Klacht: Zuiger gescheurd in Motorblok BMW X3 F25 uit 29-09-2011

op 07 februari 2018 over BMW in de categorie Automerken

Een BMW X3 F25 gekocht bij de dealer met garantie (12 maanden) op 19-05-2016 met de teller stand 126962 km.
De auto is altijd in onderhoud bij de BMW dealer geweest, Dat is niet veel voor een BMW X3 xDrive 20d.
Deze auto heeft altijd als een zonnetje gedraaid tot na mijn laatste onderhoudsbeurt van 7-11-2017, (kosten € 940,04) bij een kilometerstand van 153123 km.
Auto reed nog steeds als een zonnetje, wat je van een gerenomeerd merk als BMW mag verwachten, Tot ik van Rotterdam naar Tilbur geed en ineens zomaar uit het niet een klap in de motor en hij liep gelijk op 3 cylinders. Gestopt en de BMW service gebeld het werd goed opgelost de auto werd uiteindelijk opgetakeld en de volgende dag naar mijn BMW dealer gebracht en ik kreeg vervangend vervoer. Na vele telefoontjes gaf de dealer aan ik heb het druk,aan het eind van het jaar en de reparatie werd waarschijnlijk pas jan 2018, ik kreeg wel gelijk vervangend vervoer, super.
Ik moets toestemming geven dat ze mochten onderzoeken wat er aan de hand was, er werd gedacht distributieketting gebroken, Klep door de zuiger, kwam door dat er geen druk in 1 van de zuigers was. Onderzoek met een endoscoop gedaan konden niets bijzonders vinden, nu moest de kop er af. Uit eindelijk werd geconstateerd dat er 1 zuiger gescheurd was in de cilinder en bijelkaar werd gehouden door de zuigerveren. Door de klap was de krukas krom en moest de gehele moter vervangen worden (AT-ruilmotor), Er werd verteld ja jammer dat hij net uit de garatie is. Zal wel een aanzienlijk bedrag worden, Er werd voorgesteld om te kijken wat BMW Nederland hiervan wat wilde betalen. Uit eindelijke werd er aangegeven dat er na veel vijfen enzessen BMW Nederland de kosten voor materiaal voor 80% wilde betalen en ik moet dan de rest betalen arbeidsloon en 20% van de onderdelen. In eerste instantie dacht ik ja wat moet ik anders, dus doe het maar had de auto ook nodig. Uiteindelijk is de auto gerepareed en loopt weer prima alleen van de rekening wat ik moest betalen was enorm € 4.200,41 voor iets waar ik totaal niets aan kan doen, van een gerenomeerd merk ALS BMW mag je verwachten dat een zuiger niet scheurd bij 153.00 KM. het lijkt mij meer op een fabricagefout van de zuiger, Achteraf navraag gedaan bij verschillende BMW dealers waar ik mijn BMW’s in onderhoud heb stonden met hun oren te klapperen nee dat hebben ze nog nooit gehoord, Breeman, Hans Severs en Ekris. Mensen die meer dan 25 jaar bij BMW werken in de werkplaats.
Ik verwacht van BMW dat dit niet zo kan zijn dat ik opdraai voor de kosten van een kleine € 4200 voor iets wat naar mijn idee een fabricagefout is in de gegoten zuiger.
Ik ben in nog geen 2 maanden een € 5000 kwijt aan onderhoudsbeurt en een gedeelte bijbetaling van de AT-ruilmotor. Volgens de dealer heeft BMW Nederland gezegd ja hij heeft al 150.00 km plezier gehad van de auto en hij is al van 2011, dan mag hij zelf ook wel wat betalen. Ondanks dat de auto altijd onderhouden is door BMW dealer zelf, En aan een gescheurde zuiger ik absoluut niets kan doen je mag verwachten van een merk als BMW een diesel toch gemekkelijk 300.000 km moet kunnen draaien zonder dat er een zuiger spontaan scheurd.Mijn voriger BMWs ruilde ik in met rond de 250.000 km zonder problemen en ze kunnen mij niet duidelijk maken hoe het komt de dealers stond met vraagtekens.

Ik had van BMW meer verwacht, dat ik de onderzoekkosten van € 1.634,72 zelf moet betalen en de olie's en koelvloeistof € 227,52 (deze olie en dergelijk was net vervangen op 7-11-2017 deze rekening heb ik ook moeten betalen € 940,04.

Ik ben tevreden als BMW de onderzoek kosten en de olie en koelvloeistof als coulance betaald. € 1637,72 en € 227,52= € 1865,24

Dat ik uit eindelijk nog € 2334, 76 moet betalen neem ik voor lief.

Eigenlijk vind ik dat BMW Nederland het gehele bedrag van € 4200,41 moet betalen omdat het mijn inzien een fabrieksfout is metaal moeheid wat je van een BMW niet verwacht.

5 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over BMW

5 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over BMW nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Ronald van Willigen