Klacht: Blokkering van mijn jaarabonnement/incassokosten

op 13 oktober 2016 over GVB in de categorie Openbaar Vervoer

Geachte heer/mevrouw,

Ik heb een GVB jaar abonnement waarvan de betaling elke maand op de 15de of de 28ste word afgetrokken, omdat het GVB twee incasseermomenten heeft. Mocht je de 15de geen geld op je rekening hebben dan proberen ze het de 28ste weer. Daar ik een studie volg en daarvoor schoolgeld moest betalen voor bepaalde datum heb ik de GVB betaling van de 15de terug laten boeken met de zekerheid dat zij de 28ste mijn abonnement kosten konden aftrekken,aangezien ik de 23ste mijn salaris ontvang. Op 10-10-16 ontving ik een aanmaning brief van incasso TKB om een bedrag van 130 euro in 7 dagen te betalen en het bericht van GVB dat mijn abonnement is beëindigd. In de GVB brief word er gezegd dat zij ondanks eerdere VERZOEKEN geen betaling hebben ontvangen. Zo heb ik geen 1 betaling herinnering ontvangen en was ik in de veronderstelling dat het de 28ste afgeschreven zou worden aangezien normaliter de 28ste nog een poging tot afschrijven word gedaan. Vol verbazing, nodige stress en overbodige kosten die eraan zitten te komen heb ik op 12/10/16 ( de dag dat ik de brief op mijn netvlies kreeg) contact opgenomen met TKB om de situatie uit te leggen. Ik kreeg ene heer Bahar aan de lijn die kort samengevat totaal niet naar mij luisterden noch begrip toonde en mij als eind conclusie meegaf dat als ik wil dat mijn abonnement weer functioneert 130 euro aan hun moet overmaken, wat niet juist is( wat betekend dat ik een nieuw jaarabonnement moet aanvragen en de `2 maanden gratis reizen` mij door de neus worden geboord). Gepiekerd en van slag hing ik aan een dode lijn hij had namelijk opgehangen terwijl ik hem meerdere malen had gevraagd wie ik het best kan spreken om probleem te bespreken en tot een oplossing te komen. Heb vlak daarna gebeld met GVB en verteld over wat was voor gevallen met TKB en uitgelegd met welk problemen ik te kampen heb . De dame van de GVB vroeg zich ook af waarom er de 28ste niet is geprobeerd om af te schrijven, dus ging dat voor mij uitzoeken. Daaruit kwam naar voren dat GVB bij een terugboeking niet nog een poging waagt te incasseren op de 28ste ( begrijp niet waarom er 2 methodes zijn om geld te incasseren en niet zoals altijd de 28ste weer proberen af te trekken), zij een betalingsherinnering hebben verstuurd de 19de september (die ik niet heb ontvangen). Op basis van die gegevens konden ze mijn problemen niet oplossen en maakte ze de opmerking wat ik echt heel flauw vond dat het mijn verantwoordelijkheid was, ik had kunnen inzien dat er nog niet was betaald voor mijn abonnement en dat van het niet ontvangen van de brief er geen vinger op kan leggen dat die niet is aangekomen( dat van de brief kan ik mij enigszins in voelen) . Ik was in de veronderstelling dat mijn abonnementkosten de 28ste zouden worden afgetrokken en aangezien mijn abonnement het gewoon deed was ik mij van geen kwaad bewust was. Ik heb haar bedankt en hing op. Toch zat het mij niet lekker en besloot vlak daarna weer terug te bellen , omdat ik benieuwd was hoeveel betalingsherinneringen er worden verstuurd vanuit GVB voordat het naar de incassodienst gaat. Kreeg een nieuwe heer aan de lijn O. Anoep die mij in alle zekerheid kon vertellen dat er 2 betalingsherinnering verstuurd worden vanuit GVB voordat het naar de incasso gaat. Daarop antwoorde ik dat ik niet lang terug een vrouwelijke collega ( weet haar naam helaas niet) had gesproken die vertelde dat er slechts 1 betalingsherinnering op 19 september 2016 naar mij verstuurd was ( die ik niet heb ontvangen) dus als ik het goed begrijp is mij 1 betalingsherinnering niet toegestuurd. Waarop hij mij heeft gevraagd of hij mij even in de wacht kon zetten, om even na te vragen. Hij kwam terug met het antwoord, omdat ik een stornering heb gedaan er slecht 1 betalingsherinnering word verstuurd….. het lijkt erop dat ik met allerlei smoesjes word afgewimpeld dat voelt heel erg naar. Om mijn onrecht recht te zetten wil ik verwijzen naar de brief die mij vanuit GVB op 10-10-16 is doorgestuurd ( zie bijlage) , waarin word gezegd ondanks eerdere verzoeken hebben wij geen betaling ontvangen.

Nogmaals kort samengevat. Normaal trekt GVB de 15de of de 28ste geld af als het niet mogelijk is de 15de te betalen. De 15de kon ik niet betalen dus ben ervan uitgegaan dat het de 28ste zou worden afgetrokken. Ik was mij totaal niet bewust van het feit dat er bij een stornering andere incassering methode wordt toegepast.

Dat alles word terug gedraaid de blokkering word opgeheven en mijn jaar abonnement op dezelfde voet doorgaat zoals ik dat met hen heb afgesloten. En ik de incasso kosten niet hoef te betalen.

Als tip: Dat ze dezelfde betalingmethode hanteren bij een stornering als het de 15de niet lukt de 28ste proberen te incasseren.

De kosten die ik sinds het blokkeren van mijn abonnement heb gemaakt aan reizen worden terug betaald.

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over GVB

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over GVB nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door J.Heinze