Klacht: Axitec zonnepanelen zijn mogelijk namaak. Dit is juridisch gezien misleiding, maar BVA doet niets.

op 31 juli 2017 over BVA Veilingen in de categorie Online Veiling

Evenals een andere klant van BVA op deze site heb ik van BVA auctions 15 Axitec zonnepanelen afgenomen. BVA heeft via meerdere veilingen honderden van deze zonnepanelen verkocht.

De producent Axitec stelt dat deze zonnepanelen niet echt zijn, en geeft er dan ook geen enkele garantie op.

Juridisch gezien is het aanbieden van imitatieproducten misleiding.

” Een handelspraktijk is misleidend, indien informatie wordt verstrekt die feitelijk onjuist is of die de gemiddelde consument misleidt of kan misleiden, al dan niet door de algehele presentatie van de informatie, zoals onder meer ten aanzien van de aard van het product of de voornaamste kenmerken van het product, zoals merk of uitvoering.”

Een overeenkomst waarbij sprake is van misleiding is onrechtmatig, en kan dan ook ontbonden worden.

De situatie met de Axitec zonnepanelen is identiek aan een uitspraak van de rechter over BVA auctions waarbij BVA Mercedes imitatievelgen verkocht
Zie : https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2017:3578

In een eerste reactie kwam BVA met een verwijzing naar een artikel uit de algemene voorwaarden die werkelijk niets te maken hebben met mijn vraag over de echtheid van de producten.

Dat BVA zo reageert vind ik schandalig, en daarom plaats ik deze klacht hier openbaar
Laat het voor iedereen een waarschuwing zijn dat BVA mogelijk namaak of imitatie verkoopt, en geen enkele verantwoordelijkheid hiervoor neemt.
Enige mogelijkheid is gang naar de rechter, en dat win je dan natuurlijk wel zeker. Het kost alleen zoveel tijd en moeite om je gelijk te halen.

Een eerlijke reactie van BVA over de echtheid van de panelen. Als het daadwerkelijk om namaak / imitatie gaat levert dit een gevaar op voor honderden huishoudens.

In theorie kan het ook zijn dat de panelen wel echt zijn, maar dat de producent van de panelen, Axitec, een conflict heeft met de belastingdienst (opdrachtgever van de veiling in dit geval) en daarom stelt dat ze niet echt zijn.

Mocht dat het geval zijn, dan kan BVA daar een andere passende reactie op geven.

2 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over BVA Veilingen

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door BVA Veilingen in behandeling genomen

2 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat BVA Veilingen een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

BVA Veilingen

Heeft op 31 juli 2017 om 14:58 geantwoord

Beste meneer Renden,

U kunt jegens BVA Auctions en haar opdrachtgever geen rechten ontlenen aan berichtgeving door derden inzake de herkomst en echtheid van de zonnepanelen.

Artikel 6, lid 6.1 De (Aspirant) koper koopt de zaak voetstoots ( zonder garantie) en in de toestand waarin deze zich op het moment van levering bevindt met alle daaraan verbonden lusten en lasten.
In artikel 9, lid 9.1; onderzoeksplicht (Aspirant) koper staat duidelijk vermeld dat de (Aspirant) koper in de gelegenheid wordt gesteld de te kopen zaken voorafgaand aan het sluiten van de Koopovereenkomst te onderzoeken. In artikel 9, lid 9.2. wordt ook aangegeven dat de omschrijvingen van de zaken slechts als een aanduiding zijn bedoeld, zonder dat echter voor de juistheid daarvan door BVA of Verkoper wordt ingestaan.

Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.

Stan - BVA Auctions

Heeft op 31 juli 2017 om 15:38 geantwoord

Producent afdoen als \"derde\" is vanzelfsprekend onzinnig. Juridische flauwekul. Zie arrest over namaak Mercedes artikelen die BVA verkocht

Alle klachten die gemeld zijn door Zuidwal