Klacht: Absurde reactie op verzuim informatieplicht

op 30 mei 2016 over Gamma in de categorie Bouwmarkten

Begin april heb ik na een aankoop bij Gamma Spaklerweg een aanhanger met huif geleend. Zonder specifieke instructies heb ik deze meegekregen. De aanhanger stond op het parkeerterrein naast de voordeur van de Gamma. Het betreft een gesloten parkeerterrein (half hoog hek eromheen), met slechts 1 in-/uitgang voor consumenten die is afgesloten met een slagboom die door het uitnemen dan wel invoeren van een parkeerkaart kan worden geopend.

Het uitrijden met de aanhanger was geen probleem, maar bij terugkeer heb ik een bovenbalk (hoogteportaal) van de ingang geraakt. Op deze dwarsbalk is de maximale inrijdhoogte aangegeven. Dit deed bij mij geen belletje rinkelen, omdat mij nooit een hoogte van de huif gemeld is en het verschil tussen de hoogte van de huif en de balk nauwelijks verschilt en met het blote oog dus lastig te zien is. Kennelijk is de aanhanger hoger dan de maximale hoogte en kon deze dus niet bij de normale consumenteningang worden geretourneerd.

Na het incident is mij verteld dat er ook een zij-ingang was, waar ook de vrachtwagens van Gamma het parkeerterrein oprijden. Deze zij-ingang staat niet aangegeven, is niet zichtbaar en is bovendien gesloten en kan dus alleen op verzoek worden geopend.

Een Gamma medewerker heeft geholpen de balk terug te leggen. Een van de verticale palen stond door de aanrijding zichtbaar scheef, maar volgens deze medewerker was dat een kwestie van uitgraven en rechtzetten. Dit was iets wat Gamma verder zou afhandelen.

Enige tijd later heeft Gamma echter mijn gegevens aan de parkeerbeheerder (ParkKing) doorgegeven en word ik nu aangesproken voor de schade (ruim EUR 1.000).

Hier heb ik met de heer Vogelaar (bedrijfsleider) van Gamma gesproken. Hij stelt zich op het standpunt dat Gamma geen enkele blaam treft, noch dat zij een informatieplicht had mij te informeren dat ik de aanhanger niet door de normale ingang (waar ik ook het parkeerterrein verliet) kon retourneren. Het is mijn verantwoordelijkheid als bestuurder om de hoogte van de aanhanger te kennen.

Hoewel dit laatste in algemene zin natuurlijk juist is, vind ik deze strikt juridische benadering van Gamma onbegrijpelijk. Hoe kan je een consument een product meegeven, dat hij dient te retourneren op een gesloten parkeerterrein waar hij niet in kan rijden. Althans, niet in kan rijden zonder een hem onbekende, niet-zichtbare zij-ingang op verzoek te laten openen.

Daar komt bij dat twee dagen later een bekende van mij dezelfde kar met huif had gehuurd en ook niet geïnformeerd is over het niet in kunnen rijden in de normale consumenteningang. Gelukkig had ik het haar wel gemeld! De Gamma-medewerker die de aanhangers uitleent/verhuurt heeft bovendien vertelt dat de bovenbalk er regelmatig af wordt gereden.

Dat een groot bedrijf als Gamma hier volledig haar verantwoordelijkheid ontloopt en mij als consument volledig opzadelt met de kosten voor herstel van het bovenportaal vind ik ongelofelijk.

Als Gamma de reparatiekosten van het hoogteportaal vergoedt en daarmee voorkomt dat ik dit op juridische wijze op hen moet verhalen.

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Gamma

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Gamma nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door VWG