Klacht: Achterplaat houtkachel kapot

op 06 oktober 2017 over t Stokertje in de categorie Verwarmingsbedrijven

Januari 2017 hebben wij een nieuwe houtkachel (Beaufort Advanced) gekocht. Na een aantal weken hebben wij melding gemaakt dat de achterplaat (bestond toen uit 2 delen) ging barsten. Antwoord was dat een kachel werkt en het hierdoor kan komen, scheurtjes komen erin en kan geen kwaad. Na 3 weken was de plaat (vermiculiet) helemaal kapot. Hier melding van gedaan en 17 feb werd ons een nieuwe plaat opgestuurd. Dit keer een achterplaat uit 1 geheel. Na een aantal weken weer melding van nieuwe barsten gemaakt, maar dit kon geen kwaad.
Sinds ong. 3 weken hebben wij af en toe de kachel aangehad om de kilte uit huis te halen. Nu is de nieuwe achterplaat ook kapot! Dit keer in 4 delen. Klacht ingediend bij ’t Stokertje en antwoord terug dat ze op afstand niet kunnen zien hoe wij stoken en hoe de kachel gevuld word, dat begrijp ik nog. Maar ook stond er dat er bij veel stoken de vermiculiet 3 tot 5 jaar mee gaat bij goed gebruik. Dit tot 2 keer toe vermeld. De conclusie is dus getrokken dat het onze eigen schuld is, dat wij niet goed stoken en de kachel niet goed gebruiken. Bij bestelling van een nieuwe plaat krijgen we eenmalig 30% korting.
Wij hebben beide jaren ervaring met houtkachels en het stoken ervan. Leggen het hout in de kachel en stoken deze langzaam op, bij de aanschaf ook weer uitleg gekregen. Door de schoorsteenveger die kwam bij de kachel in het oude huis werd gezegd dat wij goed stoken.
Met dit antwoord en ‘oplossing’ ben ik ontevreden en teleurgesteld! Prijs en kwaliteit komen niet overeen. Van een nieuwe plaat die naar eigen zeggen 3 tot 5 jaar meegaat mag je toch verwachten dat die het langer volhoud dan 8 maanden (incl. zomer)? Wie zegt ons dat de achterwand van goede kwaliteit en dikte is?

Wanneer er een monteur bij ons thuis komt kijken naar de kachel of het binnenwerk hiervan goed is en een nieuwe achterplaat kosteloos vervangt met garantie dat die 3 tot 5 jaar mee gaat.

Alle klachten die gemeld zijn door Anne-Marije