Klacht: Afzien van de koop

op 07 juni 2016 over Proveiling.nl in de categorie Online Veiling

Ik had geboden op een heggenschaar op benzine. Echter bleek dezelfde heggenschaar in de winkel goedkoper dus ik wil op basis van de wet “kopen op afstand” afzien van de koop.

Proveiling gaat daar niet mee akkoord en brengt € 42,11 in rekening als afkoopsom. Ze verdienen geld aan iets wat ze niet hebben ingekocht, want alle goederen worden via een extern bedrijf geleverd. Iedere week staan er n.l weer dezelfde artikelen op, dit is dus een verkapte vorm van online (webshop) verkoop en valt dus onder “kopen op afstand”. Het zijn gewoon nieuwe artikelen zie https://www.proveiling.nl/Heggenschaar-benzine/1301199/Detail.aspx welke ook nog zonder garantie worden verkocht terwijl de verkopende partij een normaal bedrijf is dat de meest uiteenlopende artikelen verkoopt, en waar je ook rechtstreeks kunt kopen. Volgens de Europese richtlijnen heb je altijd garantie op nieuwe artikelen. Daar komt nog bij, dat er zo min mogelijk informatie wordt gegeven over het product dus ook geen merk. Dat is wel merkwaardig, want zo kun je geen vooronderzoek doen of de prijs in evenredigheid is. De prijs moet in ieder geval ver beneden de winkelprijs liggen zeker gezien omdat er geen garantie op zit terwijl het toch echt gaat om massaverkoop van nieuwe artikelen.

Het is een zaakje dat stinkt en dat blijkt ook wel uit de voorwaarden die Proveiling op heeft gesteld in hun eigen voordeel, maar of deze voorwaarden wel geldig zijn betwijfel ik stellig gezien de vele klachten over Proveiling en soortgelijke bedrijven die de verkoop van deze nieuwe artikelen zien als lucratieve neveninkomsten naast de normale traditionele veilingen via de notaris.

Ik ben tevreden als de afkoopsom wordt ingetrokken van beide veilingen t.w. Order:16711459 en Order:16711529

9 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Proveiling.nl over deze klacht.

9 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Proveiling.nl in behandeling genomen

Proveiling.nl

Heeft op 10 juni 2016 om 13:39 geantwoord

Conform artikel 4 van de algemene voorwaarden, is het alleen mogelijk om een bieding in te trekken bij een openbare veiling, zolang als deze veiling nog actief is en het verzoek schriftelijk o.v.v. het kavelnummer ingediend wordt via de e-mail.

Bovenstaande is van toepassing sinds de wetswijziging van 2014. O.a. door deze verandering in de werkwijze, vallen wij onder de wet en regelgeving van een openbaar veilinghuis. Hierom is het herroepingsrecht niet van toepassing bij ons. Tevens staat er bij elke veiling, in de algemene informatie, vermeld of het een openbare of executoriale veiling betreft. Ook staat hier vermeld of het herroepingsrecht van toepassing is. Wij willen de klant dan ook aanraden onze algemene voorwaarden goed door te nemen, en de algemene informatie van de veilingen te bekijken.

In onze algemene voorwaarden, artikel 11 staat vermeld dat de bieder altijd een eigen onderzoeksplicht heeft, waaraan hij/zij dient te voldoen, alvorens er een bieding wordt uitgebracht. Wij kunnen dan ook geen garantie geven m.b.t. de prijs, ook deze dient onderzocht te worden. Mocht een klant constateren dat er te weinig informatie bij een kavel vermeld staat, kan er te alle tijde contact met ons opgenomen worden, wij kunnen eventueel de klant voorzien van meer informatie, indien deze aanwezig is. Aan de hand hiervan, kan een bieding uitgebracht worden.

Conform bovenstaande kunnen wij hierin helaas niks betekenen.

9 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Proveiling.nl een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Heeft op 10 juni 2016 om 22:32 geantwoord

Nee natuurlijk niet !! Dit is de reactie die je kunt verwachten.
Ik ben vanmiddag naar de rechtswinkel gegaan en die willen deze zaak graag in behandeling nemen.

Reactie van de melder van de klacht genaaiddoorproveiling

9 maanden geleden - De melding "opgelost" graag eraf halen want het is niet opgelost.

Alle klachten die gemeld zijn door genaaiddoorproveiling