Mijn Klacht:
Na jaren als trouwe klant van Booking.com werd ik onlangs geconfronteerd met hun nieuwe ‘Request to Book’-systeem, waarbij klanten vooraf worden gescreend. De host vroeg me om een geldige reden voor mijn verblijf te verstrekken, wat ik ook netjes heb gedaan. Toch werd mijn boeking zonder enige opgaaf van redenen geweigerd. Op de pagina van de accommodatie stonden geen specifieke boekingsvoorwaarden die de weigering konden rechtvaardigen. Een dag na de weigering is de accomodatie nog beschikbaar. Zo’n selectieprocedure is absurd, puur willekeurig en discriminerend. Bovendien is Booking.com zeer moeilijk te bereiken over deze kwestie; ik krijg geen contact en ontvang enkel geautomatiseerde berichten. Booking.com lijkt geen inzicht te hebben in het wangedrag van hun hosts voor het selectief weigeren van gasten. Naar mijn mening is dit ook juridisch problematisch, aangezien een dienstverlener de koper niet willekeurig en zonder geldige reden zou mogen weigeren.
Gewenste Oplossing:
Dat Booking.com haar klanten en hun zorgen op zijn minst serieus neemt en de klant te woord staat.
Verder wil ik een logische onderbouwing van zo'n weigering.