Klacht: zeer hoge meterstand op de door Enexis verwijderde gasmeter.

op 13 september 2017 over Enexis in de categorie Netbeheerder

Het door ons verbruikte gas in het afgelopen jaar is van een dusdanige hoogte dat dit niet realistisch is, gezien de historie van het verbruik vanaf 2013 op bovenstaand adres.

Door de jaarrekeningen vanaf 2013 kan ik aantonen dat het verbruik van gas altijd lag tussen de ongeveer 2600 en 4500 m3.

Het hogere verbruik is in het jaar 2013-2014 geweest. Toen hadden wij nog een discotheek die wekelijks open was van vrijdag op zaterdag nacht tot 4.00 uur. Dus het café werd langer verwarmd in die tijd

in het jaar 2016-2017 hebben wij ineens een gasverbruik van ongeveer 11200 m3.

DIT IS ONMOGELIJK EN NIET REALISTISCH.

Zoals al eerder telefonisch aangegeven en ook aantoonbaar, gebruiken wij alleen gas voor het verwarmen van het cafe gedeelte.

De op 10.3.2017 nieuw aangebrachte gasmeter heeft op dit moment (na 5 maanden) een stand van 1060 m3.

De temperaturen in maart-april en gedeeltelijk van mei 2017 waren in Nederland dusdanig dat het café zeker nog dagelijks verwarmd moest worden en het verbruik van gas is ook vergelijkbaar met de koude wintermaanden voor 2016-2017.

Vanaf juni 2017 wordt er (bijna) niet meer gestookt, alleen op koude avonden. (thermostaat springt aan na 18.00 uur bij een temperatuur onder 19 graad).

Als je dan naar het verbruik in de voorgaande jaren terugkijkt, zie je dat het huidige verbruik overeenkomst met het verbruik t/m 2016, maar dat er het afgelopen jaar iets mis is gegaan met de gasmeter.(tellerstand)

Het is sterk aannemelijk cq het is wel duidelijk dat de oude gasmeter defect was.

Volgende scenario kon ook nog zijn dat er een lek achter de gasmeter of een heel hoog gasverbruik van de gasketel is

Als er een gaslek achter de meter zou zijn, dan is het lek op dit moment ook nog aanwezig en dan zou het verbruik op de nieuwe gasmeter na 4 maanden ook al veel hoger moeten zijn. Uiteraard hebben wij dit ook proberen te achterhalen door in juni een aantal dagen de gasleiding compleet dicht te draaien en daarna de meterstand te controleren. Overigens zou bij een gaslek ook een dusdanige stank moeten ontstaan dat dit zeker opgemerkt zou zijn geworden door ons zelf of onze gasten, die allemaal door het halletje naar binnen komen om naar het cafe te gaan, waar de gasleiding cq gasketel in een verwarmingshokje opgesteld staat. Bij een heel hoog gasverbruik van onze verwarmingsketel zou het verbruik na 4 maanden ook veel hoger moeten zijn om uiteindelijk aan het resultaat van 2016-2017 te komen.

Ik denk dat ik hiermee genoeg heb aangetoond en ook kan bewijzen dat het vermelde gasverbruik op de jaarrekening 2016-2017 zeker niet overeenkomt met het daadwerkelijk verbruikte gas in deze periode.

Graag zag ik e.e.a. door U rechtgetrokken.

Wij zouden bovenstaande klacht graag op een dusdanige manier gecorrigeerd willen zien, dat het gasverbruik voor het jaar 2016/2017 vergelijkbaar is met het verbruik van de jaren 2014/2015 en 2015/2016 en dat het teveel getelde gasverbruik 2016/2017 gecorrigeerd en vergoed wordt.

8 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Enexis over deze klacht.

8 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Enexis in behandeling genomen

Alle klachten die gemeld zijn door grensstreek