Klacht: Aankoop niet meegekregen en slechte behandeling door beveiliger

op 29 april 2017 over Kruidvat in de categorie Drogisterijen

Geachte klachtenafdeling,

Op 29 april 2017 om 17:02 uur hebben mijn moeder en tante beide een aankoop gedaan in Kruidvat, Vlamingstraat te Den haag. Filiaalnummer 7322. Hierbij dien ik schriftelijk mijn klacht in over de aankoop, caissière, filiaalmanager en beveiliger.

Tijdens het afrekenen gaf de caissière door aan de klant (mijn moeder) dat één van de vijf producten niet voldoet aan de actievoorwaarden (vijf stuks voor vijf euro). Mijn moeder liep terug de winkel in om een juiste vijfde product te pakken. De caissière had het verkeerde product alvast ingenomen en onder de balie gelegd.

In de tussentijd had ik (na mijn moeder in de rij) mijn product afgerekend en hebben ik en mijn dochter van drie jaar de winkel verlaten. Na enige tijd voor de deur te hebben gewacht werd mijn dochter ongeduldig. Hierdoor liep ik terug naar binnen en vroeg ik aan mijn moeder waarom het zolang duurde. Ze gaf aan dat ze inmiddels had afgerekend. Ook mijn tante (na mij in de rij) had inmiddels haar zestal producten afgerekend. In totaal hadden mijn moeder en tante samen elf producten afgerekend. Tijdens het inpakken lagen er nog maar 10 producten. De caissière had nu opnieuw een product weggelegd. Blijkbaar dacht ze dat het verkeerde product er nog lag.

Met gebrekkig Nederlands had mijn moeder het probleem kunnen aangeven. De filiaalmanager kwam erbij en keek de tassen van mijn moeder en tante na. Ze trof in totaal 10 producten aan. Daarna liep ze weg en bleef toen ook voor enige tijd weg. Omdat ik dit nu echt te lang vond duren, liep ik nogmaals de winkel in. Ongeduldig vroeg ik aan mijn moeder waarom ze zo lang weg was. Tot mijn grote verbazing gaf mijn moeder aan dat ze nu camerabeelden ging bekijken.

Terwijl ik informeerde naar de situatie en aangaf dat ik het te lang duurde en het hele handelen maar raar vond stond ineens de beveiliger (vermoedelijk Nederlands) met zijn gezicht boven mijn gezicht met een afstand van nog geen 5 cm. Hij vorderde dat ik me niet ging bemoeien en dat ik de winkel moest verlaten. Dit tot mijn grote verbazing en de schrik van mijn dochter. Volgens welke wet mag je niet je mening uiten over dat ik het te lang vind duren en dat ik het belachelijk vind dat mijn moeder en tante op een dergelijke manier worden behandeld? Bovendien kunnen zowel mijn moeder als mijn tante beperkt Nederlands praten. Mag een dochter met wel kennis van de Nederlandse taal dan niet de situatie goed begrijpen en helpen? Dit is toch klaarblijkelijk discriminatie van een niet Nederlands volk?

Met gebruik van een scheldwoord gaf de beveiliger aan dat hij op grond van dat ik heb geroepen dat de winkel slecht was, de winkel moest verlaten. De communicatie tussen mij en mijn moeder was voor overgrote deel niet Nederlandstalig. De beveiliger kon dus nooit hebben verstaan wat er werd gezegd. Overige klanten konden dit ook bevestigen.

Ik heb nu de beveiliger kenbaar gemaakt dat hij geen scheldwoord had mogen gebruiken. Daarnaast heb ik aangegeven dat hij een slechte adem heeft. Hij vond dat ik hem hiermee beledigde, maar van een afstand van nog geen 5 cm had ik hier zeker last van. Ik weigerde dan ook in verband met discriminatie, bedreigende houding en valse beschuldiging de winkel te verlaten. Zo verzocht ik de beveiliger de politie in te schakelen, waarna hij een aantal collega’s had opgeroepen. Op vriendelijk verzoek van een aantal collega beveiligers hebben we de camerabeelden afgewacht.

Uiteindelijk kwam niet de filiaalmanager terug naar buiten, maar een collega beveiliger. Hij deelde mee dat de filiaalmanager niks heeft terug kunnen zien op de camerabeelden. Ondanks het feit dat ze niet kon aantonen dat mijn moeder en tante samen maar tien producten hadden ingepakt had ze alsnog besloten om het aangekochte product niet mee te geven. Het enige wat ik kan doen is een officiële klacht indienen. Op mijn verzoek heb ik de aankoopbonnen teruggekregen. Echter de namen van de filiaalmanager en beveiliger waardoor wij verkeerd zijn behandeld kreeg ik niet mee. Dit mocht volgens hem niet, maar kunt u volgens hem terugvinden in de werkroosters.

Bijgaand stuur ik u tweetal foto’s van de aankoopbonnen en een voorbeeld van het product.
Mijn hele klacht gaat in totaliteit om het principe. Een vergoeding van het product staat echt terzijde.
Ik verwacht in ieder geval een tweetal excuses van u. Enerzijds een excuses van de filiaalmanager met vermelding van haar naam richting mijn moeder en tante voor een dergelijke behandeling. Ze zijn beide geen winkeldieven. Anderzijds een excuus van de beveiliger met vermelding van zijn naam voor het onterecht handelen richting mij. Ik snap dat hij zich moet houden aan een protocol, maar dit zal moeten beginnen bij een juiste beoordeling van een situatie. Zeker als er kind van drie jaar in de buurt is!

6 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Kruidvat

6 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Kruidvat nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door achan_81@hotmail.com