over deze klacht.

Reactie van de melder van de klacht StudentenlevenvanN

5 jaren geleden - Nog geen reactie ontvangen van Budgetenergie, nog steeds aan het afwachten.

Reactie van de melder van de klacht StudentenlevenvanN

5 jaren geleden - Nog geen reactie ontvangen van Budgetenergie. Ik heb op 17 november en 27 november een mail gestuurd. Geen reactie op mijn klacht en mails. Wel een betalingsverzoek ontvangen.

5 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Budget Energie in behandeling genomen

5 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Budget Energie een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Budget Energie

Heeft op 28 november 2014 om 18:16 geantwoord

Beste mevrouw Verhagen,
Deze klacht is bij ons bekend en wij hebben inmiddels ook al contact met u hierover gehad. Op dit platform hebben wij nog niet gereageerd. Bij deze.
U geeft toe dat u voor 3 jaar heeft getekend maar dat deze looptijd nooit duidelijk is gecommuniceerd. En dat u een betere aanbieding van NLE heeft gekregen.
Het spijt ons als deze overeenkomst voor 3 jaar niet duidelijk is overgekomen. U heeft echter een contract getekend, en dit niet binnen veertien dagen geannuleerd. Daarnaast heeft u alle informatie van ons ontvangen waar ook nog de looptijd van de overeenkomst in wordt vermeld. De opzegvergoeding kunnen wij niet kwijtschelden. Wellicht kunt u bij de NLE kijken of zij de opzegvergoeding (deels) willen vergoeden.
Budget Energie Webcare

5 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van Budget Energie beoordeeld.

Heeft op 28 november 2014 om 21:59 geantwoord

Voordat ik mijn contract bij Budgetenergie getekend had, zat ik bij NLE. Dit vond ik prima en de service was goed. Ik betaalde 10 euro per maand en dat was ook goed.

Toen de colporteur langs kwam, een student die daar werkte als bijbaan, dacht ik dat dit mij een paar euros per maand zou schelen en dat het daar klaar mee zou zijn. Prima.
Ik had het niet erg gevonden als ik een 3 jarig contract had bij Budgetenergie als het maandelijkse bedrag werkelijk LAGER zou zijn als NLE, zoals deze colporteur zei.

Als ik wist dat Budgetenergie niet goedkoper was, waarom zou ik dan overstappen? Dan was ik gewoon bij NLE gebleven.

Jullie zeggen dat ik in mei 14 dagen bedenktijd had, wat ik inderdaad had ontvangen was de tarieven. Echter wat weet ik nou daarvan als student en hoe reken ik daarmee nou mijn voorschotbedrag uit? Er gingen ook nog heffingen van af, en hoe zat het nou met dat vastrecht, netwerkbeheerkosten etcetera. Dat kon ik zo natuurlijk niet uitrekenen, en waarom zou ik? Als Budgetenergie zegt dat dit goedkoper is, dan zal dat wel zo zijn. Nou 4 maanden later kreeg ik mijn voorschotbedrag dus in de mailbox en toen ging dat belletje ringelen. Het was niet goedkoper! Op die dag, 1 dag na start van de levering, heb ik meteen alles uitgezocht.
Ja, had ik dat maar in mei geweten, ja had ik maar geweten dat Budgetenergie niet te vertrouwen is?!

Budgetenergie geeft dus toe dat ze niet goedkoper zijn en als ze me dit vooraf nou hadden kunnen zeggen, dat had mij dat veel moeite en geld bespaard en was ik gewoon bij NLE gebleven.

NLE betaald geen contractbreuk kosten en dit heb ik tijdens mijn gesprek met Budgetenergie ook gemeld.

Wat ik nu dus geleerd heb, is dat Budgetenergie totaal geen coulance heeft. Ik ben een student van 20 jaar en ik wist niet beter. Wat ik nu wel weet is dat ik in de toekomst nooit meer bij Budgetenergie terug zal komen door de wijze waarop zij met mij om gegaan zijn. Ook zal ik mijn vrienden en familie Budgetenergie niet aanraden.

Helaas heeft deze "les" mij wel 125 euro gekost... dat kun je als student wel beter besteden (een maand boodschappen doen)

Hebben jullie hier nog een reactie op Budgetenergie?

Alle klachten die gemeld zijn door StudentenlevenvanN