Klacht: Bedrog!

op 21 februari 2018 over Shop and Fly in de categorie Reclame

Incassobureau Business Collect belde mij, over een niet betaald bedrag aan Shop and Fly, na een gesprek de dato 21 september 2017. Ik heb nooit iets besteld of gekocht bij die organisatie, en dus uiteraard ook nooit een bestelbon of factuur gezien, ook geen “aankoop”, wat het dan ook mocht zijn . En ik heb zeker nooit mijn handtekening ergens onder gezet. Ik voelde toen al wel dat er iets niet in de haak zat. Die eerste (telefonische) aanmaning tot betaling van 132euro was op 1 februari, de man was agressief, dreigend en onbeleefd. Liet mij het “gesprek” horen (hoogstwaarschijnlijk vervalst en zo goed als onverstaanbaar), waarin ik volgens hem had ingestemd met een aanbieding. Ik had geen flauw idee waarover hij het had ! “Het dossier” zou naar “de advocaat” gaan. Op mijn vraag naar een telefoonnummer om mij vooralsnog af te melden van wat het dan ook was, kreeg ik als antwoord: “Had u maar eerder moeten doen!”. Hij was net kwaaie blaffende hond. Ik moest het maar doen met de advocaat die aan mijn deur zou komen! Alsof een advocaat zelf naar iemands deur zou stappen. Zo begon ik te vermoeden dat hier écht bedrog werd gepleegd.Tweede maal (ook via de telefoon): nu moest ik hen al 142 euro. Het was een andere man, deze vertelde dat ik op een mail had moeten reageren (een mail die nooit gezien heb) om mij af te melden. Waarvan ? Van een aanbod ! Volgens deze man had het telefoongesprek met Shop and Fly op 22 september plaatsgehad… Op zaterdag (nota bene) 11.2 , weer telefoon, terug de eerste man: of ik nog steeds weigerde te betalen? Zoals tijdens de eerste twee telefoongesprekken vroeg ik die man om mij, liefst aangetekend, alle documenten op te sturen die ik nodig had om te weten waarvoor ik nu eigenlijk moest betalen.Kan niet ! Zij werken alleen met mail en telefoon! (Hebben ze zelfs de postduif nog niet uitgevonden daar ?)
Hij zou mij onmiddellijk al het nodige via mail versturen. Mooi niet. Op zondag (!) kreeg ik dan eindelijk, voor de eerste keer, iets te lezen:

Geachte …
Naar aanleiding van ons telefoongesprek bevestig ik hierbij dat wij het volgende met u zijn overeengekomen:

U krijgt voor de laatste keer de mogelijkheid van Business Collect B.V. om de totaalsom van 252€ te betalen. Om onze klanttevredenheid te waarborgen willen wij er dan voor zorgen dat u de extra kosten zoals rente en incassokosten niet meer hoeft te betalen. […]

Verder een rekeningnummer, een dossiernummer om te vermelden bij betaling, en een emailadres (incasso@business-collect.com) om mijn betaalbewijs te mailen (waarop dan mijn rekeningnummer staat!)

Geen ondertekening met naam, geen handtekening.
Wel een adres: Joop Geesinkweg 901, 1114 AB Amsterdam. (Als dat al een écht adres is…)

Ik ben uiteindelijk naar de politie gestapt om klacht neer te leggen. Een PV kan niet opgemaakt worden omdat ik (gelukkig) niets betaald heb. Er is wel een officiële melding gemaakt. Maar zij kennen Shop and Fly daar al, dus ik was niet de eerste ! Inderdaad, ik heb ondertussen een hele reeks klachten zien passeren op mijn scherm over Shop and Fly en het incassobureau.

Als zulke malafide ondernemingen een héél strenge halt wordt toegeroepen, liefst met een flinke straf erboven op, kunnen ze in de cel goed nadenken over hun lage praktijken. En als ze veroordeeld worden tot dikke boetes! Geld dat men dan kan uitkeren aan de minder alerte mensen en diegenen die uit schrik betalen, onwetende en weinig geschoolde mensen, mensen die wel in hun smerige val zijn getrapt en zich hun centen hebben laten ontfutselen.

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Shop and Fly

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Shop and Fly nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Annick Meirsman