Klacht: Appeltaart ligt niet in de koeling

op 09 oktober 2016 over Dekamarkt in de categorie Supermarkten

Vandaag 09-10-2016 een appeltaart gekocht bij Dekamarkt Velsen.
Wat me vorige keer ook al op viel en nu weer dat niet al die appeltaarten in de koeling liggen, een aantal liggen bij binnenkomst zonder koeling. Ik heb daar al eerder wat van gezegd en zo ook deze zondag de leidinggevende van Velsen-Noord daar op aan gesproken. Hij vertelde me dat ze dit al jaren doen en nog nooit klachten hebben gehad dat het in de koeling moest. Ik heb dit al eerder aangegeven, maar goed, ik antwoordde de man dat ik het 100% zeker wist en dat het ook op de verpakking staat dat het gekoeld bewaard moest worden. Gelukkig ging deze beste man meteen kijken en ik zag hem inderdaad de appeltaarten weg halen. Netjes maar wel onbegrijpelijk dat ze dat niet zelf zien, hoe kan je nu een appeltaart ongekoeld verkopen, waar duidelijk op staat gekoeld bewaren? Ik vind dat echt slordig, zeker in deze tijd en vooral met warm weer. In Velsen-Noord liggen trouwens vaker producten die over datum zijn die ik dan netjes aan de medewerkers geef. Iedereen kan fouten maken natuurlijk maar toch slordig van Deka want als je een beetje pech hebt wordt je er ziek van en daar zit niemand op te wachten.

Geen producten over datum verkopen ( mag niet eens) en de appeltaarten en appelkoeken ( die vers gebakken zijn) en niet speciaal verpakt zijn zodat ze langer goed blijven, gekoeld bewaren.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Dekamarkt over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Dekamarkt in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Dekamarkt een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Dekamarkt

Heeft op 24 oktober 2016 om 14:20 geantwoord

Het blijkt dat de leverancier langs onze winkels is geweest en dat blijkt dat de temperatuur bij ons laag genoeg is om een appeltaart buiten de koeling kunnen te bewaren. Wel staat het op de verpakking dat het gekoeld bewaard dient te worden, aangezien het bij de meeste consumenten thuis net iets te warm is.

De supermarktmanager heeft wel laten weten dit scherp in de gaten te gaan houden en als hij merkt dat de temperatuur toch te warm wordt, hij de appeltaarten direct naar de koeling laat verhuizen.

Heeft op 24 oktober 2016 om 14:42 geantwoord

Goedemiddag,

Bedankt voor uw reactie maar uw verhaal klopt gewoon niet, in een supermarkt is het nooit zo koel als in een koeling.
Ik begrijp gewoon niet dat jullie dit risico nemen, er is gewoon kans dat de appeltaart of appelcake taart bederft dus waarom niet het zekere voor het onzekere en in de koeling. Er staat toch duidelijk op gekoeld bewaren en dat is duidelijk niet de temperatuur van de supermarkt maar ligt rond 7 graden.
Straks gaan er mensen ziek worden hiervan.

Ik heb nog navraag gedaan bij het voedingscentrum en die komt met een heel ander verhaal.
Alleen als er zuren appels gebruikt worden kan de appeltaart buiten de koeling en deze zuurgraad moet getest worden, dus waarom niet gewoon de appeltaart in de koeling???

Een tijdje terug met dat warme weer ben ik na het eten van de appeltaart van de dekamarkt niet lekker geworden: buikpijn en misselijk, dat is toch niet wat jullie voor de klanten willen denk ik.
De klacht is voor mij niet naar tevredenheid opgelost!!

Zie de reactie van het voedingscentrum hieronder:

Beste C,

Bedankt voor je goede vraag, helaas dat de aanleiding wel was dat je er ziek van bent geworden. Het antwoord van onze expert is als volgt:

Appeltaart mag buiten de koelkast bewaard worden, maar dat is afhankelijk van de zuurtegraad van de vulling. Appeltjes zijn vaak redelijk zuur. Dit zorgt ervoor dat veel bacteriën niet snel kunnen groeien waardoor de taart buiten de koelkast bewaard mag worden. De fabrikant van de taart moet dit wel kunnen aantonen en dus testen of de taart inderdaad op een veilige manier buiten de koelkast bewaard kan worden. Bij een vulling die minder zuur is, moet de appeltaart wel in de koelkast bewaard worden. Dit geldt ook voor appeltaart met slagroom. Deze moet altijd in de koelkast bewaard worden.

Het is thuis wel aan te raden om de appeltaart in de koelkast te bewaren. Zeker als deze aangesneden is.

Heb je iets aan dit antwoord gehad? J

Woordvoerder en social media redacteur
070 306 88 83

Met groet,

C. Boonstra

Goedemiddag,

Bedankt voor uw reactie maar uw verhaal vind ik gewoon niet juist, in een supermarkt is het nooit zo koel als in een koeling.
Gisteren trof ik de appelcake taart van de aanbieding weer buiten de koeling, terwijl daar ook op staat gekoeld bewaren.( gekoeld bewaren is dus koelkasttemperatuur)
Ik begrijp gewoon niet dat jullie dit risico nemen, er is gewoon kans dat de appeltaart of appelcake taart bederft dus waarom niet het zekere voor het onzekere en in de koeling zetten?? Er staat toch duidelijk op gekoeld bewaren en dat is duidelijk niet de temperatuur van de supermarkt, maar ligt rond 7 graden en dat is het echt niet in de supermarkt maar alleen in de koeling.
Straks gaan er mensen ziek worden hiervan.

Alleen als er zure appels gebruikt worden kan de appeltaart buiten de koeling en deze zuurgraad moet dan ook nog eens getest worden, dus waarom niet gewoon de appeltaart in de koeling???
De klacht is voor mij niet naar tevredenheid opgelost!!

Zie de reactie van het voedingscentrum hieronder:

Beste C,

Heb je iets aan dit antwoord gehad?

Woordvoerder en social media redacteur
070 306 88 83

Met groet

Alle klachten die gemeld zijn door CRJB