Klacht: Alsnog boete + INCASSO

op 29 september 2016 over NS in de categorie Openbaar Vervoer

Mijn Klacht
Reis al drie jaar dagelijks met een dal-vrij abonnement tussen Breda en Rotterdam, omdat ik daar sport. De trein naar Rotterdam vertrekt net na half zes met een paar minuten vertraging. Een conducteur die niet al te vriendelijk naar mijn kaartje vroeg concludeerde dat ik niet ingecheckt was. Ik gaf daarop aan dat ik me waarschijnlijk in en uitgecheckt had, dit bleek na verificatie te kloppen. Toen deze conducteur mijn ov-kaart waar 17 euro saldo op stond terug gaf, gaf hij aan dat ik eigenlijk een boete hoorde te betalen.

Ik gaf daarop aan dat ik al drie jaar een Dal-vrij abonnement had, al zeven jaar dagelijks de trein pak en niet echt voldoe aan de stereotype zwartrijder, maar dat was blijkbaar niet genoeg. Hij gaf aan dat ik het station in Rotterdam niet zou kunnen verlaten zonder boete. \”Als u een boete uit wilt schrijven aan een betalende klant dan staat u vrij om dat te doen?\” zei ik, waarop de conducteur vroeg naar mijn legitimatie en een boete uitschreef voor de rit prijs plus wettelijke verhoging wat neerkwam op een bedrag van 44 euro\’s.

Toen deze trein net voor zeven Rotterdam inreed, kwam ik de conducteur tegen. Ik vroeg hem of ik zijn naam mocht weten, waarop hij aangaf dat in de trein regels van de NS gelden (blijkbaar boven de wet) en dat als mij dat niet beviel ik maar een auto moest kopen.

###########################################

Oplossing van NS 08 december 2015 om 09:06
Geachte heer —-,

Hartelijk dank voor uw bericht welke wij op 18 november 2015 via Klacht.nl hebben ontvangen. Allereerst onze excuses voor de late beantwoording.

U bent niet tevreden bent met de service van ons treinpersoneel in de trein van Breda naar Rotterdam op 17 november 2015. Ik vind het erg vervelend dit te lezen.

Ons treinpersoneel heeft een servicegerichte taak en vanzelfsprekend hoort daar een klantvriendelijke opstelling bij. Al onze medewerkers zijn zich hier goed van bewust. Helaas heeft u met het voorval zoals u in uw e-mail beschrijft duidelijk een andere ervaring.

Ik ben blij dat u de moeite doet om ons hiervan op de hoogte te brengen. NS heeft service en klantvriendelijkheid heel hoog in het vaandel staan en wij zullen uw feedback dan ook serieus oppakken en met de medewerker bespreken. Ondanks het feit dat de verdere procedure intern zal worden afgehandeld gaan wij ervan uit dat u hier vertrouwen in heeft

U vraagt ons de boete in te trekken die de conducteur heeft uitgeschreven. Helaas kan ik aan uw verzoek geen gehoor geven omdat de boete met kenmerk E169300 niet in ons systeem geregistreerd staat. Ik wil u adviseren om contact met onze klantenservice op te nemen zodra u de acceptgiro heeft ontvangen. Onze klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op nummer 030 751 51 55.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

NS Klantenservice

Ik ga als betalende klant van een dal-vrij abonnement niet buiten de spits nog een boete betalen. Daar waar ik dacht dat er coulance zou zijn, is deze boete alsnog uitgeschreven.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door NS in behandeling genomen

NS

Heeft op 17 oktober 2016 om 14:48 geantwoord

Beste lezer,

Er is op 3 maart 2016 contact opgenomen met de indiener van deze klacht. We hebben de klacht via onze reguliere kanalen opgepakt en beantwoord. Om deze reden ziet u de aangedragen oplossing hier niet terug. We begrijpen dat anderen mogelijk op zoek zijn naar een antwoord op dezelfde vraag of klacht. Mocht u eenzelfde vraag hebben of een klacht willen indienen, dan verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met onze Klantenservice zodat wij uw vragen alsnog kunnen beantwoorden.

NS Klantenservice

Alle klachten die gemeld zijn door dichar_