Klacht: Zwaar verkeer door Houwerzijl, dankzij sluiproute TomTom

op 29 januari 2018 over TomTom in de categorie Navigatiesystemen

Houwerzijl is een klein dorpje in West-Groningen. Al het verkeer gaat door de Hoofdstraat van Houwerzijl om naar Zoutkamp te komen. Helaas is de Hoofdstraat in zeer slechte staat en erg smal. Tevens is de klinkerstraat niet berekend op zwaar verkeer, waardoor de huizen door trillingen zwaar beschadigd raken. Doordat de Hoofdstraat op sommige plekken behoorlijk smal is, voelt het vrachtverkeer zich genoodzaakt om over de smalle stoepen te rijden en gevels te raken met hun spiegels. Helaas laten de chauffeurs geen brieven je achter bij wie de bewoners hun schade kunnen verhalen.

Over een paar maanden gaat deze straat eindelijk op de schop, waardoor zwaar verkeer helemaal niet door ons dorp kan.

Het is onbegrijpelijk dat het verkeer vanuit Groningen richting Zoutkamp wordt geleidt via Houwerzijl. Een lange weg met veel scherpe bochten, smalle straten en kleine dorpjes. Verkeer via Groningen zou beter geleidt kunnen worden via Grijpskerk naar Groningen.

Wanneer het verkeer in Houwerzijl afneemt en dan met name het zware vrachtverkeer.

8 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over TomTom

8 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over TomTom nog niet in behandeling is genomen.

8 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door TomTom in behandeling genomen

Bericht van TomTom

8 maanden geleden - Hoi Inge, Wat vervelend om te horen van al dat vrachtverkeer door jullie smalle straatjes in Houwerzijl. Ik heb je reactie doorgestuurd naar onze kaartontwikkelaars om na te gaan of er uberhaupt vrachtverkeer daar doorheen mogen rijden, want de straat ziet er inderdaad erg smal uit. Als het vrachtverkeer daar officieel wel doorheen mag dan kan het zijn dat dit niet veranderd word tenzij het wettelijk verboden word voor vrachtverkeer om door de Hoofdstraat te rijden. Onze kaartontwikkelaars gaan het in iedergeval bekijken en in sommige gevallen zullen zij zelfs de verkeerssituatie ter plaatse gaan bekijken en evalueren. Let wel op dat hierdoor dit wel wat tijd in beslag kan nemen voordat er eventueel veranderingen in onze kaartmateriaal verwerkt word. Met vriendelijke groet, Yin van TomTom

Reactie van de melder van de klacht CMKors

8 maanden geleden - Hallo Yin, Bedankt voor je respons. De brug bij Electra is verboden voor zwaar verkeer. Zwaar verkeer door Electra is ook voor de Gemeente De Marne een groot probleem, aangezien zwaar verkeer hier doorheen gaat om in Zoutkamp te komen. Misschien verspoedigd deze info mijn gewenste oplossing. Des gewenst kan ik u een foto van dit bord bij deze brug toezenden. Met vriendelijke groet, Inge Kors

8 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat TomTom een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

TomTom

Heeft op 07 februari 2018 om 16:10 geantwoord

Hoi Inge,

Bedankt voor je aanvullende reactie, ik heb het zojuist even nagekeken. Op onze huidige wegenkaarten is er geen beperking voor vrachtverkeer via de Hoofdstraat.

Onze kaartontwikkelaars zullen nu verder onderzoeken of dit wel zo is en moet.

Let er wel op ook al verwerken wij de beperking voor vrachtverkeer in onze kaarten het nog steeds de verantwoordelijkheid is van de chauffeur of hij of zij alsnog de straat in rijd of niet.

Eventuele wijzigingen zullen alleen van toepassing zijn op navigatieapparatuur die van TomTom zijn of waarvan de kaartmateriaal door TomTom is geleverd.

Ik hoop je hiermee voldoende geinformeerd te hebben, mocht je nog aanvullende vragen hebben dan hoor ik dit graag.

Yin van TomTom

Heeft op 07 februari 2018 om 23:01 geantwoord

Hallo Yin,

Misschien ben ik niet duidelijk geweest. De route van Groningen naar Zoutkamp leidt door de Hoofdstraat in Houwerzijl. Echter, om van deze route gebruik te maken, moet men door Electra. De brug waar men over moet, is verboden voor zwaar verkeer. Indien u hier verdere info wilt, verwijs ik u vriendelijk naar de heer Joustra van de gemeente De Marne.
Indien het zware verkeer niet langer door Electra gaat, heeft de Hoofdstraat te Houwerzijl geen last meer van het zware verkeer.

Inge Kors

Bericht van TomTom

8 maanden geleden - Hoi Inge, Nogmaals bedankt voor je aanvullende reactie, het is mij nu duidelijk. Ik heb het bij de kaartontwikkelaars aangegeven dat de Brug bij het plaatsje Electra niet toegankelijk moet zijn voor vrachtverkeer. Met vriendelijke groet, Yin van TomTom

Alle klachten die gemeld zijn door CMKors