Klacht: Belt met misleidende claim, ontkent dat en hangt op

NathanV op 10 september 2021 over online-bedrijvengids.nl in de categorie Algemeen

Op vrijdag 10 september 2021 ben ik voor de tweede keer in een week gebeld door een Bo of Beau van Online Bedrijvengids . Tijdens het eerste gesprek bleek na wat doorvragen dat het om online-bedrijvengids.nl ging. Deze meneer wist niet wie de bedrijfseigenaar was toen ik daarnaar vroeg. Dat op zich is al een bijzonder gegeven, is het niet?

Mijn klacht is dat het riedeltje dat meneer heeft ingestudeerd of opleest (beide keren was het vrijwel letterlijk hetzelfde namelijk) onwaarheden bevat. Allereerst is er nooit eerder contact geweest over een vermelding, wat hij wel impliceert door te stellen dat er vanuit mijn bedrijf gezegd zou zijn dat een uitgebreide vermelding vanwege het kostenplaatje niet nodig was. En de vraag/stelling “De vermelding van eenmaal 195 euro was dan ook ruimschoots voldoende, dat was zo nog correct?” is al helemaal onjuist.

Toen ik meneer Beau/Bo dit onder de aandacht bracht tijdens het tweede gesprek, ontkende hij dat er beweerd werd dat ik zou hebben gezegd dat een betaalde vermelding van 195,- voldoende zou zijn. Nu kun je spelen met woorden en is interpretatie zeker een ding, maar in welk universum is “De vermelding van eenmaal 195 euro was dan ook ruimschoots voldoende, dat was zo nog correct?” iets anders dan stellen dat ik ooit heb gezegd dat ik akkoord ga met een vermelding van 195 euro?

Aan de ene kant ben ik bijzonder benieuwd wat een rechter van deze bewoording zou vinden en in hoeverre online-bedrijvengids.nl hiermee wegkomt als iemand zoiets aanhangig maakt, aan de andere kant ga ik hier natuurlijk niet in mee en toen ik deze meneer ermee confronteerde wat hij beweerde, was het ineens een vraag en hing hij snel op.

Hier zijn 3 dingen bijzonder kwalijk te nemen:

1. Online bedrijvengids mag mij helemaal niet bellen voor acquisitie, daar is geen toestemming voor gegeven.
2. De formulering is zodanig dat deze uiterst twijfelachtig, zo niet een misleidende handelspraktijk is.
3. Ophangen terwijl de discussie niet afgerond is, is uiterst onbeschoft (en maakt je niet geloofwaardig).

Ik eis daarom dat online-bedrijvengids.nl deze werkwijze staakt, met name vanuit de eerste 2 punten van de klacht, die juridisch steekhoudend zijn. Punt 3 is kwalijk en toont mijn gelijk aan, maar is niet ernstig.

online-bedrijvengids.nl dient deze praktijken te staken. Allereerst omdat er geen toestemming is om te bellen, wat moet, conform de telecommunicatiewet van 1 juli 2021. Ten tweede omdat de bewoording anders geïnterpreteerd kan worden en ook zál worden dan de verkoper beweert. Ik denk zelfs dat dit juridisch onder misleidende handelspraktijken valt.

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over online-bedrijvengids.nl nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door NathanV